• امروز : سه شنبه - ۱۱ بهمن - ۱۴۰۱
  • برابر با : 10 - رجب - 1444
  • برابر با : Tuesday - 31 January - 2023
0
دیده بان پلاس/

توصیه های تغذیه ای در زمان آلودگی هوا

  • کد خبر : 12456
  • 02 دی 1401 - 9:21
توصیه های تغذیه ای در زمان آلودگی هوا
دکترای تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به آلودگی هوا در برخی استان های کشور به خصوص استان البرز، گفت: با مصرف برخی مواد غذایی و میوه ها می توان خطرات ناشی از این آلودگی را تا حدودی کنترل کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، الناز دانشزاد، دکترای تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به آلودگی هوا در برخی استان های کشور به خصوص استان البرز، گفت: در فصول سرد سال، اغلب با وارونگی هوا مواجه هستیم که این پدیده سبب به دام افتادن هوای آلوده و مضر در سطح زمین شده و با تنفس آن، ذرات معلق و آلاینده ها وارد ریه ها شده و موجب التهاب می شود.

وی ادامه داد: این امر منجر به بروز بیماری های تنفسی و بیماری های مرتبط با آن مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم و مشکلاتی مانند خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه خواهد شد. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا پیوسته رو به افزایش است.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: با مصرف برخی مواد غذایی و میوه ها می توان خطرات ناشی از این آلودگی را تا حدودی کنترل کرد. به طور کلی، مصرف آن دسته از میوه ها، سبزیجات و دانه های روغنی که حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، پلی فنول، ویتامین های آنتی اکسیدانی و یا اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ هستند در از بین بردن اکسیدان ها و رادیکال های آزاد اکسیژن نقش دارند.

دانشزاد عنوان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، گروهی از مواد غذایی حاوی آنتی‌ اکسیدان اعم از ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن‌ها، ویتامین E و سلنیوم می‌توانند بدن را در برابر دود و تاثیرات مخرب حاصل از آلاینده‌های سمی محافظت کنند.

وی اضافه کرد: مصرف غذاهایی همچون روغن زیتون، بذرکتان، اسفناج، کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز، گوجه، چغندر، زردچوبه، منابع ویتامین C و D، هویج و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ و شیر و لبنیات را در هوای آلوده توصیه می شوند.

دانشزاد در ادامه به تشریح خواص هر یک از مواد غذایی توصیه شده پرداخت و گفت: روغن زیتون، حاوی ویتامین E، آلفا توکوفرول و اسیدهای چرب و در بهبود عملکرد ریه و کاهش التهاب موثر بوده و بهتر است همراه سالاد مصرف شود، زیرا روغن زیتون تحمل حرارت بالا را ندارد و در صورت حرارت زیاد اکسیده می شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: برخی دیگر از مواد غذایی مانند روغن های گیاهی، بادام، گردو، جوانه گندم و سبزیجات دارای برگ سبز نیز حاوی ویتامین E هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

دانشزاد مطرح کرد: بذر کتان حاوی مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کند زیرا فیتواستروژن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. بذر کتان را می توان همراه با انواع اسموتی ها و سالادها مصرف کرد.

وی با بیان اینکه آووکادو و اسفناج حاوی ویتامین E هستند مطرح کرد: تحقیقات انجام شده، ارتباط معکوسی بین سطح ویتامین E و بیماری های ریوی نشان داده اند بنابرین توصیه می شود در برنامه غذایی خود غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج، که سرشار از این ویتامین هستند را بگنجانید.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز به دلیل داشتن سولفورافان، خاصیت ضدسرطانی دارند بنابراین افرادی که آن را در رژیم غذایی خود جای داده اند، سموم مرتبط با آلودگی هوا و ریزگردها را بهتر دفع می کنند. گوجه فرنگی نیز حاوی لیکوپن و آنتی اکسیدان است و از ابتلای افراد به بیماری های تنفسی محافظت می کند.

دانشزاد یادآور شد: چغندر، حاوی نیترات بوده و در بهینه سازی عملکرد ریه ها موثر و مملو از ویتامین ها و مواد معدنی همانند منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و کاروتنوئید است که باعث سلامت ریه می شوند. تحقیقات نشان داده که چغندر می تواند عملکرد بدن و ریه را در افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند فشار خون ریوی، بهبود بخشد.

وی اذعان کرد: زردچوبه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در برابر سموم و آلاینده ها از بدن محافظت می کند. مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز نقش موثری در افزایش و تقویت سیستم دفاعی بدن دارند که از جمله آن ها می توان به مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، کیوی، اسنفاج، طالبی و توت فرنگی اشاره کرد.

این متخصص تغذیه، مصرف ویتامین دی به میزان کافی و مناسب در شرایط آلودگی هوا را مهم دانست و بر مصرف آن تاکید کرد و گفت: هویج و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ، حاوی بتاکاروتن هستند و سبزیجاتی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو نیز به میزان قابل توجهی بتاکاروتن دارند.

دانشزاد اظهار کرد: شیر به دلیل دارا بودن منیزیم، کلسیم و فسفر، خنثی کننده سموم است. کلسیم موجود در لبنیات، منجر به کاهش جذب سرب و سایر فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می شود. فراموش نکنید واکنش‌های زنجیروار تولید رادیکال‌های آزاد با مصرف زیاد چربی تشدید می‌شوند بنابرین بهتر است در زمان آلودگی هوا از مصرف بی‌رویه غذاهای سرخ کردنی جدا پرهیز کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=12456

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.