• امروز : چهارشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 18 June - 2025
5
یادداشت/ دکتر اردشیر زابلی زاده

پلیس در مدرسه، نه برای ترس بلکه برای آموزش

  • کد خبر : 40109
  • 01 اردیبهشت 1404 - 23:13
پلیس در مدرسه، نه برای ترس بلکه برای آموزش
امروز دیگر نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان را صرفاً با «نصیحت و انضباط» مدیریت کرد. و این نسل نیازمند آموزش و همراهی ساختارهای حمایتی است که تفاهم‌نامه میان پلیس و آموزش و پرورش، اگر در مسیر درستی هدایت شود، می‌تواند پاسخی به این نیاز باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر اردشیر زابلی زاده، استاد دانشگاه در یادداشتی آورده است: در روزهایی که آسیب‌های اجتماعی، روانی و فرهنگی دانش‌آموزان در حال تبدیل شدن به یکی از نگرانی‌های اصلی خانواده‌ها، مسئولان و فعالان اجتماعی است، امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و فرماندهی انتظامی کل کشور، واکنش‌های متفاوتی را در رسانه‌ها و فضای مجازی در پی داشته است.

برخی با برچسب «نفوذ امنیتی» به این همکاری می‌نگرند و آن را نشانه‌ میل به کنترل‌گری در فضای مدارس می‌دانند اما واقعیت میدانی و تجربه‌های جهانی، روایت متفاوت‌تری از این نوع همکاری‌ها ارائه می‌دهد. تجربه‌های موفق سال‌های گذشته نشان داده که حضور پلیس در مدرسه، اگر با رویکرد پیشگیرانه، آموزشی و تربیتی همراه باشد، نه‌تنها امنیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند، بلکه مانعی مؤثر بر سر راه نفوذ آسیب‌هایی همچون خشونت، اعتیاد، تهدیدات سایبری و بزهکاری است.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، پلیس مدرسه (School Resource Officer) به عنوان بخشی از ساختار حمایتی آن مکان عمل می‌کند. برای مثال در ایالات متحده، کانادا، آلمان و ژاپن، نیروهای آموزش‌دیده پلیس در تعامل تنگاتنگ با معلمان، مشاوران و خانواده‌ها فعالیت می‌کنند تا مهارت‌های زندگی، خودمراقبتی، تاب‌آوری اجتماعی و پیشگیری از بزه را به دانش‌آموزان بیاموزند.

در تفاهم‌نامه اخیر، محورهای همکاری به روشنی بیانگر اهداف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی هستند: از اجرای طرح‌هایی نظیر «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان) و تولید محتوای مشترک در بستر شبکه شاد گرفته تا مشارکت رسانه‌ای پلیس برای آموزش مهارت‌های شهروندی و قانون‌مداری. چنین اقداماتی، نه‌تنها جنبه کنترلی ندارند، بلکه با نگاه آموزشی طراحی شده‌اند.

همه اینها در حالی است که سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور نیز صراحتاً اعلام کرده است که مدارس، بهترین بستر برای آموزش مفاهیم ایمنی، قانون‌مداری، مقابله با تهدیدات فکری و اجتماعی و پرورش نسلی مسئول‌پذیر هستند. وزیر آموزش و پرورش نیز تأکید کرده که بازنگری فرهنگی در مدارس تنها در گرو همراهی دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور از جمله پلیس است.

این در حالی است که برخی رسانه‌های مخالف، تلاش کرده‌اند این تفاهم‌نامه را بخشی از پروژه «امنیتی‌سازی آموزش» جلوه دهند، حال آنکه واقعیت این است که جامعه امروز ما با چالش‌هایی روبه‌روست که حل آن‌ها صرفاً از عهده نهاد آموزش برنمی‌آید. افزایش خشونت در مدارس، ناآگاهی از حقوق شهروندی، گسترش جرائم نوپدید در فضای مجازی و افزایش گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر، زنگ خطرهایی است که بر ضرورت همکاری نهادی میان آموزش و پرورش و پلیس می افزاید.

اکنون سؤال اساسی اینجاست که آیا بهتر نیست به جای تفسیرهای سیاسی و سوگیرانه، با رویکردی علمی و اجتماعی به این همکاری نگاه کنیم؟ اگر خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان به‌درستی در جریان اهداف، ساز وکارها و محتوای این همکاری قرار گیرند، نه‌تنها نگرانی‌های آنها در خصوص فرزندان کاهش می‌یابد، بلکه می‌تواند به الگویی ملی برای حمایت از نسل آینده بدل شود.

امروز دیگر نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان را صرفاً با «نصیحت و انضباط» مدیریت کرد. نسل جدید نیازمند آموزش‌های نو، مهارت‌های زندگی و همراهی ساختارهای حمایتی است. تفاهم‌نامه میان پلیس و آموزش و پرورش، اگر در مسیر درستی هدایت و تبیین شود، می‌تواند پاسخی به این نیاز باشد؛ پاسخی تربیتی، فرهنگی و اجتماعی، نه امنیتی.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=40109

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.