• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2
دیده بان پلاس/

گرمازدگی، بیماری شایعی که باید جدی گرفته شود

  • کد خبر : 29788
  • 02 مرداد 1403 - 14:33
گرمازدگی، بیماری شایعی که باید جدی گرفته شود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: گرمازدگی یکی از بیماری‌های شایع است که باید جدی گرفته شود و می تواند با علائم خفیفی همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، لیدا شجاعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در رابطه با گرمازدگی گفت: گرمازدگی یکی از بیماری‌های شایع است که باید جدی گرفته شود و می تواند با علائم خفیفی مانند بی‌قراری‌های اولیه‌ای که بر اثر مواجهه با گرما، سردرد، گیجی، سبکی سر، خون دماغ و یا با علائم متوسطی مانند تپش قلب و تنفس‌های تند و سطحی، ضعف عمومی و حالت‌ تهوع و استفراغ همراه باشد.

وی عنوان کرد: زمانی که آب بدن کاهش می یابد اختلال آب و الکترولیت ایجاد شده و تمام ارگان‌های داخلی بدن از این کمبود آب و املاح معدنی و الکترولیت‌ها متاثر می شوند. کم آبی و گرمازدگی بدن طیفی از شرایط بالینی با علائم خفیف، متوسط و شدید است. در گرما زدگی اگر آب بدن تامین نشود حتی ممکن است منجر به سنکوپ، کاهش سطح هوشیاری و تشنج در فرد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به راهکارهای کلی برای مقابله با گرمازدگی مطرح کرد: گروه های حساس و آسیب پذیر حتی الامکان ساعات گرم روز و هنگام تابش مستقیم اشعه خورشید از منزل خارج نشوند. از لباس‌های خنک نخی و روشن و گشاد استفاده شود، نوشیدن آب فراوان نیز توصیه می شود اما بهتر است در این مواقع از نوشیدنی‌های شیرین استفاده نشود زیرا توانایی بدن را برای پایین آوردن دما کم می کند.

شجاعی با بیان اینکه استفاده از کلاه لبه‌دار که آفتاب با پوست سر و صورت حداقل تماس را داشته باشد و استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه می شود و با تاکید بر اینکه از فعالیت‌های بدنی شدید در هوای گرم پرهیز کنیم، عنوان کرد: نوشیدنی‌های خیلی سرد موجب گرفتگی معده می شوند بنابراین باید از صرف آنها پرهیز شود و در صورتی که در منزل بودیم، از دوش آب سرد کمک بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: برای مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است اگر علائم خفیف باشد می‌توانیم با دادن آب آشامیدنی سالم، میوه‌هایی که آبدار هستند و آب میوه‌هایی مانند هندوانه و طالبی کمک کنیم تا آب از دست رفته تامین شود. فردی که در معرض گرما و تابش نور خورشید قرار دارد از آن محیط دور و وارد محیطی شود که تهویه‌ مطبوع داشته و تا جایی که امکان دارد، در سایه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ادامه داد: اگر محیط سرپوشیده است یا فضای باز زیر درخت وجود دارد فرد را به آن محیط جابه‌جا و تا جایی که می شود لباس‌های فرد را آزاد و یقه او را باز می کنیم و به سر و صورتش آب می پاشیم. هر چه به سمت شدت علائم پیش می رویم کار سخت‌تر می شود. اگر علائم فرد ادامه پیدا کرد و دچار کاهش سطح هوشیاری شد حتما با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.

شجاعی بیان کرد: تا زمان رسیدن اورژانس ۱۱۵، فرد در یک سطح مسطح قرار گیرد، پای فرد را به سمت بالا بیاورند زیرا این افراد کاهش فشار خون هم پیدا می‌کنند و پاها باید بالاتر از سطح بدن قرار گیرند. تا جایی که می شود پوست بدن را خنک و دهان فرد را چک کنند و اگر لقمه‌ای هست یا فرد دندان مصنوعی دارد حتما از دهان خارج شود زیرا این‌ موارد می‌تواند مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه افراد باید میزان آب مورد نیاز بدن را با توجه به شرایط جسمانی خود در روزهای گرم سال تامین کنند، گفت: این طور نیست که همه‌ افراد باید ۶ تا هشت لیوان آب در روز بنوشند، بعضی از افراد بیماری‌های کلیوی و قلبی دارند و آب اضافی بدن منجر به شرایط جسمانی بدتری برای آنها خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اضافه کرد: اما در افراد سالم توصیه می شود به میزانی آب استفاده کنند که رنگ ادرار روشن باشد. رنگ ادرار معیار مناسبی است تا متوجه شویم آب کافی در بدن موجود است. هرچه رنگ ادرار تیره ‌تر باشد نشان دهنده‌ این است که بدن به ما هشدار می دهد و باید این آب از بیرون تامین شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=29788

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.