• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

موسسه رازی توانایی پشتیبانی موسسات ایرانی و خارجی در آینده را دارد

  • کد خبر : 8767
  • 13 مرداد 1401 - 11:27
موسسه رازی توانایی پشتیبانی موسسات ایرانی و خارجی در آینده را دارد
نماینده سازمان بهداشت جهانی در بازدید از موسسه سرم سازی رازی گفت: با توجه به امکانات موجود و توان تولید واکسن های پیشرفته تر در آینده در این موسسه، این مجموعه نه فقط از موسسات ایرانی بلکه می تواند از موسسات خارجی نیز پشتیبانی کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، تیمی از مسئولان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت با حضور در موسسه رازی با هدف گسترش همکاری ها و بررسی توانمندی های این موسسه در زمینه تولید واکسن فلج اطفال و پيگيری درخواست ها و جلب حمایت سازمان بهداشت جهانی در تامين VVM، انتقال تكنولوژی IPV، تامين بذر OPV و NOPV و … با هیئت رئیسه و مدیران موسسه دیدار و گفت و گو کردند.

در این نشست با اشاره به تحریم ها در خصوص تامین مواد اولیه، توانمندی های تخصصی و فنی موسسه رازی در تولید واکسن فلج اطفال براساس اعلام نیاز وزارت بهداشت، ریشه کنی این بیماری با استفاده از واکسن های موسسه و مشکلات بخش تولید واکسن های ویروسی پزشکی موسسه تحقیقاتی رازی مورد توجه قرار گرفت.

دکتر سیدجعفر حسین نماینده سازمان بهداشت جهانی در بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه تحت تاثیر گستردگی فعالیت های این موسسه قرار گرفته است، گفت: با توجه به شرایط پیچیده اضطراری بسیاری از کشورهای مدیترانه شرقی، وجود موسسه رازی و فعالیت های انجام شده در آن، برای این منطقه بسیار مفید و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: موسسه رازی نه تنها قادر به تولید واکسن های انسانی است بلکه واکسن های دام و طیور را نیز تولید می کند و مرجعی مناسب برای رسیدگی به بیماری های مشترک بین انسان و دام است. با توجه به امکانات موجود و توان تولید واکسن های پیشرفته تر در آینده در موسسه رازی، این مجموعه نه فقط از موسسات ایرانی بلکه می تواند از موسسات خارجی نیز پشتیبانی کند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با بیان اینکه این موضوع برای منطقه ما بسیار مفید است، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای خارجی در منطقه مدیترانه شرقی، با شرایط اضطراری پیچیده زیادی مواجه هستند و علم و ظرفیت تولید واکسن های مورد نیاز خودشان را ندارند و نمی تواند در این زمینه به فعالیت های تحقیقی و توسعه ای بپردازند، بنابراین موسسه رازی می تواند برای منطقه بسیار مفید باشد.

سید حسین، با بیان اینکه تحت تاثیر گستردگی فعالیت های موسسه رازی قرار گرفته است، تصریح کرد. نکته مهم برای WHO، گسترش همکاری ها با موسسه رازی است تا این مجموعه را به وزارت بهداشت نزدیک کنیم و ظرفیت اصلی موسسه در چارچوب تلاش های ملی برای نهاد بین المللی سازمان جهانی بهداشت، خارج از ایران قابل مشاهده باشد.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم همکاری بهتری با موسسه رازی داشته باشیم تا بخشی از نیازها را با توجه به موضوعات نشست دوجانبه که به صراحت بیان شد، برآورده کنیم، ادامه داد: توافق شده جلساتی منظم تر بین دو طرف برگزار شود و وزارت بهداشت را بیشتر به تصمیم گیری در حوزه فعالیت های موسسه رازی نزدیک کنیم.

ایران پیشرفت سریعی در ریشه کنی فلج اطفال با استفاده از واکسن های رازی داشت

دکتر حمید جعفری مدیر ریشه کنی فلج اطفال در منطقه مدیترانه شرقی WHO نیز در بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، این موسسه را یک مجموعه نمادین در منطقه دانست و اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای رازی تولید واکسن خوراکی فلج اطفال است که منجر به حذف این بیماری در ایران شد. این کشور به واسطه استفاده از واکسن فلج اطفال، پیشرفت بسیار سریعی در ریشه کنی این بیماری داشته است.

وی با بیان اینکه سابقه عمیق همکاری بین موسسه رازی و WHO وجود دارد، بیان کرد: این موسسه در تولید سایر واکسن‌های دوران کودکی مانند اوریون، سرخک و سرخجه پیشتاز بوده و واکسن کرونا را نیز تولید کرده است. بنابراین این موسسه در منطقه مدیترانه شرقی با ۲۲ کشور عضو، تنها موسسه ای است که با موفقیت واکسن های زیادی را تولید می کند که در برنامه ایمن سازی کودکان در منطقه ما جای دارد.

دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه رازی نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت روابط موسسه تحقیقاتی رازی و سازمان بهداشت جهانی گفت: با توجه به نوع فعالیت های این موسسه، لزوم گسترش تعاملات و همکاری ها با سازمان بهداشت جهانی (WHO) بسیار مهم و راهگشاست.

شایان ذکر است هیئت مذکور در پایان این نشست، از بخش های مختلف موسسه رازی از جمله موزه دائمی روابط عمومی و بخش جانوران سمی این موسسه بازدید کردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=8767

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.