• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

پزشکی تجارت نیست، یک شغل اخلاق مدار است

  • کد خبر : 6767
  • 24 مهر 1400 - 9:42
پزشکی تجارت نیست، یک شغل اخلاق مدار است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در رابطه با تخلفات صورت گرفته در برخی مطب های پزشکان گفت: پزشکی تجارت و بیزینس نیست، بلکه یک شغل اخلاق مدار است. ناگفته نماند که بخش زیادی از فعالیت های پزشکی به نیت امرار معاش انجام می شود اما آنچه مسلم است نباید با یک دید بیزینس معاوانه و اقتصادی به آن نگاه کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، در دنیای پزشکی امروز و مطب های پزشکان استان البرز برخی اتفاقات رخ می دهد که خاطر عده ای از بیماران را مکدر کرده و گلایه های آنان را در پی دارد در حالیکه عده ای اطلاعی ندارند که موارد صورت گرفته قانونی یا غیرقانونی است. در پی گزارش های فراوان مردم از برخی مطب های پزشکان استان و ذکر موارد مشابه، خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز در همین راستا و با هدف شفاف سازی موارد تکراری و مهم تر، گفت و گویی را با دکتر جواد معظمی متخصص بیهوشی و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ترتیب داده که در ادامه می خوانیم.

دریافت ویزیت بدون ملاقات پزشک و بیمار، غیرقانونی است

برخی بیماران برای نشان دادن جواب آزمایش، رادیولوژی و یا سونوگرافی به پزشکان مراجعه می کنند اما منشی از ورود آنان به اتاق پزشک خودداری می کند و شخصا جواب ها را به پزشک نشان داده و پاسخ را به بیمار منتقل می کند. برخی عنوان می کنند که در قبال این موضوع از بیماران حق ویزیت نیز دریافت می شود، آیا این کار قانونی است؟

برای ویزیت، حتما بیمار باید نزد پزشک حضور یابد تا بر اساس شرایط جسمی، گفته های وی و مشاهدات پزشک، تجویز دارو و درمان صورت گیرد. اما ممکن است گاهی به دلایل خاصی مانند دوری مسیر یا هر دلیل دیگری این امر میسر نشود و شرح حال، سابقه بیماری و میزان و نحوه مصرف دارو به صورت تصویری یا وبیناری از سوی پزشک گرفته شود.

در مورد نشان دادن جواب آزمایش، عکس و … که پزشک در جلسه قبل از بیمار خواسته تا انجام دهد و مجدد به مطب مراجعه کند اگر قرار باشد مریض بار دیگر به پزشک مراجعه کند و نتیجه آزمایشات و عکس و .. را ببیند باید ویزیت کامل پرداخت شود اما اینکه بیمار پزشک را ملاقات نکند و منشی جواب ها را به دکتر نشان دهد و ویزیت نیز دریافت کند کاملا غیرقانونی و محل تخلف است و اگر جایی اتفاق افتاد به دلیل صیانت و حفاظت از شرایط مالی بیمار وظیفه ماست که پیگیری کنیم.

برخی پزشکان طی زمان مشخصی که معمولا در مطب های مختلف، متغیر است، برای مشاهده پاسخ های مذکور ویزیت دریافت نمی کنند. آیا قانون برای این موضوع زمان مشخصی تعیین کرده؟ این زمان چقدر است؟

قانون در این رابطه به طور ثابت زمانی را مشخص نکرده اما عموما دو ویزیت در یک روز غیرمنطقی و غیرقانونی است. در صورتی که بیمار روزهای بعد به پزشک مراجعه کند و مستندات را نشان دهد در صورتی که پزشک مایل باشد می تواند ویزیت دریافت کند اما عموما پزشکان برای چنین مواردی ویزیت دریافت نمی کنند البته برخی هم دریافت می کنند.

معرفی مراکز از پیش تعیین شده به بیماران غیر قانونی است

معرفی برخی مراکز جهت انجام آزمایش، رادیولوژی، سونوگرافی و … از سوی پزشک و تبلیغ مراکز خاص به بیماران به بهانه دقت بالاتر مرکز مورد نظر قانونی است؟
معرفی مراکز از پیش تعیین شده به بیماران غیر قانونی است. گاهی ممکن است پزشک با بیماری مواجه شود که تشخیص نوع بیماری وی نیازمند تخصص و دقت بیشتری است و این موضوع حیاتی به نظر می رسد و به روند درمان بیمار نیز کمک می کند، در چنین شرایطی پزشک می تواند مرکز مشخصی را معرفی کند، اما به منظور انجام آزمایشات روتین و معمولی نیاز نیست برای بیمار تعیین تکلیفی صورت گیرد که کجا برود و کجا نرود.

هر مرکزی که پروانه انجام خدمات پاراکلینیکی و مسئول فنی داشته باشد به این معنی است که مراحل قانونی را طی کرده و مجوز انجام چنین مواردی را دارد و می تواند خدمات لازم را به بیماران ارائه دهد و نیاز به تبلیغ یا معرفی نیست.

پرداخت های متنوع جهت ارائه یک خدمت پزشکی، غیرقانونی است

در برخی مراکز عکسبرداری، رادیولوژی و … هزینه خدمات ارائه شده به طریق مختلف از بیمار دریافت می شود. به عنوان مثال مقداری به صورت وجه نقد، بخش دیگر از طریق کارت به کارت در مرکز و مقداری نیز از طریق انتقال در باجه های خودپرداز صورت می گیرد.

مشخص است که در چنین مواردی یک روال غیرمعمول جاری است و صحیح نیست و نباید اینگونه باشد. پزشکی تجارت و بیزینس نیست، یک شغل اخلاق مدار است. ناگفته نماند که بخش عمده ای از شغل پزشکی به نیت امرار معاش انجام می شود اما آنچه مسلم است نباید با یک دید بیزینس معاوانه و اقتصادی به آن نگاه کرد. اگر مرکزی به این شکل خدمات ارائه دهد و وجه دریافت کند، بیمار حق اعتراض دارد و می تواند به اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دهد تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

پزشک محرم اسرار بیمار است/ ویزیت همزمان چند بیمار تخلف است

در برخی مطب به خصوص مطب های زنان و زایمان، ویزیت همزمان چند بیمار در اتاق پزشک صورت می گیرد به گونه ای که در یک مطب در حالی ویزیت، سونوگرافی، معاینه مادر باردار و شنیدن صدای قلب جنین اتفاق می افتد که دو بیمار دیگر در قسمتی از همان اتاق در صف انتظار هستند و ممکن است در این همزمانی ویزیت، ثبت شرح حالی از قلم بیفتد یا خطایی در ویزیت و تجویز دارو توسط پزشک صورت گیرد که باعث بروز خطای انسانی شود و بیماران در صورت اعتراض نیز با برخورد تند منشی و پزشک مواجه می شوند.

محرم اسرار بیمار یک نفر و آن هم پزشک است و در قانون نیز بر آن تاکید شده و در برخی موارد حتی اطلاعات بیمار به خانواده وی نیز گفته نمی شود و باید نزد پزشک محفوظ بماند. طبیعتا زمانی که چند نفر با هم به اتاق پزشک مراجعه می کنند حفظ اسرار بیماران صورت نمی گیرد. از سوی دیگر در چنین مواردی ممکن است بیمار خجالت بکشد و شرح حال دقیقی از سوی وی صورت نگیرد و در نتیجه دقت معاینه و ویزیت کاهش یابد. این موضوع کاملا غیرقانونی و قابل پیگیری است.

رسانه ها و مردم، فعالیت پزشکان بدون مجوز را اطلاع دهند

با وجود اطلاع رسانی های فروان به بیماران در مورد وقت در انتخاب پزشک مورد نظر، اما همچنان شاهد پدیده حضور پزشکان تقلبی و تبعات آن به خصوص در حوزه پوست، مو و زیبایی در استان هستیم که در برخی موارد بیمار تا پایان درمان نیز متوجه تقلبی بودن پزشک نمی شود.

سخن شما کاملا صحیح است. ما نمی توانیم خیلی خوب بر این موضوع نظارت کنیم و علت آن نیز تعداد اندک کارشناسان مرتبط در مقابل تعداد زیاد پزشکان است. در واقع اگر بخواهیم سالانه به هر مطب سرکشی کنیم شاید دو سال یک بار هم نوبت آن مطب نشود. البته این موضوع نه تنها در البرز بلکه در دیگر شهرها و استان های کشور نیز به همین گونه است اما در کلانشهری مانند کرج که مهاجر پذیر و حاشیه نشین اشت بیشتر مشاهده می شود.

از اغلب تخلفات حاشیه نشینی های کرج تا حدودی خبر داریم و در مواردی که حقی از مردم ضایع می شود و اجحافی در حق آنان صورت می گیرد، خدا ما را نبخشد اگر مطلع باشیم و پیگیری نکنیم اما در برخی موارد واقعا خبر نداریم و امکان رصد تمام مطب های پزشکان هم وجود ندارد. تقریبا هر هفته با شکایات مردم در این حوزه و دخالت افرادی که پزشک و پرستار نیستند و مدرکی نیز ندارند اما به این حوزه ورود کرده اند مواجه هستیم.

نماینده حقوقی ما هر هفته در دادگاه حضور دارد و پرونده ای را پیگیری می کند. اعتراف می کنم به دلیل تعداد زیاد پزشکان و تعداد اندک کارشناسان علیرغم اینکه دلمان می خواهد و می سوزد و دوست داریم یک نظارت جامع و کامل داشته باشیم به خاطر شرایط موجود، این رسیدگی امکان پذیر نیست و از همین تریبون از رسانه ها و کسانی که این موارد را می بینند و مطلع می شوند خواستاریم به ما اطلاع رسانی کنند.

مجوز پلمب مستقیم را اخذ کرده ایم

فکر می کنید ضعف کار کجاست که این همه سواستفاده در این حیطه حساس اتفاق می افتد ؟ شاید اگر این سرکشی ها دوره ای و بدون اطلاع باشد و متخلفان احساس خطر کنند مقداری از این تخلفات کاسته شود.

یکی از برنامه های اداره نظارت ما سرکشی های بدون اطلاع است. هر روز صبح، عصر و گاهی شب ها نیز از مراکز پزشکی بازدیدهای بدون اطلاع و سرزده داریم اما اینکه بتوانیم به همه مراکز سرکشی کنیم متاسفانه نمی توانیم.

در حال حاضر، کار اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز، اختصاصا نظارت بر مطب ها، درمانگاه ها، مراکز جراحی های محدود، بیمارستان های خصوصی، دندانپزشکی ها و … است. تنها وظیفه همکاران و کارشناسان نظارت درمان، نظارت بر موارد شکواییه هاست که ممکن است از وزارتخانه یا از سوی شهروندان به صورت حضوری یا مکتوب اعلام شود.

در مواردی که این شکایت ها پیگیری، بررسی و بروز تخلف اثبات شود، قطعا به نتیجه می رسد یا محل پلمب می شود. ناگفته نماند که مدتی است مجوز پلمب مستقیم را اخذ کرده ایم و کسی که غیر پزشک باشد و بدون پروانه کار کند و عدم صلاحیت وی نیز محرز شود در همان مرحله اول پلمب محل فعالیت وی صورت می گیرد. اما اگر پزشک باشد و تخلفی صورت گرفته باشد در مرحله اول ابتدا اخطار کتبی و حضوری داده می شود و در صورتی که تمکین و مراعات نکند در مراحل بعدی حتما پلمب صورت می گیرد.

بسیار از همکاری شما سپاسگزارم و برای شما آرزوی موفقیت می کنم.

من هم برای شما و همکارانتان در رسانه دیده بان البرز آرزوی پیشرفت و موفقیت روزافزون دارم.

گفت و گو: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=6767

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.