• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
6

راه‌اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه مواد و انرژی

  • کد خبر : 26099
  • 24 بهمن 1402 - 21:48
راه‌اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه مواد و انرژی
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی از راه انداری مرکز نوآوری در این پژوهشگاه خبر داد و گفت:‌ این مرکز در راستای فراهم کردن زمینه رشد و توسعه مهارت فنی و نیز رشد و توسعه بازار برای محصولات فناورانه و دانش‌بنیان تاسیس شده است.

به گزارش دیده بان البرز، حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی از توسعه خوابگاه پسران در این پژوهشگاه به مناسبت ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: مساحت فضای داخلي این خوابگاه ۵۷۳ مترمربع و شامل ۱۴ اتاق، يك سالن همايش و مطالعه، دو آشپز خانه، يك واحد رختشورخانه و ۶ حمام است و گنجايش افزايش ۵۶ نفر دانشجو را دارد.

وی ادامه داد: اين پروژه از تاریخ ۱۰ فروردین ‌ماه امسال با هزینه ای حدود ۴۸ میلیارد ریال آغاز شده و ۱۰دی‌ ماه نیز عمليات عمراني آن به پايان رسید. ۵۰ میلیارد ریال این رقم در سفر ریاست جمهور به استان البرز مصوب شد اما هنوز نیازمند ۱۵ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل و تجهیز آن است.

راه اندازی آزمایش مرجع خواص مکانیکی

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع خواص مکانیکی در این پژوهشگاه خبر داد و بیان کرد: این آزمایشگاه به‌منظور ارائه خدمات پژوهشی به پژوهشگران و صنایع کشور از جمله صنایع خودروسازی، نیروگاهی، صنعت نسوز و … تکمیل شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی گفت: این مرکز مجهز به تجهیزات متنوعی همچون دستگاه‌های استحکام کششی (با ظرفیت‌های ۲۵،۲ و ۱۰۰ تن) تست ضربه، تست خزش، تست خستگی، سختی سنجی (میکرو و ماکرو) و میکروسکوپ نوری است.

امیدوار اظهار کرد: باتوجه به اینکه در راستای اطمینان از سلامت عملکرد قطعات مکانیکی حین بارگذاری، نیاز به بررسی جامع مکانیکی آن‌هاست، وجود یک آزمایشگاه جامع خواص مکانیکی در کشور بیش از پیش احساس می‌شود. 

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی همچنین اعلام کرد: آزمایشگاه خواص مکانیکی پژوهشگاه مواد و انرژی به‌عنوان یکی از آزمایشگاه‌های مرجع در سطح ملی، آماده ارائه خدمات به پژوهشگران، صنایع هوایی و خودرویی با تعرفه ای بسیار پایین است.

راه اندازی مرکز فناوری ساخت افزایشی

امیدوار همچنین خبر داد: در راستای تامین نیازهای پژوهشی و خدمات قابل ارائه به صنایع کشور، مرکز فناوری ساخت افزایشی پژوهشگاه مواد و انرژی نیز با تکیه بر محصولات دانش‌بنیان راه‌اندازی شد. این مرکز مجهز به چاپگر سه‌بعدی فلزی بوده و قادر به ارائه خدمات فناورانه به پژوهشگران، صنایع و سازمان‌های کشور و تولید قطعات کاربردی در حوزه‌های مهندسی پزشکی، صنایع خودروسازی، صنایع هوایی و … است.

وی با اشاره به اینکه حوزه ساخت افزایشی، یکی از موضوعات به روز جهان بوده و نقش مهمی در تولید قطعات کاربردی دارد، تاکید کرد: امروزه استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی که از روش مدل‌سازی سریع بهره می‌برند، در صنایع مختلف از جمله مواد، مکانیک و هوافضا به‌طور قابل توجهی رشد کرده ‌است. 

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی افزود: در روش مدل‌سازی سریع، با قرارگیری ذرات قطعه در کنار یکدیگر، قطعه به‌صورت لایه لایه تشکیل و بدین ترتیب، محدودیت‌های ساخت به حداقل رسیده و ضعف‌های روشCNC  پوشش داده می‌شود. با دستگاه چاپگر سه‌بعدی فلزی می‌توان بسیاری از قطعات پایلوت را با دستگاه طراحی و یاده ‌سازی کرد.

امیدوار همچنین از راه انداری مرکز نوآوری در این پژوهشگاه خبر داد و گفت:‌ این مرکز در راستای فراهم کردن زمینه رشد و توسعه مهارت فنی و کسب و کار افراد و تیم‌های دارای ایده، هسته‌های فناور و شرکت نوپا به ساخت نمونه اولیه و نیمه صنعتی، توسعه محصولات (کالا و خدمات) جدید، همچنین رشد و توسعه بازار برای محصولات فناورانه و دانش‌بنیان تاسیس شده است.

وی افزود: پژوهشگاه مواد و انرژی در نظر دارد زیست بوم نوآوری و فناوری و بازیگران اصلی این زیست بوم را در پژوهشگاه ایجاد و توسعه دهد. در این راستا، ایجاد مرکز نوآوری، مرکز توسعه قراردادی، مرکز رشد، برج فناوری و پردیس تخصصی مواد و انرژی پارک علم و فناوری البرز در واقع تکمیل کننده این زنجیره ارزشی است.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی بیان کرد: این پژوهشگاه با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، منتورهای تخصصی و تیم‌های حرفه ای کسب و کار، از استقرار مراکز نوآوری سازمان‌ها، شرکت‌ها و هسته‌های فناور در این پژوهشگاه استقبال کرده و آماده ارائه انواع خدمات حوزه کسب و کار به این تیم‌ها و هسته‌های فناور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=26099

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.