• امروز : دوشنبه - ۳ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 December - 2024
13
با حضور رئیس جمهور؛

باند غربی قطعه دو آزادراه تهران – شمال افتتاح شد

  • کد خبر : 19613
  • 15 تیر 1402 - 14:10
باند غربی قطعه دو آزادراه تهران – شمال افتتاح شد
قطعه دو آزادراه تهران - شمال به طول 16.5 کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است، به عنوان نخستین افتتاح آزادراهی دولت در سال 1402، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش دیده بان البرز، قطعه دو آزادراه تهران – شمال به طول ۱۶٫۵ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است، به عنوان نخستین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲، با حضور رئیس جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان کشور، وزیر راه و شهرسازی و استاندار البرز افتتاح شد.

با بهره‌برداری از این قطعه، آزادراه تهران – شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.‌ این ‌قطعه ‌بیش‌ترین حجم تونل و پل را در یک پروژه دارد، ‌به نحوی که ۸۶ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان ‌دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

تونل البرز به طول ۶٫۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶٫۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل شد.

ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی، ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر، رکورد بیش‌ترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها از ‌مهم‌ترین مشخصات فنی این پروژه است که برخی از این موارد برای نخستین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و … به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند برای نخستین بار در کشور در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شده ‌است که با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران – شمال به مازندران میسر شد.

از فاز دوم این آزادراه ‌تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از ۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران – شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

همزمان با بهره‌برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزادراه و ساخت آزادراه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد. فاز سوم این پروژه که در محدوده استان مازندران قرار دارد، از طریق سرمایه‌گذاری کشور چین در دستور کار قرار دارد. فاز پنجم پروژه از چالوس تا رامسر است؛ این پروژه ۷۹ کیلومتر تونل و دو کیلومتر پل دارد که انتهای آن به رامسر می‌رسد.

با بهره برداری از این مسیر و حذف پیچ و خم های جاده چالوس، احتمال وقوع سوانح جاده ای به میزان قابل توجهی کاسته شده و سالانه ۱۲٫۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. کاهش آلاینده ها به میزان ۵۱۱ تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسایل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی های تردد مسافران در این مسیر است.

برای ساخت این مسیر از قطعه دو آزادراه تهران – شمال، روزانه بالغ بر سه هزار نفر فعالیت داشتند و ۱٫۱ میلیون مترمکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگبرداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=19613

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.