• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

هر کسی که گوشی هوشمند و سواد خواندن و نوشتن دارد، خبرنگار نیست

  • کد خبر : 9071
  • 19 مرداد 1401 - 0:29
هر کسی که گوشی هوشمند و سواد خواندن و نوشتن دارد، خبرنگار نیست
رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: ضمن احترام به خبرنگاران شناسنامه دار و مجاز که در راستای شناسایی مسائل و مشکلات شهری و ایجاد حساسیت برای مسئولان تلاش می کنند، هر کسی که سواد خواندن و نوشتن و یک دستگاه گوشی هوشمند دارد، خبرنگار نیست.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، شصت و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج امروز سه شنبه ۱۸ مرداد با حضور سرپرست شهرداری و اعضای شورای شهر کرج و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات شورا برگزار و در ابتدای جلسه از اعضای هیئت رئیسه سال اول شورای شهر کرج تقدیر و از خبرنگاران حاضر در جلسه نیز به صورت نمادین تجلیل شد.

علی قاسم پور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج در این جلسه ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، قدردانی از زحمات اعضای هیئت رئیسه سال اول شورا و تبریک به اعضای جدید گفت: آنچه که امروز بیش از پیش موردنیاز همه ماست، همگرایی و حرکت با هم و در کنار هم برای خدمت بیشتر به مردم است؛ به نظر من، اکنون فصل رقابت های انتخاباتی مرسوم درون شورا به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روحیه همگرایی در شورای ششم شهر کرج وجود دارد، افزود: این شهر نیاز به آرامش دارد و خواسته بزرگان شهر نیز همین است که باید برای تحقق این مهم بیش از پیش زمان بگذاریم و در کنار یکدیگر امور را پیش ببریم. همه اعضای شورای اسلامی شهر کرج ید واحده هستند، علیرغم اینکه همواره اختلاف سلیقه و تضاد آرا وجود دارد که البته همیشه هم بد نیست و گاهی موجب پیشرفت نیز می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: هفدهم مرداد و روز خبرنگار را به خبرنگارانی که در راستای عمل به رسالت و وظیفه خود با تمام توان تلاش می کنند تبریک عرض می کنم و امیدوارم در سال دوم فعالیت شورای ششم شهر نیز همانند سال گذشته، با حفظ رسالت و استقلال و نگاه به موضوع مدیریت شهری، یاور اعضای شورا و مردم باشند تا بتوانیم در کنار هم اقدامات خوبی را رقم بزنیم.

در این جلسه، لایحه دوفوریتی شهرداری کرج با موضوع اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به تقدیر از اهالی رسانه به مناسبت روز خبرنگار و برگزاری همایش تجلیل از آن ها و نیز ۵۰ میلیون تومان به برگزاری جشنواره مطبوعات استان البرز در صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وظیفه اصلی خبرنگاران، نگاشتن واقعیت ها با مصلحت اندیشی است

منوچهر غفاری، سرپرست شهرداری کرج، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار گفت: هفته گذشته مذاکراتی در خصوص نحوه برگزاری مراسم تجلیل از اصحاب رسانه صورت گرفت اما به دلیل تقارن این روز با عاشورای حسینی و نیز تصمیمات و اتفاقاتی که پیش از آن در شورای شهر در حال اجرا بود، مقرر شد برگزاری مراسم به پس از دهه اول محرم موکول شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز درخواست داشت که مراسمی با مشارکت آن اداره کل برگزار شود.

علیرضا رحیمی، عضو شورای اسلامی شهر کرج، وظیفه اصلی خبرنگاران را نگاشتن واقعیت ها با لحاظ کردن مصلحت اندیشی، دوراندیشی و سلامت نفس عنوان و مطرح کرد: دیروز روز خبرنگار بوده اما امروز لایحه دوفوریتی به شورای شهر ارائه شده در صورتی که این روز در تقویم مشخص است و باید پیش از این، برنامه ریزی های لازم برای گرامیداشت این روز صورت می گرفت. پیشنهاد من این است که اعضای شورا در خصوص دوفوریتی بودن این لایحه تفکر کنند مگر اینکه کمیسیون فرهنگی نظر خاص دیگری داشته باشد.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: نمی دانم با پرداخت این ارقام به اصحاب رسانه، چه گره ای از کار آن ها باز می شود؟ انجام این گونه اقدامات در خصوص خبرنگاران، علاج واقعه نیست. البته لازم است تعریف خبرنگار را بدانیم؛ آیا قرار است فقط کسانی که دارای مجوز هستند و به صورت حرفه ای در این عرصه فعالیت می کنند، تجلیل شوند یا تمامی اسامی که در سال های گذشته، اخبار را درست یا نادرست منتشر می کردند و گاهی خود آن ها به نوعی آسیب اجتماعی بودند؟

وی با اشاره به اینکه آیا صحیح است که یک فرد رسانه ای فنی و هنرمند را با کسی که غیرحرفه ای است و گذشته مشخصی دارد، یکسان ببینیم؟ اذعان کرد: به نظرم شتاب زده عمل کردن، کار صحیحی نیست و با توجه به مفادی که در کمیسیون فرهنگی تصویب شده و نیز تغییر رویکرد، دوفوریت این لایحه لزومی ندارد. از طرفی همکاری مدیریت شهری با اداره کل ارشاد باید طی تفاهم نامه ای در چند بند آماده و تصویب شود و پس از تصویب کلیات، مشارکت در امور اولویت دار مدیریت شهری صورت گیرد.  

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به مسائلی که خبرنگاران با آن ها مواجه هستند، مشکلات زیرساختی و بیمه را از جمله این موارد دانست و تأکید کرد: تصمیم گیری عجولانه در این زمینه مشکلی را برطرف نمی کند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز باید مشکلات این قشر زحمتکش را احصا و بررسی کند وگرنه تقدیر از آن ها که هر سال توسط شورای شهر و شهرداری صورت می گیرد؛ شورای ششم شهر کرج علاقه مندی و تمایل خود را به انجام امور فرهنگی نشان داده است.

ظاهرا برای امور روی زمین مانده مسابقه ای نیست

محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج نیز در این جلسه اذعان کرد: معنای خبرنگار در فرهنگ لغت دهخدا تعریف و وظایف او مشخص شده است اما ضمن احترام به خبرنگاران شناسنامه دار و مجاز و افرادی که زیر نظر خانه مطبوعات فعالیت و در راستای شناسایی مسائل و مشکلات شهری و ایجاد حساسیت برای مسئولان تلاش می کنند، هر کسی که سواد خواندن و نوشتن و نیز یک دستگاه گوشی هوشمند دارد، خبرنگار نیست.

وی عنوان کرد: سال گذشته مأموریتی به مرکز پژوهش ها داده و مقرر شد در روز خبرنگار برای افرادی که واقعا در حوزه خبر فعال هستند، جوایز نفیس تری در نظر گرفته شود. همچنین دستورالعملی تهیه و بررسی رنکینگ رسانه ها آغاز شد اما ادامه پیدا نکرد؛ ظاهرا برای امور روی زمین مانده مسابقه ای نیست. بنده مخالف برگزاری مراسم نمادین تجلیل از اصحاب رسانه نیستم اما سال هاست که این گونه برنامه ها بدون ریشه یابی و مسئله یابی اجرا می شود. آیا مشکل خبرنگاران با یک کارت هدیه حل می شود؟

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: مسائل جدی تری در خصوص این قشر وجود دارد که باید به آن ها نیز پرداخته شود. به منظور رعایت عدالت و تشویق و تجلیل بیشتر خبرنگارانی که زحمات بیشتری را در حوزه مدیریت شهری متحمل می شوند، نیاز به داوری دارد که باید شاخصه های آن نیز مشخص شود. اما اگر داوری صورت نگیرد و تقدیر از همه به صورت یکسان صورت گیرد، عملا مشکلی برطرف نمی شود؛ افرادی که زحمات بیشتری را متحمل شده اند، باید هدیه ای با مبلغ بیشتر دریافت کنند.

عمار ایزدیار، نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز ضمن تبریک روز خبرنگار و تسلیت سالروز شهادت شهید حججی گفت: خبرنگاران، طلایه داران عرصه جهاد تبیین و جبهه آگاهی و ترسیم کننده فضای امیدآفرینی در جامعه و از سوی دیگر، چشم بینا و زبان گویای مردم هستند که می توانند مطالبات شهروندان را سریع تر و مؤثرتر به مسئولیت منتقل کنند. در خصوص لایحه شهرداری نیز باید گفت که سال هاست همه اقدامات ما در دقیقه ۹۰ انجام می شود و برنامه از پیش تعیین شده ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: خبرنگارانی که در طول یک سال، خدمات مجموعه مدیریت شهری را پوشش داده اند، در روز خبرنگار انتظار تجلیل دارند. اما انتظار ما هم این است که مواردی از این دست، در زمان مناسب و پیش از موعد مطرح و برای آن برنامه ریزی شود. اگر اعتبار لازم برای این تقدیر از سوی شهرداری در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد قرار گیرد، ما صرفا نقش قلک را ایفا می کنیم که پسندیده نیست. اگر قرار بر تجلیل باشد، مجموعه مدیریت شهری به صورت مستقل برنامه ای در خور اصحاب رسانه برای خبرنگاران دارای مجوز و فعال در این عرصه برگزار خواهد کرد.

چرا رسانه های شناسنامه دار، کمتر در صحن شورا مشاهده می شوند

مریم قهرمانی صارم، دبیر دوم شورای اسلامی شهر کرج، خبرنگاران را حلقه اتصال مردم و مسئولین دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری از نظر مالی می تواند به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز کمک کند، پیشنهاد بنده این است که مراسم تجلیل به صورت مشارکتی برگزار شود. مجموعه مدیریت شهری تاکنون به مناسبت های مختلف اقدام به تقدیر از اصحاب رسانه کرده است اما گلایه داریم که چرا رسانه های شناسنامه دار، کمتر در صحن شورا مشاهده می شوند؟ این گلایه مستقیما به روابط عمومی شهرداری مربوط می شود.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز متولی رسانه هاست و شاید بهتر از ما بتواند در راستای تجلیل از خبرنگاران، آن ها را رصد و رفتارهای کاری و حرفه ای اصحاب رسانه را شناسایی کند، ما فقط خبرنگارانی که در صحن علنی شورا حضور پیدا می کنند و با ما ارتباط دارند را می شناسیم. از طرفی تجلیل از این قشر زحمتکش که همواره در کنار ما بوده اند، طبق سنوات گذشته صورت می گیرد. باید به سمتی حرکت کنیم که دستگیر سایر ارگان ها و ادارات شهر باشیم.

چپردار با تأکید بر ضرورت مشخص شدن لیست خبرنگارانی که قرار است از آن ها تجلیل شود، بیان کرد: دوفوریت لایحه برای بررسی آن تصویب شد اما متن لایحه نیازمند اصلاح است. ما همواره تأکید کرده ایم که اگر قرار است برنامه های مشارکتی با سایر دستگاه ها برگزار شود، آن ها باید سهم مشارکت خود را تقبل کنند. با توجه به اینکه اداره کل ارشاد متولی رسانه هاست، باید هزینه تقدیر از خبرنگاران را از ردیف بودجه خود پرداخت کند، این موضوع به شهرداری مربوط نمی شود اما این تقدیر به صورت مستقل توسط مدیریت شهری صورت می گیرد.

پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورای اسلامی شهر کرج، لایحه مطرح شده از سوی شهرداری با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=9071

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.