• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
7
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی:

ایران در حال ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک است

  • کد خبر : 28597
  • 07 خرداد 1403 - 18:27
ایران در حال ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک است
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: کشور ما وارد مرحله ای شده که در حال ریشه کنی بیماری ویروسی خطرناک دامی تحت عنوان پی پی آر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، رضا اسدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور پیش از ظهر دوشنبه در رزمایش ملی جهاد دامپزشکی که در شهرستان طالقان برگزار شد، عنوان کرد: مقرر شده در این رزمایش یک کار جهادی بزرگ را در مدت زمانی کوتاه در مکان های صعب العبور، محروم و دورافتاده انجام دهیم.

وی از انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در برابر سه بیماری راهبردی کشور یعنی پی پی آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری و تب کریمه کنگو در رزمایش ملی جهاد دامپزشکی توسط اکیپ های واکسیناسیون و مقابله با بیماری های دامی خبر داد و افزود: هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک و مخصوص دستگاه عصبی مرکزی است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور مطرح کرد: این بیماری در صورت بروز در انسان و حیوان کشنده اما با واکسیناسیون موثر قابل پیشگیری است. از زمانی که آلودگی در حیوان با ویروس عامل بیماری وارد بدن دام شود تا زمانی که علائم بالینی بروز کند، بین دو هفته تا ۶ ماه طول می کشد و در صورت عدم کنترل، تلفات انسانی و دامی خواهیم داشت.

اسدی ادامه داد: جامعه انسانی به ویژه کسانی که در روستاها زندگی می کنند، به محض اینکه مورد هار گزیدگی یک حیوان قرار گرفتند، بلافاصله محل گزش یا گازگرفتگی را با صابون و آب ولرم شستشو دهند و سریعا خود را جهت واکسیناسیون انسانی به مراکز بهداشتی برسانند. در خصوص دام نیز با کارشناسان دامپزشکی شهرستان مورد نظر تماس گرفته شود.

وی بیان کرد: کارشناسان دامپزشکی اقدامات کنترلی را انجام می دهند، در چنین شرایطی دام باید به صورت بهداشتی معدوم سازی شود و مورد دفن بهداشتی قرار گیرد. هاری یک علامت خاص دارد، لذا هرگونه تغییر رفتار در حیوان را هاری تلقی کنید. در زمینه سگ های سرگردان نیز یک سازمان مدعی هستیم و قانونگذار اقدامات مواجهه با آنها را مشخص کرده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه وظایف دستگاه های مرتبط مانند وزارت بهداشت، شهرداری ها، دهیاری ها و … در این زمینه مشخص شده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که همه دستگاه های متولی در این زمینه پای کار باشند و جمعیت سگ های پرسه زن را کنترل کنند، انتقال بیماری هاری نیز تا حدودی کنترل می شود.

اسدی بیان کرد: کشور ما وارد مرحله ای شده که در حال ریشه کنی بیماری ویروسی خطرناک دامی تحت عنوان پی پی آر است. سازمان دامپزشکی کشور یک برنامه اقدام سه ساله را بر اساس قوانین و مقررات بین المللی تدوین کرده که امسال در سال سوم برنامه بوده و جزو معدود کشورهایی هستیم که تعداد کانون های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از انگشتان دست کمتر است.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری با درصد بسیار بالا و در زمان کوتاه برای انسان کشنده است، توضیح داد: در روستاها تحت هیچ شرایطی کنه ای که روی دام هست را با دست جدا و آن را له نکنید، همین کار ساده ممکن است موجب انتقال بیماری تب کریمه کنگو به شما شود. یکی از علائم این بیماری، خونریزی سرتاسری در بدن است که در صورت حاد بودن، ظرف سه روز با مرگ همراه است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر ضرورت سمپاشی در دام و جایگاهی در چنین شرایطی بیان کرد: قبل از استفاده از گوشت یا آلایش حتما به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آن را در یخچال نگهداری کنید تا ویروس های موجود در آنها غیرفعال شوند. در این رزمایش علاوه بر واکسیناسیون، سمپاشی و … ویزیت رایگان دام ها نیز انجام می شود.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=28597

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.