• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
مشاور ارشد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

هزینه کرد در زمینه پیشگیری می تواند از درمان های بعدی جلوگیری کند

  • کد خبر : 11827
  • 01 آذر 1401 - 12:29
هزینه کرد در زمینه پیشگیری می تواند از درمان های بعدی جلوگیری کند
مشاور ارشد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: با توجه به آمار جرائم و آسیب های اجتماعی، لزوم توجه به امر پیشگیری همواره مهم تر از درمان است و هزینه کرد در این زمینه می تواند از درمان های بعدی جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، اسماعیل نوروزی، مشاور ارشد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز در آئین افتتاح نمایشگاه دائمی پیشگیری از وقوع جرم استان البرز که در فرهنگسرای غدیر کرج برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع امنیت و تبریک هفته بسیج گفت: اتلاق عبارت شجره طیبه به بسیج یکی از زیباترین و والاترین مدال هایی است که از سوی امام راحل به این نهاد مقدس داده شد.

وی اذعان کرد: این شجره طیبه، همواره در طول جریان آگاه سازی و بیداری اسلامی و دفاع از آرمان های نظام و انقلاب پای کار بوده و هنوز هم شاهد برکات، تلاش ها و مجاهدت های نیروهای بسیجی هستیم که امید است این جهاد تا ظهور حضرت مهدی (عج) تداوم یابد. نگاه پیش دستانه و پیشگیرانه امام خمینی (ره) در مورد بسیج، یکی از بزرگترین برکات نظام و انقلاب اسلامی و ژرف اندیشی ایشان یکی از ارکان مهم تأسیس این نهاد به منظور تداوم نظام و انقلاب بود.

مشاور ارشد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اهمیت جایگاه پیشگیری در کشورها و از منظر دولت های گوناگون عنوان کرد: در این راستا در جوامع مختلف شاهد اتخاذ تصمیمات و صرف هزینه های سنگینی در جهت جلوگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی هستیم. ما در کنار عداوت کیفری، اتخاذ سیاست ها و روش های پیشگیرانه را در دهه های اخیر بسیار حائز اهمیت می دانیم و مورد توجه قرار می دهیم.

نوروزی با اشاره به اینکه معتقدیم به منظور کاهش زمینه آسیب ها و جرائم مختلف، این توجه باید روز به روز بیشتر شود، خاطرنشان کرد: این موضوع، در قوانین و مقررات ما از جمله منابع فقهی و قانونی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی، اقدامی مناسب برای پیشگیری و اصلاح مجرمان دیده شده که از آن به عنوان یکی از والاترین تفکرات ارزشمند یاد می شود.

وی تأکید کرد: در کنار تعقیب و مجازات، اصل پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک سیاست و راهبرد باید مورد توجه همه دستگاه های اجرایی قرار گیرد، تا جایی که در احکام جزای اسلام، کلمه نکال را به عنوان بازدارندگی تلقی می کنیم؛ به عبارتی بازدارندگی، انتقام جویی نیست بلکه نکال به معنای نوعی تکلیف تحت عنوان اتخاذ سیاست های پیشگیرانه است که بر دوش ما قرار دارد.

مشاور ارشد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار کرد: اصل مهم دیگری به عنوان جلوگیری از اشاعه فحشا، عدم اظهار نقل آن و لزوم سرپوش گذاشتن بر آن، یکی از مواردی است که در تعالیم اسلامی به عنوان نکته ای مهم از آن یاد می شود. در مبانی اعتقادی ما در کنار سیاست های کیفری، توجه به سیاست های پیشگیرانه باید یکی از اصول مترقی باشه و همه مسئولین و متولیان امر آن را در نظر گیرند.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آمار جرائم و آسیب های اجتماعی، لزوم توجه به امر پیشگیری همواره مهم تر از درمان است و هزینه کرد در این زمینه می تواند از درمان های بعدی جلوگیری کند. به منظور کاهش آسیب های اجتماعی، لازم است همگان در این زمینه تلاش و مسئولین مختلف تصمیمات مهم و موثری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=11827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.