• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

استقامت رزمندگان در عملیات کربلای ۵ غیرممکن‌ها را ممکن کرد

  • کد خبر : 7234
  • 21 دی 1400 - 19:52
استقامت رزمندگان در عملیات کربلای ۵ غیرممکن‌ها را ممکن کرد
جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: رزمندگان اسلام با استقامت، پایداری و تصرف دژ غیرقابل نفوذ دشمن در شلمچه، غیرممکن‌ها را ممکن و پیروزی در عملیات کربلای 5 را از آن خود کردند.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در مراسم بزرگداشت عملیات کربلای ۵ که با حضور خانواده‌های معظم شهدا در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد، گفت: قدردان خدایی هستم که امروز توفیق داد در محضر شما مردم عزیز و هم‌رزمان و خانواده‌های شهدا حضور پیدا کنم. علمداران لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) که حق بزرگی بر گردن همه ما دارند، شاهد و ناظر این محفل نورانی هستند.

وی با اشاره به اینکه شاید روایت‌های دوران دفاع مقدس بتواند اندکی نسبت به نورچشمی‌های امامین انقلاب ادای دین کند، افزود: به ۳۵ سال پیش بازمی‌گردیم، پیش از عملیات کربلای ۵، رزمندگان اسلام عملیات کربلای ۴ را رقم زدند. آن‌ها حدود ۶ ماه برای این نبرد همت، تلاش و دشمن‌شناسی کردند و در بالاترین سطح از آمادگی رزمی قرار گرفتند. در دوران دفاع مقدس، هیچ‌گاه به اندازه این عملیات به رزمندگان فشار وارد نشد زیرا عملیات تعیین‌کننده‌ای پیش رو بود.

فرمانده لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس با اشاره به آمادگی رزمندگان برای انجام این عملیات مطرح کرد: پس از تمارین، آموزش‌ها و رزمایشات، رزمندگان باید یک راهپیمایی ۳۲۰ کیلومتری را با تجهیزات پشت سر می‌گذاشتند که هر گردان و رزمنده‌ای در این میدان نمره قبولی را کسب می‌کرد، اجازه ورود به عملیات را به او می‌دادند. یک هزار جلسه تحلیل نبرد برای آمادگی در این عملیات برگزار شد بنابراین از حیث آمادگی هیچ کم و کسری نداشتیم و در بالاترین سطح آمادگی نبرد بودیم.

سردار فضلی عنوان کرد: مقرر شد رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله بخشی از جزیره ام الرصاص را تصرف و رزمندگان لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) از خط عبور کنند؛ پیشروی به‌سوی بخش جنوبی بصره به این لشکر مأموریت داده شد اما در همان آغاز نبرد، به دلیل عدم امکان عبور زمینی رزمندگان از رود کارون، چهار گردان قدرتمند در اسکله‌ای نزدیک این رود بیتوته و برای نبرد لحظه‌شماری کردند. در همان زمان، اخبار متعددی در شبکه مخابراتی به گوش می‌رسید که حکایت از عدم الفتح داشت.

وی افزود: شهید کلهر به‌منظور اعلام آخرین وضعیت به قرارگاه قدس رفت و با بیسیم اعلام کرد که در این نبرد شرایط دشواری حکم‌فرماست، خوف و رجاست، هنوز همه اهداف تصرف نشده‌اند، در حال مواجهه با عد‌م‌الفتح هستیم و ممکن است دستور عقب‌نشینی به ما داده شود. حوالی ساعت پنج صبح فرمان رسید که عملیات متوقف شده و لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) باید به مواضع قبلی خود بازگردد که جلسه‌ای با حضور هیئت‌رئیسه، معاونین و فرماندهان تیپ‌ها و گردان‌های لشکر به‌منظور مشورت برای سالم به عقب آوردن رزمندگان برگزار شد.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه ادامه داد: پس از بیان پیشنهادات مختلف، با توجه به اینکه ۲۰ کیلومتر عقب‌تر از مسجد جامع خرمشهر عقبه‌ای بود که امکان تأمین امنیت رزمندگان در سنگر میسر بود، محاسبه کردیم که اگر خودروهای لشکر رزمندگان را سوار کنند و به مقصد برسانند، در فشرده‌ترین حالت یک ساعت و نیم الی دو ساعت زمان نیاز است. شب عملیات کربلای ۴ یکی از آتش‌بارترین شب‌ها در دوران دفاع مقدس بود؛ شلیک گلوله‌های پی‌درپی، بمباران هوایی و اوج عصبانیت عراقی‌ها آغازگر عملیات شیمیایی غیرقابل‌توصیفی شد.

سردار فضلی عنوان کرد: اگر رزمندگان آمادگی مواجهه با عملیات شیمیایی دشمن را نداشتند تلفات بسیار زیادی داده می‌شد اما پس از جمع‌بندی نظرات و با توجه به زمان‌بر بودن انتقال رزمندگان با استفاده از خودرو، مقرر شد رزمندگان و گردان‌ها ستونی هر یک با دو متر فاصله به‌صورت بدو رو این ۲۰ کیلومتر را طی کنند. وقتی این دستور به فرماندهان گردان‌ها داده شد، بی‌درنگ با تجهیزات سنگین این مسیر را دویدند. در آن شب که با بمباران هوایی مواجه بودیم تنها یک رزمنده به شهادت رسید.

وی افزود: با توجه به قرارگیری رزمندگان لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) زیر انبوهی از آتش دشمن، به لطف خداوند، همه سالم به عقب منتقل شدند. پس از عقب‌روی، طی جلساتی با حضور فرمانده کل سپاه، فرماندهان تیپ‌ها، لشکرها و قرارگاه در حضور جانشین فرمانده معظم کل قوا سه شبانه‌روز بحث و تبادل‌نظر و علل شکست رزمندگان اسلام در عملیات کربلای ۴ احصا شد. باید خود را برای نبرد دیگری مهیا می‌کردیم بنابراین جبهه‌های جنوب، جنوب غرب، غرب و شمال غرب مورد ارزیابی قرار گرفتند.

فرمانده لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس با اشاره به ارزیابی منطقه شلمچه خاطرنشان کرد: بین ما و دشمن سه تا ۱۰ کیلومتر آب‌گرفتگی، باتلاق، میدان مین و سیم‌خاردار بود. زمانی که مقابل دژ شلمچه قرار می‌گرفتیم، از عمق سه کیلومتری این باتلاق‌ها عبور می‌کردیم و با کمین عراقی‌ها و سپس دژ تاریخی جنگ مواجه می‌شدیم. این دژ مستحکم‌ترین دژ تاریخ جنگ با ارتفاعی حدوداً ۶ تا ۷ متر بود که عراقی‌ها از بالای بلندی به دشت اشراف داشتند و همه‌جا زیر تیر آتش آن‌ها بود.

سردار فضلی بیان کرد: مقابل دژ، ۲۵۰ متر سیم‌خاردار حلقوی به‌هم‌پیوسته قرار گرفته بود. بعد از آن نیز کانال پرورش کاهی با طول بیش از ۳۰ کیلومتر، عرض یک کیلومتر و عمق چهار متر واقع شده بود. پس از آن نیز شهرک دوعیجی شلمچه، کانال زوجی به سمت اروند، رودخانه اروند صغیر و اروند کبیر و پس از آن‌ها نیز سلسله جزایری بین این دو رودخانه واقع شده بود. به دلیل نزدیکی به بصره، عراقی‌ها آنجا را مملو از مانع کرده بودند بنابراین هیچ فرماندهی برای عملیات اعلام آمادگی نکرد.

وی ادامه داد: سایر جبهه‌ها ارزیابی شد و ندا رسید که فرمانده معظم کل قوا فرمان داده‌اند که رزمندگان اسلام عملیات کربلای ۵ را انجام دهند. بلافاصله پس از صدور این فرمان، در جلسه‌ای همه برای خط‌شکنی اعلام آمادگی کردند. مقرر شد شب اول، قرارگاه کربلا عملیات کند که قرعه به نام رزمندگان لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) افتاد و به سمت دژ شلمچه به طول پنج و نیم کیلومتر که هدف آن‌ها بود پیشروی کردند. خرسند بودیم که سخت‌ترین مرحله عملیات و شکستن هیمنه دشمن در این دژ را بر عهده گرفته‌ایم.

به گفته جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، صبح روز ۴ دی از عملیات کربلای ۴ عبور کردیم و پس از سه شبانه‌روز بحث و تبادل‌نظر، در شب هشتم دی تعیین تکلیف و مقرر شد رزمندگان لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) به دژ شلمچه برسند. عملیات شب ۱۹ دی بود و حدود ۱۰ روز فرصت داشتیم. با ابلاغ این مأموریت، پس از استنتاج ستادی و مشورت، مقرر شد گروه‌های اطلاعات و عملیات و تیم‌های ساماندهی شده با محوریت قهرمان شناسایی کربلای ۵، شهید غلامرضا کیانپور برای شناسایی اقدام کنند.

سردار فضلی با اشاره به اعزام این گروه‌ها برای شناسایی عنوان کرد: شهید کیانپور در اعلام گزارش عملکرد گفت که از کمین اول و دوم عراقی‌ها عبور کرده و وقتی به سیم‌خاردار حلقوی مقابل دژ رسیده‌اند، بخشی از معبر عراقی‌ها را زده‌اند و با توجه به نزدیکی به روشنی هوا، بازگشتند تا شب‌های بعدی کار شناسایی را تکمیل کنند. شب دوم، وی اعلام کرد که گروه‌های شناسایی به دژ شلمچه رسیده‌اند اما رسیدن به دژ نفوذناپذیر شلمچه غیرقابل‌باور بود.

وی افزود: پس از اینکه مدارک و مستنداتی از رسیدن رزمندگان به دژ شلمچه ارائه شد، مطمئن شدیم که با عنایت و لطف خداوند، این امر غیرممکن، میسر شده است. شب سوم رزمندگان برای شناسایی اعزام شدند درحالی‌که عمده قوا و رزمندگان ما در اردوگاه کوثر مستقر بودند و هنوز آن‌ها وارد عمل نشده بودند. نیمه‌های شب بیش از ۱۰ هزار رزمنده در این اردوگاه بیتوته کردند و مقرر شد صبح، در صبحگاه مشترک آمادگی کامل برای انجام عملیات از زبان خود رزمندگان بیان شود.

فرمانده لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس بیان کرد: حدود چهار ماه بود که رزمندگان در حالت آماده‌باش کامل بودند و هیچ‌کس مرخصی نرفته بود. ۲۰ روز پیش از عملیات نیز همه در قرنطینه بودند و هیچ نامه‌ای تبادل نمی‌شد تا اسرار عملیات فاش نشود. در مراسم صبحگاه اعلام کردم که جبهه ما جبهه عشق و داوطلبی است، هر کس آمادگی ماندن در این جبهه را ندارد، همین امروز می‌تواند از صف ما جدا و ترخیص شود اما حتی یک نفر نیز از آن جمع خارج نشد و همه بر عهد و پیمانی که با امام (ره) بسته بودند ثابت‌قدم ماندند.

سردار فضلی اظهار کرد: همه‌چیز برای انجام عملیات سخت پیش رو آماده شد اما تمام طول مسیر پنج و نیم کیلومتری بین ما و نیروهای عراقی، آب‌گرفتگی و باتلاق بود و حتی به اندازه عبور یک موتورسیکلت نیز مسیر خشکی وجود نداشت زیرا عراقی‌ها جاده شلمچه را تخریب کرده بودند و فقط یک آبراه از عملیات رمضان باقی‌ مانده بود که به دلیل بارندگی زیاد، ارتفاع آن کوتاه شده بود. تیم‌های شناسایی آن را لایروبی کردند تا بتوانیم راهی را برای رسیدن به خط مهیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شب عملیات شد، ساعت ۲ بامداد آغاز عملیات بود و از ساعت ۱۲ شب به بعد تاریکی مطلق بود که در دل تاریکی، غیر از خدا و معامله با او هیچ آرمان دیگری حکم‌فرما نبود. ساعت ۱:۳۵ دقیقه بامداد خبر رسید که یکی از یگان‌های سمت راست ما با دشمن درگیر شده‌اند. «یا فاطمه الزهرا (س)» به‌عنوان رمز عملیات اعلام و رزمندگان با دشمن درگیر شدند، بخش زیادی از کمین‌ها را گرفتند، از سیم‌خاردارها عبور و به دژ حمله کردند. عراقی‌ها سخت می‌جنگیدند و مقاومت می‌کردند.

فرمانده لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس اضافه کرد: عراقی‌ها به حدی تیر و ترکش و نارنجک به سمت رزمندگان ما پرتاب کردند که غیرقابل‌توصیف است. آن‌ها تمام تلاش خود را بکار گرفتند و اجازه ندادند رزمندگان اسلام حتی یک سنگر از دژ را بگیرند و ما را به عقب راندند. رزمندگان برای بار دوم عملیات کردند اما باز هم در مقابل مقاومت شدید دشمن، بدون هیچ نتیجه و دستاوردی درحالی‌که تعداد زیادی از رزمندگان ما مجروح و شهید شده بودند، به عقب بازگشتند.

سردار فضلی مطرح کرد: برای بار سوم دستور حمله به دشمن صادر و مقرر شد مجروحین در آبراه تیراندازی و رزمندگان سالم به سنگرها و مواضع دشمن حمله کنند. از سنگر خارج شدیم و در طلب یاری و کمک، با خداوند و ائمه معصومین (ع) راز و نیاز کردیم. ناگهان بیسیم‌چی اعلام کرد که رزمندگان ما یک سنگر از دژ شلمچه را گرفتند؛ سنگری که گرفتن حتی یک سنگر از آن آرزوی همه سپاه اسلام بود. با عنایت خدا، تا ساعت ۷ صبح، یک هزار و ۸۰۰ متر از آن پنج و نیم کیلومتر و سنگرهای دوم، سوم و چهارم نیز تصرف شدند.

وی اذعان کرد: ساعت ۷ صبح، برتری با عراقی‌ها آغاز شد و رزمندگان اسلام همه پاتک‌های دشمن را دفع کردند. تا ساعت ۹ صبح هر چه عراقی‌ها تلاش کردند، موفق به تصرف حتی یک سنگر هم نشدند. پس از آن به دامنه هلالی شکل نزدیک دژ رسیدیم که عراقی‌ها سخت می‌جنگیدند و مقاومت می‌کردند. طی تماس با قرارگاه اعلام کردیم که همه تاکتیک‌ها و هنرها را به کار گرفته‌ایم و فقط یک راهکار باقی مانده است که با توجه به عشق رزمندگان به امام (ره) در صورت ملاقات با ایشان، حتماً این خط شکسته می‌شود.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه ادامه داد: در کمتر از ۱۰ دقیقه خبری بین لشکر منتشر شد که در روز اول عملیات کربلای ۵، درحالی‌که رزمندگان در حال نبرد هستند، امام خمینی (ره) رزمندگان لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) را به ملاقات پذیرفته‌اند. زمانی این خبر روی خط منتشر شد که غلامرضا کیانپور قهرمان شناسایی عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید. با شنیدن این خبر رزمندگان قدرت گرفتند و با فتح سنگرهای دژ شلمچه پیروزی را از آن خود کردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=7234

ثبت دیدگاه

  1. cialis prices cheap tadalafil online ed medications

  2. tadalafil order order cialis generic buy ed pills cheap

  3. duricef 250mg generic duricef 250mg drug buy cheap generic finasteride

  4. order fluconazole 100mg generic where to buy diflucan without a prescription ciprofloxacin 500mg brand

  5. estradiol 2mg usa lamotrigine pill buy prazosin cheap

  6. order estradiol 2mg generic order prazosin pills prazosin order online

  7. metronidazole 400mg oral oral bactrim 480mg keflex 125mg for sale

  8. buy metronidazole 400mg pill bactrim 480mg pill cephalexin 500mg cheap

  9. vermox 100mg cost purchase vermox for sale tadalis 10mg canada

  10. mebendazole order online vermox price buy tadalis tablets

  11. cleocin 300mg brand purchase cleocin generic home remedies for ed erectile dysfunction

  12. purchase cleocin for sale buy erythromycin 500mg generic gnc ed pills

  13. order tamoxifen 10mg generic purchase ceftin generic ceftin cost

  14. buy nolvadex 10mg generic ceftin 250mg price buy cefuroxime 250mg for sale

  15. order indomethacin 50mg generic buy lamisil 250mg generic suprax 200mg sale

  16. buy indomethacin 75mg generic buy lamisil sale order suprax 200mg

  17. trimox 500mg drug purchase arimidex online cheap cheap clarithromycin

  18. buy generic bimatoprost online order generic careprost buy desyrel 100mg generic

  19. buy bimatoprost pills brand careprost trazodone online buy

  20. buy trimox 250mg for sale arimidex 1mg cheap buy clarithromycin 250mg sale

  21. catapres 0.1mg us spiriva 9 mcg ca buy spiriva 9 mcg pills

  22. buy clonidine 0.1mg online cheap catapres 0.1 mg drug brand spiriva 9mcg

  23. sildenafil 50mg us sildenafil 25 mg sildenafil without a doctor’s prescription

  24. brand suhagra 100mg suhagra us order generic sildalis

  25. minocycline usa order hytrin 1mg pills buy actos 15mg online

  26. where to buy minocycline without a prescription buy actos tablets pioglitazone 30mg generic

  27. arava 10mg canada cost of viagra 100mg order generic sulfasalazine 500mg

  28. buy accutane without prescription accutane 10mg price buy azithromycin 250mg pills

  29. buy cheap generic leflunomide sildenafil 50 mg order sulfasalazine 500mg online

  30. cheap generic tadalafil buy tadalafil 40mg for sale buy tadalafil

  31. azipro where to buy cheap prednisolone 20mg buy neurontin 100mg sale

  32. buy tadalafil 20mg buy cialis 20mg for sale tadalafil brand name

  33. buy azithromycin 250mg for sale omnacortil 40mg pills order gabapentin 600mg pills

  34. stromectola online red ed pill order prednisone 5mg for sale

  35. stromectol canada buy deltasone generic buy prednisone 20mg generic

  36. order lasix 40mg lasix sale order albuterol 2mg online

  37. lasix 40mg over the counter doxycycline us buy ventolin 4mg generic

  38. buy generic altace over the counter order amaryl 1mg pill etoricoxib online buy

  39. buy vardenafil 10mg generic vardenafil tablet buy plaquenil 400mg generic

  40. ramipril 5mg for sale brand altace 10mg buy etoricoxib cheap

  41. vardenafil 20mg oral order plaquenil 400mg pills hydroxychloroquine 200mg pills

  42. vardenafil over the counter purchase tizanidine online cheap buy cheap hydroxychloroquine

  43. order mesalamine for sale buy generic avapro 150mg buy irbesartan generic

  44. buy vardenafil 20mg for sale buy plaquenil 400mg generic order hydroxychloroquine 400mg for sale

  45. clobetasol oral buspar tablet amiodarone 100mg sale

  46. benicar 20mg pills brand calan order divalproex 500mg pill

  47. buy benicar 20mg without prescription buy verapamil no prescription order depakote 500mg pills

  48. clobetasol over the counter cost buspar 5mg amiodarone online buy

  49. clobetasol usa purchase temovate without prescription buy amiodarone 200mg sale

  50. diamox 250mg pill buy azathioprine without a prescription purchase azathioprine pill

  51. order coreg 6.25mg pill buy aralen 250mg for sale buy aralen 250mg generic

  52. order diamox pills imuran 50mg pill order azathioprine 25mg sale

  53. where can i buy lanoxin lanoxin over the counter molnunat 200 mg pill

  54. order digoxin pill micardis 20mg drug cost molnunat 200 mg

  55. naprosyn price omnicef uk lansoprazole online buy

  56. I pay a visit every day a few websites and blogs to
    read articles, except this website provides feature based content.

    Also visit my site : mp3 juice

  57. buy naprosyn online cheap lansoprazole without prescription prevacid 15mg generic

  58. buy coreg 25mg online cheap order cenforce 50mg pills oral chloroquine

  59. albuterol 100mcg cost buy phenazopyridine 200mg pill phenazopyridine pills

  60. If you want to grow your know-how only keep visiting this\r\nwebsite and be updated with the most up-to-date gossip posted here.\r\n\r\nFeel free to surf to my webpage: youtube to mp3

  61. proventil 100 mcg drug buy protonix 40mg generic order pyridium without prescription

  62. buy montelukast pills for sale purchase amantadine online cheap how to get dapsone without a prescription

  63. singulair drug dapsone 100mg us cheap dapsone

  64. order olumiant 4mg for sale buy baricitinib 4mg online cheap lipitor 10mg over the counter

  65. buy baricitinib 4mg for sale buy generic glycomet order atorvastatin 10mg for sale

  66. order adalat 10mg generic buy nifedipine 10mg generic purchase fexofenadine without prescription

  67. cost nifedipine 30mg buy fexofenadine paypal fexofenadine 180mg uk

  68. norvasc 10mg ca buy amlodipine 10mg generic buy generic omeprazole online

  69. priligy 30mg pills buy generic orlistat online xenical 120mg cost

  70. generic amlodipine 5mg order lisinopril pills order omeprazole 20mg sale

  71. buy dapoxetine 60mg online buy cytotec online buy xenical medication

  72. metoprolol online order medrol 8 mg over counter buy medrol no prescription

  73. how to get diltiazem without a prescription buy zovirax online allopurinol over the counter

  74. order diltiazem sale order zyloprim generic cheap zyloprim

  75. triamcinolone 4mg oral desloratadine cost loratadine 10mg uk

  76. sumycin 250mg tablet flexeril 15mg tablet buy baclofen 25mg online cheap

  77. ampicillin 500mg price metronidazole 400mg pills buy generic flagyl 400mg

  78. sumycin 500mg cost buy flexeril 15mg online cheap purchase lioresal without prescription

  79. acillin oral purchase ampicillin without prescription how to get flagyl without a prescription

  80. toradol brand cost ketorolac inderal cheap

  81. order bactrim 960mg for sale order keflex 125mg generic order cleocin 150mg without prescription

  82. buy ketorolac generic buy propranolol online buy generic inderal

  83. septra cost buy keflex 500mg pills order cleocin 150mg for sale

  84. buy plavix online cheap coumadin medication generic warfarin 2mg

  85. order plavix 150mg generic warfarin 2mg tablet order warfarin 2mg for sale

  86. erythromycin 500mg for sale nolvadex order online buy nolvadex 10mg without prescription

  87. buy erythromycin 500mg generic generic tamoxifen 10mg nolvadex 20mg without prescription

  88. order reglan without prescription nexium 20mg us esomeprazole price

  89. metoclopramide 20mg uk buy esomeprazole 20mg online esomeprazole online

  90. budesonide brand buy generic rhinocort careprost eye drops

  91. buy topiramate pills sumatriptan uk order levaquin online

  92. purchase rhinocort purchase bimatoprost for sale careprost sale

  93. order topiramate online cheap order generic levaquin 500mg order levofloxacin without prescription

  94. buy methocarbamol 500mg pills how to get suhagra without a prescription suhagra 50mg drug

  95. buy avodart for sale order ranitidine for sale mobic 15mg brand

  96. buy methocarbamol online cheap order desyrel 50mg for sale buy suhagra 50mg pill

  97. purchase avodart generic ranitidine for sale buy mobic 15mg generic

  98. sildenafil pills aurogra 50mg ca buy cheap generic estradiol

  99. celecoxib 200mg over the counter buy generic celebrex for sale ondansetron 4mg us

  100. order generic celecoxib 200mg order flomax without prescription ondansetron 4mg oral

  101. order spironolactone without prescription brand valacyclovir valtrex over the counter

  102. buy aldactone 100mg for sale buy generic simvastatin over the counter order valacyclovir 1000mg generic

  103. buy lamictal online lamotrigine 50mg pill order minipress 1mg generic

  104. buy proscar 1mg sale viagra generic sildenafil citrate 50mg

  105. cialis on line diflucan online order buy ed pills generic

  106. tadalafil cheap order generic indocin order indomethacin pills

  107. cialis 20mg uk diflucan 100mg sale natural pills for erectile dysfunction

  108. purchase terbinafine pill suprax 100mg usa amoxicillin ca

  109. azulfidine 500mg drug order verapamil 240mg pills order verapamil pills

  110. purchase lamisil generic terbinafine pill buy generic amoxicillin for sale

  111. azulfidine 500 mg drug purchase olmesartan sale verapamil uk

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.