• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
16
به منظور رفع مشکلات در حوزه تامین آب؛

۵۰ حلقه چاه در البرز حفر و تجهیز می شود/ افزایش ظرفیت آبگیری از سدهای طالقان و کرج

  • کد خبر : 20428
  • 01 مرداد 1402 - 21:09
۵۰ حلقه چاه در البرز حفر و تجهیز می شود/ افزایش ظرفیت آبگیری از سدهای طالقان و کرج
مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز گفت: با توجه به افت سطح آبخوان و آبدهی چاه ها، در نظر داریم 50 حلقه چاه در نقاط مختلف استان البرز حفر و تجهیز کنیم تا در مواقع پیک به ویژه پیک ساعتی، با مشکلی در تامین آب مواجه نشویم.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، حمیدرضا نامداری، مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: شرکت آبفا بر اساس وظیفه ذاتی خود، مسئول تامین آب پایدار و باکیفیت برای مردم است که با توجه به عدم وجود زیرساخت های لازم برای تامین این خواسته در پی افزایش بی رویه جمعیت و مهاجرت پذیری این استان، ضرورت برنامه ریزی های لازم در این زمینه احساس شد.

وی مطرح کرد: طی ۶ ماه گذشته، نسبت به احیا، مهندسی مجدد و کشف شکنی حدود ۶۵ حلقه چاه اقدام شد که از این تعداد، ۳۰ حلقه چاه جدید حفر شده است. این اقدام در پیک مصرف موجب شد برخی نقاط با چالش هایی مواجه شوند و در عین حال تنش ها و مشکلاتی به واسطه سیل اخیر و عدم امکان استفاده از منابع تامین برای مردم استان البرز به ویژه شهرستان کرج به وجود آمد که از همین تریبون، از همه مردم استان به دلیل ایجاد اختلال و مشکل در حوزه آبرسانی عذرخواهی می کنم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز عنوان کرد: برای ایجاد پایداری در تامین آب باید به سرعت ظرفیت آبگیری تاسیسات تصفیه را از آب های سطحی ارتقا می دادیم که در این راستا ظرفیت آبگیری ما از سدهای طالقان و کرج نسبت به سال گذشته، ۲۷۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است. در عین حال به دنبال متعادل سازی و اصلاح ساختار هیدرولیکی شبکه هم هستیم و طی این مدت اقداماتی را در این زمینه انجام داده ایم.

نامداری افزود: از جمله این اقدامات می توان به افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت آبگیری کرج مرکزی و شرق کرج از سد طالقان با احداث خط لوله ۵۰۰ کیلومتری اشاره کرد که خط نجاتی برای کرج مرکزی و شرق کرج در مواقع بروز بحران در منابع تامین آب است. مرکز مدیریت و پایش تاسیسات آبی در سطح استان البرز نیز احداث شده و امکان افتتاح آن با حضور استاندار طی چند روز آینده وجود دارد. با راه اندازی این مرکز، می توانیم منابع تامین و مخازن را رصد و مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: امید است طی یک بازه زمانی کوتاه، به سمت هوشمند شدن شبکه تامین و توزیع حرکت کنیم و با استفاده از هوش مصنوعی، خطاهای انسانی در این حوزه را به حداقل برسانیم. با توجه به احساس نیاز به افزایش ظرفیت استفاده از آب های سطحی، عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره سه کرج از ابتدای سال جاری آغاز شده و پیشرفت مناسبی دارد و به موجب حضور وزیر نیرو سرعت می گیرد. این قول را داده ایم که تا اواخر خرداد سال آینده بخش فرآیندی این تصفیه خانه را وارد مدار کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز اذعان کرد: با پیگیری های لازم، ظرفیت تصفیه خانه شماره یک کرج از ۲۷۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به ۳۷۰ لیتر بر ثانیه رسید و تصفیه خانه تکمیلی آن که دارای تکنولوژی های نوین است، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب کرج اضافه می کند. با توجه به افت سطح آبخوان و آبدهی چاه ها، در نظر داریم ۵۰ حلقه چاه در نقاط مختلف استان البرز حفر و تجهیز کنیم تا در مواقع پیک به ویژه پیک ساعتی، با مشکلی در تامین آب مواجه نشویم.

نامداری با اشاره به وجود مشکل در پایدارسازی و ایجاد سامانه ذخیره آب در سطح استان البرز توضیح داد: برنامه ریزی های لازم برای احداث مخزن با ظرفیت ۱۱۰ هزارمترمکعب انجام و امور مربوطه آغاز شده است و درصدد هستیم با حمایت های وزارت نیرو و استانداری، این مهم را طی یک سال آینده به نتیجه برسانیم. امید است با انجام این اقدامات و اصلاح ساختار هیدرولیکی شبکه توزیع و انتقال، در سال های آینده به وضعیت پایداری در این استان برسیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=20428

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.