به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، رحیم بنامولایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان و عضو اتاق بازرگانی البرز امروز در بازدید از پاویون این استان در پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی کشور گفت: در این نمایشگاه پاویون اختصاصی برای حضور شرکتها و مجموعههای تولیدی و صنعتی البرز فراهم شده که این مهم در سایه تلاش و هماهنگی اتاق بازرگانی به نتیجه رسیده است.
وی با اشاره به اهمیت تمرکز بر تفکرگرایی جمعی به جای تفکر فردی در تصمیم گیریهای مهم اقتصادی بیان کرد: این مهم در استان البرز، از چند سال قبل، با مشورتگیری از تشکلهای بخش خصوصی، پایهریزی و اکنون محقق شده است که میتواند نقطه عطفی در توسعه صادرات استان باشد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان و عضو اتاق بازرگانی البرز افزود: با توجه به ظرفیتهای مهم تولیدی در البرز نیاز است که شرکتی تحت عنوان توسعه صادرات مجدد در اتاق بازرگانی استان فعال شود که در این راستا باید اطلاعات آماری مناسبی از ظرفیتهای اقتصادی جمع آوری کنیم؛ به تبع آن، چنین اقداماتی در سطح ملی در اتاق ایران نیز نهادینه خواهد شد.
بنامولایی مطرح کرد: اتاقهای بازرگانی به عنوان تشکل های حامی بخش خصوصی میتوانند نقش مهمی در صادرات ایفا کنند و آن را از دست دلال بازیها و واسطهگریها نجات دهند. باید بر مواردی مانند رشد سالانه صادرات ارزی از کشور متمرکز شویم که این مهم با توسعه زیرساختها و دریافت کمکهای دولتی محقق میشود.
به گفته وی، به دنبال راهاندازی سایتی جامع از اطلاعات مرتبط با حوزه تولید و صنعت البرز هستیم که بتواند در ادامه به دیگر اتاقهای بازرگانی ایران و کل کشور تعمیم داده شود. بخش خصوصی باید الگویی برای نهادهای دولتی باشد و بتوانیم در مجلس بعدی کرسیهایی را برای نمایندگان فعالان این حوزه کسب کنیم تا قوانینی به نفع رونق تولید و توسعه صادرات وضع شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان و عضو اتاق بازرگانی البرز با اشاره به پایین بودن رقم صادرات کشور علیرغم ظرفیتهای مهم تولیدی و صنعتی در استانهای مختلف از جمله البرز، عنوان کرد: کشور لهستان با جمعیت ۳۶ میلیون نفری در سال ۲۰۲۲ رقمی بالغ بر ۳۸۳ میلیارد دلار صادرات داشت اما در ایران، بخش خصوصی کشور در مجموع سالانه ۳۰ میلیارد دلار صادرات دارد.
بنامولایی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور باید مردمی شود، اظهار کرد: بهرهوری و ایجاد امید در میان قشر جوان جامعه برای توسعه کسب و کارهای نوین باید نهادینه و در کنار آن از تکنولوژیهای جدید مانند هوش مصنوعی استفاده شود. همچنین باید بازار کسب و کار و فعالیت شرکتهای ایرانی با کمتر از دو هزار نفر نیروی کار را در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق راهاندازی کرده که در این قالب میتوانیم ماشینآلات، خدمات مهندسی و دیگر موارد را به خارج از کشور صادر کنیم.
انتهای پیام/










