• امروز : چهارشنبه - ۱۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 2 October - 2024
9

آبله میمونی، یک بیماری ویروسی همراه با تب و ضایعات پوستی

  • کد خبر : 30523
  • 03 شهریور 1403 - 13:35
آبله میمونی، یک بیماری ویروسی همراه با تب و ضایعات پوستی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: آبله میمونی یک بیماری ویروسی است که با علائم اولیه تب و بدن درد آغاز و در ادامه ضایعات پوستی در بدن ظاهر می شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در خصوص بیماری آبله میمونی گفت: بر اساس هشدار سازمان جهانی بهداشتWHO  با توجه به شیوع بیماری آبله میمونی در کنگو و گسترش آن در کشورهای همسایه این کشور آفریقایی و شناسایی مواردی از این بیماری در پاکستان و سوئد بر انجام مراقبت های بهداشتی و امور پیشگیرانه در سایر کشورها تاکید شده است.

وی عنوان کرد: آبله میمونی یک بیماری ویروسی است که با علائم اولیه تب و بدن درد آغاز و در ادامه ضایعات پوستی در بدن ظاهر می شود که در ابتدا به صورت لکه های قرمز بوده و سپس حالت تاولی همانند آبله مرغان به خود می‌گیرند اما اندازه ضایعات پوستی از تاول‌های آبله مرغان بزرگتر بوده و تورم غدد لنفاوی وجه تمایز آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: راه انتقال این بیماری از طریق تماس با ضایعات پوستی عفونی یا مخاطی و ترشحات تنفسی فرد بیمار و همچنین تماس با مواد یا اشیایی که با ترشحات عفونی بیماران آلوده به ویروس شده، است. انتقال بیماری ام پاکس و شیوع آن ارتباطی به فصول گرما یا فصل خاصی ندارد.

صیادی خاطرنشان کرد: آبله میمونی در حال حاضر درمان خاصی ندارد و بیمار پس از حدود دو هفته بهبود می‌یابد. کودکان، افرادی که ضعف سیستم ایمنی یا بیماری زمینه ای دارند ممکن است دچار فرم شدید این بیماری شوند. بهترین راه پیشگیری از ابتلا جدا کردن و حفظ فاصله بیماران از افراد سالم است.

وی با بیان اینکه جدا کردن بیماران به ویژه در زمان وجود ضایعات پوستی بر بدن، بسیار مهم بوده زیرا بیشترین احتمال انتقال بیماری در همین زمان است، تاکید کرد: ضروری است زائران اربعین حسینی نه فقط در مورد این بیماری بلکه در مورد سایر بیماری های عفونی، اسهالی و تنفسی، بهداشت فردی را رعایت کنند و ضمن شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده، حتما در محل های شلوغ و ازدحام جمعیت ماسک به همراه داشته باشند.

به گفته صیادی، در همه واحدهای بهداشتی تحت پوشش اعم از خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، پایگاه مراقبت مرزی و مراکز خدمات جامع سلامت، مراقبت های بهداشتی انواع بیماری های واگیر از جمله ام پاکس توسط کارشناسان بهداشتی در حال انجام بوده و ضروری است افراد در صورت بروز علائم بیماری  به ویژه پس از مسافرت به کشورهای آلوده) جهت بررسی و انجام اقدامات لازم به واحدهای بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=30523

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.