• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5
مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز:

تسهیلات بانک کشاورزی آثار تورمی ندارد/ رشد ۱۱۲ درصدی پرداخت تسهیلات در سال گذشته

  • کد خبر : 18466
  • 21 خرداد 1402 - 16:06
تسهیلات بانک کشاورزی آثار تورمی ندارد/ رشد ۱۱۲ درصدی پرداخت تسهیلات در سال گذشته
مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز گفت: تسهیلات بانک کشاورزی در جهت رشد تولید پرداخت می شود و آثار تورمی ندارد و حدود 90 درصد آن در بخش تولیدات کشاورزی مصرف می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، شعبان محمودی، مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس این بانک برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های خبرنگاران در انعکاس اخبار و برنامه ها گفت: بانک کشاورزی به همه زیرمجموعه های اقتصادی خدمت رسانی می کند اما بخش ویژه و برجسته آن، کشاورزی است.

وی مطرح کرد: در ۲۱ خرداد سال ۱۳۱۲ بانک کشاورزی با نام «بانک فلاحتی و صنعتی» تاسیس شد و در سال ۱۳۱۸ به بانک «کشاورزی و پیشینه و هنر» و در سال ۱۳۳۲ به بانک «کشاورزی ایران» تغییر نام داد. براساس اهداف توسعه ای که برای این بانک دیده شده بود، در سال ۱۳۴۲، نام آن به بانک «اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی ایران» تغییر یافت.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز اضافه کرد: این بانک در سال ۱۳۴۸ بانک «تعاون کشاورزی ایران و در سال ۱۳۵۸، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بانک «کشاورزی ایران» نام گرفت و در طول این سال ها همچنان مشغول خدمت رسانی به مردم سراسر کشور در راستای توسعه و رونق بخش کشاورزی بوده و ماموریت آن، تامین مالی بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن و فراهم کردن امکانات اعتباری بر اساس نیاز جامعه است.

محمودی چشم انداز بانک کشاورزی را ارزش آفرینی برای مشتریان به ویژه فعالان بخش کشاورزی با رویکرد بکارگیری فناوری های نوین و استعدادها، توانمندی ها و قابلیت های بخش کشاورزی عنوان و بیان کرد: اولویت های راهبردی این بانک در سال جاری، اولویت دهی و تخصیص اعتبارات در حوزه امنیت غذایی کشور و تامین مالی برای مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب کشور است.

تامین مالی برای توسعه کشاورزی دانش بنیان

وی افزود: توسعه بخش کشاورزی قراردادی، حمایت مالی از زنجیره ارزش در بخش کشاورزی و تامین مالی برای توسعه کشاورزی دانش بنیان و هوشمند به منظور حمایت از تولید کالاهای اساسی و استراتژیک از دیگر اولویت های راهبردی این بانک هستند. هدف از اجرای طرح کشاورزی قراردادی این است که تولید بر اساس قرارداد صورت گیرد و تولیدکننده از ابتدا بداند مشتری محصول او کیست.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز با اشاره به پیش بینی زنجیره بخش کشاورزی از مزرعه تا سفر در قالب کشاورزی قراردادی و طراحی و تامین مالی آن اظهار کرد: هدف از این امر، مدیریت مصرف، کاهش تلفات و کسب درآمد مورد انتظار تولیدکننده است. تامین مالی برای توسعه کشاورزی دانش بنیان و بهره گیری از ظرفیت تولید دانش بنیان برای تامین کالاهای اساسی، ضروری و استراتژیک کشور دیگر اولویت ماست.

محمودی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۳، پیش از تشکیل استان البرز، مدیریت منطقه کرج مشغول فعالیت بود اما در سال ۱۳۸۹ که این استان مستقل شد، مدیریت منطقه کرج به مدیریت بانک کشاورزی استان البرز تغییر نام داد، گفت: حدود ۳۰ شعبه و باجه ارزی ریالی در این بانک وجود دارد که از این تعداد، دو شعبه ارزی و ریالی هستند یعنی در کنار پرداخت تسهیلات ارزی، خدمات ریالی نیز ارائه می دهند.

وی تعداد کارکنان مدیریت بانک کشاورزی استان البرز را حدود ۳۵۰ نفر عنوان کرد و با اشاره به اینکه ۳۰ درصد این تعداد را بانوان تشکیل می دهند، بیان کرد: علیرغم اینکه مساحت استان البرز سه دهم کل کشور است اما از نظر تولید ناخالص داخلی حدود ۲٫۸ درصد سهم تولیدات کشور را دارد. ۳٫۳ درصد جمعیت کل کشور در البرز ساکن هستند و ۱۲ شهرک صنعتی و ۱۴ لکه صنعتی در این استان وجود دارد.

تولید بیش از ۱۴ میلیون نهال در البرز

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز خاطرنشان کرد: مساحت اراضی بخش کشاورزی در این استان، حدود ۶۵ هزار هکتار است که سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و ۵۲۱ هزار تن محصولات باغی در آن ها تولید می شود. علاوه بر این، البرز قطب تولیدات کشاورزی به ویژه در بخش دامپروری بوده و چندین برند ملی ثبت شده در این استان فعالیت دارند.

محمودی با اشاره به تولید بیش از ۱۴ میلیون نهال در استان البرز، جایگاه این استان در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی را ویژه خواند و در خصوص برنامه های این بانک در حوزه کشاورزی به ویژه در راستای تحقق شعار سال اظهار کرد: تسهیلات بانک کشاورزی در جهت رشد تولید پرداخت می شود و آثار تورمی ندارد و حدود ۹۰ درصد آن در بخش تولیدات کشاورزی مصرف می شود.

وی اذعان کرد: با حمایت های بانک کشاورزی به ویژه در بخش کشاورزی و راه اندازی واحدهای تولیدی، امروز صادرکننده برخی محصولات مانند پنیر و کره هستیم. اکنون تولید مرغ ما مازاد ظرفیت است و قابلیت صادرات آن وجود دارد، در حالیکه در ۳۰ سال گذشته، همه این محصولات به کشور وارد می شدند. در این راستا درصدد هستیم تامین مالی واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی با سرعت صورت گیرد.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز با بیان اینکه این تامین مالی باید به گونه ای انجام شود که انحراف از منابع بانکی صورت نگیرد و منجر به آثار تورمی نشود، مطرح کرد: اولویت این بانک، تامین مالی تسهیلات خرد تا سقف دو میلیارد ریال است که از جمله نمونه های آن می توان به تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و رفاهی اشاره کرد.

فرآیند اعطای تسهیلات خرد بانک کشاورزی غیرحضوری می شود

محمودی خبر داد: درصدد هستیم به زودی فرآیند اعطای تسهیلات خرد بانک کشاورزی را غیرحضوری کنیم تا دیگر نیاز به حضور مشتری در بانک نباشد و همه مراحل به صورت سیستمی انجام شود. به منظور تضمین خرید تولیدکنندکان برای واردات بخشی از مواد اولیه، این بانک از طریق ضمانت نامه های اعتباری، گشایش اعتباری، کیف پول های اعتباری و سفته های الکترونیکی، بخشی از تامین مالی را بر عهده می گیرد تا آثار تورمی تا حد امکان کاهش یابد.

وی از رشد ۱۱۲ درصدی پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی استان البرز در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و با اشاره به اینکه ۹۰ درصد این تسهیلات در بخش کشاورزی بوده است، عنوان کرد: نرخ سود تسهیلات قرض الحسنه مانند ازدواج، مسکن روستایی و … چهار درصد و تسهیلات منابع داخلی مطابق نرخ سود ابلاغی بانک مرکزی است.

محمودی با اشاره به اینکه با تولید سنتی، هدف تخصیص بهینه منابع محقق نمی شد، افزود: در این راستا پرداخت تسهیلات برای تولید گلخانه ای و تولید محصولات در محیط های کنترل شده و متراکم در اولویت قرار دارد و از طرح های گلخانه ای حمایت شده است که در این زمینه، در حال حاضر، تامین مالی ۳۲ مورد گلخانه با مساحت بیش از ۲۴ هکتار و اشتغالزایی برای حداقل ۲۴۰ نفر در دست اجراست.

پرداخت غرامت خسارات بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی

وی یکی از سیاست های بانک کشاورزی را حمایت از توسعه واحدهای مرغداری دانست و اذعان کرد: در این راستا تامین مالی احداث و تجهیز ۱۱ طرح مرغداری با اعتباری حدود ۱۸۴ میلیارد ریال صورت گرفت. با اجرای این طرح که برای بیش از ۷۰ نفر اشتغالزایی کرده است، تولید ۲۴۰ هزار قطعه مرغ مادر و تخم گذار و ۱۱۰ هزار قطعه مرغ گوشتی به ظرفیت استان البرز افزوده می شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۲ طرح مختلف در بخش کشاورزی داریم که حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن ها تخصیص یافته است؛ این واحدها هنوز به بهره برداری نرسیده اند و برنامه ریزی های صورت گرفته حامی از بهره برداری از آن ها در سال جاری است. در پنج سال گذشته، ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شده است.

به گفته محمودی، در طول این مدت، همچنین ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال قرض الحسنه ازدواج، یک هزار میلیارد ریال قرض الحسنه کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۴۰۵ میلیارد ریال قرض الحسنه سازمان بهزیستی، ۴۹۰ میلیارد ریال قرض الحسنه فرزندآوری، ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اشتغالزایی، ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات تولید بذر و ۷۰۰ میلیارد ریال دامدار کارت پرداخت شده است.

وی بیان کرد: بانک کشاورزی در راستای صیانت از سرمایه گذاران بخش کشاورزی که در معرض آسیب قرار دارند، از طریق صندوق بیمه کشاورزی محصولات، نهادها، ساختمان و تاسیسات مرتبط با تولید محصولات در مقابل خسارات حوادث طبیعی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و بخشی از حق بیمه از کشاورزان و دامداران دریافت و بخشی نیز توسط دولت پرداخت می شود.

کاهش ۷۰ درصدی املاک تملکی

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز ادامه داد: در صورتی که میزان غرامت از مبلغ حق بیمه سهم دولت و متقاضی بیشتر باشد، در قانون بودجه دیده شده که سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت این مبلغ را تامین کند که به موجب این امر، امنیت تولید برای بخش کشاورزی تامین می شود. در سال گذشته، ۶۱۶ میلیارد ریال غرامت به عنوان جبران خسارت به بخش کشاورزی پرداخت شد.

محمودی از پرداخت ۴۶۵ میلیارد ریال غرامت در بخش دام، هشت میلیارد ریال در بخش طیور، ۸۴ میلیارد ریال در بخش محصولات باغی و ۵۸ میلیارد ریال در بخش محصولات زراعی خبر داد و گفت: در خصوص املاک یا واحدهای تولیدی که فاقد مدیریت مناسب بودند و نتوانستند اقساط را پرداخت کنند، به منظور بازگشت مجدد آن ها به چرخه تولید، بانک مجبور به تملیک واحدها شد.

وی با اشاره به واگذاری ۱۱۱ واحد غیرفعال یعنی ۷۰ درصد مجموع آن ها، به منظور بازگشت به چرخه تولید عنوان کرد: از ۹۹ واحد تملیکی، ۷۳ واحد واگذار شده و آمار املاک تملکی، طی چهار سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است. بیش از ۸۰ درصد املاک تملیکی نیز به صاحبان اصلی اقاله شد.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز با اشاره به بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر حمایت از مشتریان اعتباری آسیب دیده توضیح داد: در طول سه سال گذشته، ۲ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال از این محل اختصاص یافت تا طرح های آسیب دیده تعیین تکلیف شوند. ۶۳۰ هزار نفر مشتریان بانک کشاورزی در استان البرز هستند که حدود ۱۰ هزار نفر از آن ها از اتباع بیگانه اند.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه معیشتی با نرخ سود چهار درصد

محمودی مانده سپرده های بانک کشاورزی استان البرز را حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: در کنار موضوعات مذکور، این بانک خدمات مختلفی به مردم ارائه می دهد و یک بانک یکپارچه است که مشتریان یک شعبه بدون محدودیت مکانی، در هر جای کشور می توانند از خدمات پیش بینی شده استفاده کنند.

وی راه اندازی اینترنت بانک حقوقی، کانال مشتریان ویژه، انعقاد تفاهم نامه، واریز شناسه دار، سامانه گزارش گیری مهران، اختصاص حد اعتباری، ارائه خدمات ارزی و صرافی، خدمات بیمه ای، بسته اعتباری و خدماتی بورس، درگاه پرداخت اینترنتی، راه اندازی باجه خدمات بانکی و سامانه واریز وجوه به حساب سازمان ها و پرداخت تسهیلات رفاهی به کارکنان دستگاه های اجرایی را از دیگر خدمات بانک کشاورزی برشمرد.

به گفته مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز، از دیگر خدمات این بانک می توان به بانکداری باز، شماره حساب خاص، صندوق امانات، افتتاح دسته ای حساب بانکی، گشایش اعتبار اسنادی، کارت مجازی، کارت برداشت ریالی و اعتباری، کارت چند منظوره، صدور انواع ضمانت نامه های ریالی، صدور دسته ای کارت بانکی، راه اندازی دستگاه خودپرداز، طراحی محصولات و خدمات خاص اعتباری و تامین مالی شرکت ها در قالب مدیریت زنجیره ای اشاره کرد.

محمودی با اشاره به طرح های ویژه بانوان و کودکان و نوجوانان و سپرده تامین آتیه بیان کرد: طرح احسان، طرح انحصاری بانک کشاورزی است که در قالب تسهیلات قرض الحسنه معیشتی با نرخ سود چهار درصد و بدون سود پیش بینی شده است. سپرده های مدت دار، متناسب با نوع سپرده تا سقف ۲۲٫۵ درصد سود از سوی شعب بانک کشاورزی پرداخت می شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=18466

ثبت دیدگاه

  1. What’s Happening i’m new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has helped me out loads. I am hoping to give a contribution & aid other users like its helped me. Good job. bezogoroda.ru

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.