• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

امضای تفاهم نامه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای موسسه رازی

  • کد خبر : 3428
  • 12 بهمن 1399 - 9:44
امضای تفاهم نامه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای موسسه رازی
تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور شروع کارآزمایی بالینی واکسن کرونا متعلق به موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) به امضای رئیس موسسه رازی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران رسید.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز به منظور آغاز کارآزمایی بالینی فازهای یک و دو واکسن کرونا متعلق به موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تفاهم نامه ای با حضور رئیس موسسه رازی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در محل این دانشگاه به امضا رسید.

براساس این تفاهم نامه گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) فرایند کارآزمایی بالینی واکسن کرونا ساخت موسسه تحقیقات واکسن و‌سرم سازی رازی را انجام‌ خواهند داد.

آغاز آزمایش های انسانی واکسن کرونای موسسه رازی با تایید سازمان غذا و دارو

دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی، در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: مطالعات حیوانی این واکسن بر روی سه حیوان جونده آزمایشگاهی و خرگوش و مطالعات تکمیلی آن بر روی میمون انجام شد.

وی افزود: پس از آماده سازی مستندات در موسسه رازی و ارسال به سازمان غذا و دارو، پس از بررسی و تایید مستندات ‌‌و پروتکل های واکسن کرونای موسسه رازی، برای بررسی و اخذ مجوز در اختیار کمیته ملی اخلاق قرار گرفت و پروتکل این واکسن در کمیته ملی اخلاق نیز تایید شد.

فلاح‌ مهرآبادی با بیان این که کد مجوز کارآزمایی بالینی رازی کوو پارس اخذ شده و در مرحله دریافت مجوز تزریق انسانی است، یادآور شد: پس از تزریق واکسن به انسان، نمونه ها در آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو کنترل و با تایید این سازمان، تزریق انسانی آن تا سه هفته آینده آغاز می شود.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی ادامه داد: کارآزمایی بالینی فازهای یک و دو، طی چهار تا پنج ماه به پایان می رسد و نتایج آن برای صدور اجازه ورود به فاز سه ‌‌و تولید انبوه تعیین کننده خواهد بود.

وی تاکید کرد: به علت پیچیدگی های ویروس کرونا، تاکنو‌ن پروتکل مدونی در دنیا برای این واکسن تدوین نشده و سازمان غذا و دارو نیز سختگیری های خاص خود را در این زمینه دارد و یکی از دلایل تاخیر چند ماهه در صدور مجوز کمیته اخلاق برای واکسن رازی همین امر بوده است.

واکسن «رازی کوو پارس» پاسخگوی جهش‌های ویروس‌ کرونا خواهد بود

دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه رازی نیز در حاشیه این آیین اذعان کرد: این واکسن پروتئین نوترکیب اسپایک ویروس کووید ۱۹ است و مطالعات آن از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و مجوز کمیته ملی اخلاق برای تست انسانی را دریافت کرد.

وی افزود: به محض دریافت مجوز، ثبت نام از داوطلبان در سایت موسسه آغاز می شود و طبق معیارهایی که موسسه رازی هیچ دخالتی در آن ندارد، تیم کارآزمایی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران تعیین و در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) با راهبری این دانشگاه ظرف دو تا سه هفته آینده آغاز می شود.

رئیس موسسه رازی با اشاره به پیشرفت های علمی این اقدام به دور از هیاهو و فضاهای سیاسی و رسانه ای، ساخت این واکسن را کاری بزرگ خواند و گفت: این اقدام دانش فنی ارزشمندی را در حوزه واکسن سازی به کشور اضافه کرد و‌ امیدواریم بستری برای توسعه صنعت واکسن کشورمان باشد.

اسحاقی با اشاره به استقلال کامل موسسه رازی در ساخت این واکسن گفت: پروژه ساخت واکسن رازی کوو پارس به صورت مستقل و صرفا توسط محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انجام شده و امید است نتیجه بخش باشد.

وی در مورد تاثیر این واکسن بر روی جهش های ویروس کرونا تصریح کرد: بخشی از ویروس که به عنوان کاندید واکسن انتخاب شده جهش پیدا نمی کند و چنانچه در بخش های دیگر نیز جهشی رخ دهد مشکلی پیش نخواهد آمد و آن را پوشش می دهد.

همچنین دکتر جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این دانشگاه مفتخر است در فاز آزمایش انسانی واکسن کرونای موسسه رازی با این موسسه معتبر و ارزشمند کشورمان همکاری کند.

وی با بیان این که تلاش می کنیم آزمایشات انسانی فازهای اول و دوم این واکسن به سرعت انجام و وارد فاز سوم تست انسانی شود، افزود: امید است بتوانیم هر چه سریع تر این واکسن ارزشمند که توسط محققان موسسه رازی بومی سازی شده را در قالب همکاری مشترک بین ساختارهای تولید و تزریق پیش ببریم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=3428

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.