• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
6
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز خبر داد؛

احداث دو مجموعه بومگردی در ساوجبلاغ/ امامزادگان ثبت شده البرز، وضعیت خوبی ندارند

  • کد خبر : 21380
  • 25 مرداد 1402 - 17:51
احداث دو مجموعه بومگردی در ساوجبلاغ/ امامزادگان ثبت شده البرز، وضعیت خوبی ندارند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه امروز احداث دو مجموعه بومگردی در شهرستان ساوجبلاغ به تصویب رسید، گفت: سال هاست که امامزادگان ثبت شده ما وضعیت خوبی ندارند که اکنون با پیگیری همکاران ما، هر هفته پنج امامزاده مورد بازدید قرار می گیرند و مشکلات آن ها احصا می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مجتمع فرهنگ و هنر جاده چالوس برگزار شد، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) که موجب به شهادت رسیدن و زخمی شدن جمعی از هموطنان شد، گفت: امیدواریم ریشه این تروریست های خون آشام خشک شود و شاهد برقراری صلح در سراسر دنیا باشیم.

وی با اشاره به عقب ماندگی استان البرز در حوزه توسعه زیرساخت های گردشگری افزود: از زمان قبول این مسئولیت، بخش عمده ای از زمان ما صرف پیگیری پیروژه های نیمه تمام یا دچار مشکل صرف شده و می شود. تالار قصر رز کرج با مشکلاتی مواجه بود که بخشی از آن ها مرتفع شده و قسمت هایی از این مکان به بهره برداری رسیده اما بخش هتل به ۱۶۵ میلیارد تومان تسهیلات نیاز داشت که پیگیری های بسیاری انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز مطرح کرد: سه هفته پیش، مبلغ ۳۳ میلیارد تومان در حساب مربوط به این تالار بلوکه شد و وقتی در جلسه تسهیلات، بانک ملی نظر نهایی را بدهد، این وام پرداخت می شود. هزینه برق این مکان نیز باید طبق تعرفه برق تاسیسات گردشگری محاسبه شود اما هنوز این مشکل رفع نشده و پیگیری ها و مکاتبات لازم در این زمینه ادامه دارد.

فقر مطلق استان البرز در حوزه هتلینگ

خاکی عنوان کرد: هتل جلالی مهر مهرشهر نیز با شهرداری مشکلاتی داشت که با بازدید شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، مرتفع شد. در حال حاضر نیز پیگیر دریافت تسهیلات هستند، در صورتیکه این امر بنا بر قوانین و مقررات امکان پذیر نبود. تاسیس هتل در کردان با مشکلاتی مواجه بود که با پیگیری های صورت گرفته و حمایت استاندار البرز، تاسیس یک هتل پنج ستاره تصویب شد و به زودی عملیات آن کلید می خورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه با توجه به فقر مطلق استان البرز در حوزه هتلینگ، پیگیری موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری در حوزه هتل، از جمله اولویت های ماست، اظهار کرد: در حوزه بومگردی نیز، پیگیری های لازم برای اجاره بلندمدت این اماکن در حال انجام است. امروز نیز احداث دو مجموعه بومگردی در شهرستان ساوجبلاغ به تصویب رسید.

وی افزود: پیش تر استاندار البرز به میراث فرهنگی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن استان دستور داده بود که ظرف دو سال، در حداقل ۴۰ روستای البرز، مجموعه های بومگردی تاسیس شود. ایجاد این مجموعه ها به جهت آشنایی مردم با زیست بوم، فرهنگ محلی و زندگی روستایی این استان حائز اهمیت بسیاری است و به ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس روستاها نیز کمک شایانی می کند.

آغاز به کار مجدد کارگروه گردشگری البرز پس از ۴ سال تعطیلی

خاکی با اشاره به اینکه سیاست های این اداره کل دائر بر توسعه بومگردی در حوزه گردشگری است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان البرز در زمینه زیرساخت ها با مشکلات متعددی مواجه است، همه مدیران استان باید در جهت رفع آن ها بسیج شوند و توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند. در حال حاضر پروژه های بسیاری وجود دارند که معطل استعلام های ما هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز بیان کرد: استاندار البرز رویکرد خوبی در جهت حمایت از گردشگری دارد که در این راستا، کارگروه گردشگری استان که حدود چهار سال تعطیل بود، مجددا از یک ماه و نیم پیش با حکم وی آغاز به کار کرد و بنده به عنوان دبیر این کارگروه معرفی شدم. موضوعات موجود به منظور تصویب در این کارگروه مطرح می شوند تا با تقویت زیرساخت ها، مشکلات سرمایه گذاران حل شود.

وی در رابطه با مرمت پل خاتون کرج توضیح داد: در بازدید از این بنای تاریخی و مشاهده ریزش آجرها و انباشته شدن آن ها کف رودخانه، با توجه به اینکه این مکان، محل رفت و آمد قشر آسیب دیده جامعه بوده و به شدت در خطر است، موضوع را با استاندار در میان گذاشتم و او پیشنهاد ما مبنی بر ترک تشریفات را پذیرفت و در جلسه ای دریافتیم که معاونت میراث فرهنگی پیش تر جلساتی با یک معمار ارشد در این زمینه داشته اند.

تجهیز کارگاه مرمت پل خاتون آغاز شده است

خاکی ادامه داد: همچنین متوجه شدیم که مراحل لازم با این فرد که یکی از بهترین معماران مرمتگر ایران است، طی شده و آمادگی ترک تشریفات به صورت سریع وجود دارد. بلافاصله موضوع پیگیری شد و با توجه به اینکه اعتبار لازم ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و این ترک تشریفات متضمن مبلغ درخواستی از سوی معمار به میزان ۹ میلیارد تومان بود، با این امر موافقت و مراحل اداری و کانونی طی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز مطرح کرد: از دو هفته پیش، تجهیز کارگاه مرمت و بازسازی پل خاتون آغاز شده است. با توجه به اینکه طبق نظر کارشناسان، برخی مرمت های غیراصولی خود آسیب زننده بوده اند، این معمار ارشد قول داده که به گونه ای مرمت و بازسازی را انجام دهد که این بنای تاریخی بتواند حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال دیگر پابرجا باشد.

وی با اشاره به نظر این معمار مبنی بر اینکه بخشی از بدنه پل زیر زمین است و باید آزادسازی شود، عنوان کرد: در جلسه ای در این خصوص، شهرداری طرح خوبی برای آزادسازی اطراف این پل و طرح ویژه ای برای پیاده راه آن ارائه کرد و ما نیز از همکاران شهرداری تقاضا کردیم که توجه ویژه و بیشتری به این طرح داشته باشند تا با همکاری جمعی بتوانیم این منطقه را به یک نگین گردشگری تبدیل کنیم وتا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

بودجه های خرد، پاسخگوی بازسازی کامل کاخ مروارید نیست

خاکی در رابطه با حواشی ایجاد شده در خصوص بسته بودن درب کاخ مروارید توضیح داد: مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده بود که مرتفع شد و دو جلسه با هماهنگی نهادهای مربوط به مدیریت بهینه فضای فرهنگی این بنا، برای بازگشایی این مکان تاریخی تشکیل شده و ظرف هفته های آینده این اقدام انجام می شود. مرمت سینما نیز جزو طرح های مصوب سال گذشته بود که بودجه موردنیاز آن تامین شده است.  

وی با اشاره به اینکه مرمت سینما مانع بازگشایی کاخ مروارید نخواهد بود، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از کاخ نیز نیازمند مرمت بوده که کمیته فنی در حال بررسی است، اگرچه این بودجه های خرد مکفی پاسخگوی بازسازی کامل این بنای تاریخی نیست و اعتبار بسیاری را می طلبد؛ پیشنهاد ما ورود سرمایه گذار بخش خصوصی برای تبدیل این مکان به یک مجموعه فرهنگی و هنری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اذعان کرد: شهرداری برای کمک به تبدیل این مکان به یک باغ موزه اعلام آمادگی کرده که جلسات متعددی تشکیل شده و همچنان ادامه دارد، نامه مکتوب شهردار نیز دریافت شده، با نهاد مالک در ارتباط هستیم، سازمان بازرسی نیز در سال گذشته مصوباتی داشت که حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. در مجموع پیگیر ساماندهی وضعیت آشفته این مجموعه هستیم.

اداره کل میراث فرهنگی استان البرز مالک کاخ مروارید نیست

خاکی متذکر شد: کاخ مروارید، پارک و فضای سبز نیست، بلکه مجموعه ای در قالب یک باغ موزه است و استانداردهای خاص خود را دارد و قوانین و مقررات کشور حتما باید در آن رعایت شود که از عموم مردم و شهروندان درخواست می کنیم این موارد را رعایت کنند تا ضابطین قانونی مجبور به تذکر نشوند؛ در صورت عدم رعایت، ممکن است شاهد اعمال محدودیت هایی در این مکان باشیم.

وی اذعان کرد: درست است که ورزش برای سلامتی واجب و در این مکان آزاد است، اما نه با هر شکل و فرمی، بعضا شاهد بودیم که برخی گروه ها به صورت ناهنجار از حتی امکانات صوتی عجیب و غریبی در این فضا استفاده می کردند. بنابراین از عموم شهروندان تقاضا داریم قوانین و مقررات موجود را رعایت کنند تا بتوانیم محدودیت ها را به خوبی مدیریت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز افزود: ما مالک کاخ مروارید نیستیم و فقط متولی ۲۷ هکتار از اراضی آن که به دلیل ثبت ملی عرصه کامل کاخ که ۱۱۰ هکتار است و توسط دادستانی در اختیار این مجموعه داده شده، هستیم. اصحاب رسانه با حوصله و دقت، اخبار و موضوعات را از طریق مراجع رسمی این اداره کل پیگیری کنند زیرا برخی اطلاع رسانی ها منبع درستی ندارند یا با اهداف دیگر صورت می گیرند.

هنوز نگران بنای امامزاده سلیمان (ع) هستیم

خاکی اظهار کرد: خانه دکتر مصدق در نظرآباد نیازمند مرمت است که گروه فنی این اداره کل در حال بررسی و شرح خدمات لازم هستند و به محض اتمام، باید بودجه عمرانی لازم برای مرمت را تامین و عملیات را آغاز کنیم. وضعیت کنونی نیز نیاز به مرمت دارد اما بر اساس نظر کارشناسان، وضعیت خطرناکی به نظر نمی رسد. همچنین مشکلاتی که سال ها در خصوص مرمت خانه آیت الله طالقانی وجود داشت، رفع شده است.

وی با بیان اینکه مقرر شد مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرمت اضطراری این مکان دریافت کنیم، اظهار کرد: سال هاست که امامزادگان ثبت شده ما وضعیت خوبی ندارند که اکنون با پیگیری همکاران ما، هر هفته پنج امامزاده مورد بازدید قرار می گیرند و مشکلات آن ها احصا می شود. سپس مکاتبات لازم صورت می گیرد و به متولی آن ها که اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز است، تذکر داده می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اذعان کرد: ما مشخصا در امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد شاهد مشکلات جدی بودیم و به دلایل دردناکی، بخشی از بنای آن را از دست دادیم و اکنون نیز شرایط بنای باقی مانده ناپایدار است. همکاران ما طی هفته های گذشته، مراجعات مکرری به این مکان داشتند و پیمانکار نیز شرح خدمات جدید را گرفته و در حال فعالیت است اما هنوز نگران این امامزاده هستیم.

استان البرز، فاقد یک موزه برای ارائه آثار تاریخی است

خاکی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز به عنوان ناظر و نهاد تذکردهنده، اختیاری در مدیریت و هزینه کردن در این بناها ندارد و متولی، پیشنهاد دهنده، هزینه کننده و نگهدارنده است، بنابراین این امور باید به صورت جدی توسط اداره کل اوقاف البرز انجام شوند. در خصوص چند امامزاده که بدون مجوز این اداره کل، دخل و تصرفاتی در آن ها شده نیز همکاران ما اطلاع رسانی می کنند.

وی در رابطه با طرح آمایش آثار ثبتی توضیح داد: در سه ماه گذشته، ۶ پرونده غیرمنقول و ثبت ناملموس که مصوب کمیته فنی استان هستند، برای ثبت ملی به وزارت میراث فرهنگی اعلام شده است. سهمیه سالانه ما برای ثبت ملی، سه پرونده است اما به دلیل عقب ماندگی های استان البرز، از وزارتخانه درخواست کردیم که در سال جاری، سه پرونده دیگر نیز به استان البرز اختصاص یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه چهار پرونده ثبت آثار طبیعی نیز آماده ارسال به وزارتخانه است، به پیگیری های لازم در خصوص ثبت ملی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان البرز از یک موزه برای ارائه آثار تاریخی برخوردار نیست، عمارت کلاه فرهنگی بدین منظور معرفی شد و استاندار دستور بررسی قابلیت ایجاد موزه در این مکان را صادر کرد.

خاکی افزود: بررسی ها و کارشناسی های لازم صورت گرفت و مشخص شد که این مکان قابلیت احداث موزه را دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و گذر میلیون ها نفر گردشگر از این مکان، برای احداث موزه اصلی و نمایشگاه یا تاسیسات جانبی آن می توانیم از این فضا به مساحت پنج هکتار استفاده کنیم و تمام آثار تاریخی استان را در معرض بازدید عموم قرار دهیم که این پروژه به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=21380

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.