به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکاتی در راستای کمک به دولت برای تنظیم و بهبود اقدامات اقتصادی، گفت: این به معنی توجیه اقدامات آن نیست بلکه به معنی دیدهبانی، رصد، پایش و رفع نقص در مسیر تکمیل اقدامات دولت است.
وی با اشاره به اینکه نباید نگاه تک بعدی به مسائل اقتصادی داشته باشیم، اذعان کرد: تصمیم دولت درباره حذف ارز ترجیحی، ظاهر اقتصادی اما تبعات گسترده اجتماعی دارد که باید به صورت جدی به آن توجه شود به طوری که خط قرمز تصمیمات، تابآوری معیشت مردمی باشد که سالیانی زیر فشار تحریم های ناجوانمردانه، ظالمانه و سوءتدبیری مسئولین، دچار صدمات جدی اقتصادی شدهاند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با تأکید بر محاسبه دقیق دولت نسبت به آزادسازی قیمتها افزود: دولت باید پاسخ دهد که آزادسازی قیمتها و حذف ارز ترجیحی چه تأثیری بر خط فقر مردم، تورم انتظاری و قیمت سایر کالاهای اساسی دارد؟ آیا این موضوعات به دقت محاسبه و راههای جایگزین برای تنظیم بازار پیشبینی شده است؟ آیا قیمتهای کالاهای اساسی که قرار است افزایش یابد، بر سایر مایحتاج مردم تأثیری ندارد؟ آیا میخواهیم آنها را با دستور و دستورالعمل کنترل کنیم یا نیاز به سازوکار و تدبیر دارد؟
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هیچ تصمیمی نباید منجر به کوچک شدن سفره مردم شود، گفت: در بحث حذف ارز ترجیحی آرد دیدیم که هم در تولید و هم در شبکه توزیع و مصرف و زنجیره محصولات حاصل از گندم اتفاقات نگران کنندهای رقم خورد. نان فانتزی، ساندویچ، شیرینی، شکلات، ماکارونی و … نگرانیهایی را برای مردم ایجاد کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.
هنر این نیست که هم جلوی قاچاق را بگیریم و هم مردم خودمان دیگر قدرت خرید نداشته باشند
عسگری با اشاره به اینکه یکی از علتهایی که برای حذف ارز ترجیحی گفته میشود، بحث مبارزه با قاچاق است، بیان کرد: با استناد به این دلیل، ما قاچاق کالاهای دیگر را نداریم؟! آیا خسارتی که از محل قاچاق بنزین، گازوئیل و دام مولد به کشور وارد میشود، کم است؟ آیا فقط با افزایش قیمت میتوان با قاچاق مقابله کرد؟ قیمت بنزین را افزایش دادیم، آیا قاچاق آن کنترل شد؟
وی افزود: آیا از طریق سامانههای هوشمند و سامانه جامع تجارت نباید قاچاق را کنترل کنیم؟ تا چقدر باید قیمت را افزایش دهیم؟ هر چقدر افزایش قیمت در حوزه جهانی داشتیم، قیمتهای داخلی را باید افزایش دهیم؟ این دیگر قدرت خریدی برای مردم باقی نمیگذارد و این هنر نیست که هم جلوی قاچاق را بگیریم و هم مردم خودمان دیگر قدرت خرید نداشته باشند. از این رو باید تصمیمات، چندبعدی و چندجانبه باشد و همه بخشها در آن دیده شود.
عسگری با تاکید بر اینکه دولتمردان باید مراقب باشند با آمارها و اطلاعات مخدوش، دچار اشتباهات محاسباتی نشوند، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی که میشنویم، تأثیر جنگ اوکراین در قیمت اقلام خوراکی است؛ بله جنگ تأثیر دارد اما این جنگ روی تولید گندم چقدر تأثیر داشته است؟ در سایتهای معتبر جهانی جستجو کنید. تولید گندم کل دنیا در سال ۲۰۲۱، ۷۸۰ میلیون تن و سهم اوکراین ۳۳ میلیون تن بوده است.
وی ادامه داد: جنگی که در اوکراین رخ داده است، تنها حدود یک درصد تولید گندم در این کشور را کاهش داده است. تمام این بازیها به خاطر یک درصد است؟! چرا آمار اشتباه میدهید؟ روسیه یکی از کشورهای بزرگ است که تولید گندم آن ۷۵ میلیون تن است، اتفاقا در حال حاضر زمینه مساعدی برای خرید گندم و آرد از این کشور فراهم است.
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد یادآور شد: روز گذشته رئیس سازمان توسعه و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد که با روسیه مذاکره کردهایم و آن ها آرد را قبل از گمرک تهران، ۲۰ درصد زیر قیمتی که آرد آزاد را به اصناف میدهیم به ما تحویل میدهند، پس چرا با آمار غلط، اشتباه محاسباتی برای دولت ایجاد میکنید؟
رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی ضرورت تنظیم بازار ارز را نکته مهم دیگری در شرایط اقتصادی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تکانههای اولیه آن را مشاهده میکنیم، لذا باید مراقب باشیم ارز بازار آزاد افزایش پیدا نکند که مجدد دوگانگی به وجود بیاید و شوک قیمتی دیگری از این محل داشته باشیم.
عسگری گفت: عزم دولت برای مبارزه با رانت و فساد خوب است اما چرا جلوی رانتهای صنایع بزرگ فولادی و معدنی گرفته نمیشود؟ پنج شرکت بزرگ معدنی و فولادی در کشور داریم که به تنهایی ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سود دارند که معادل کسری بودجه دولت برای تأمین ارز کالاهای اساسی است. ماشین دولت با چند فرمان و فرمانده به مقصد نمیرسد و باید مشخص شود مرکز فرماندهی و عقلانیت اقتصادی دولت کجاست؟
انتهای پیام/