• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل ارشاد البرز خبر داد؛

آغاز پالایش اعضای خانه مطبوعات استان البرز/ بر اساس قانون، هویت خبرنگاران با عضویت در این مجموعه تایید می شود

  • کد خبر : 17546
  • 30 اردیبهشت 1402 - 16:36
آغاز پالایش اعضای خانه مطبوعات استان البرز/ بر اساس قانون، هویت خبرنگاران با عضویت در این مجموعه تایید می شود
معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: پالایش اعضای خانه مطبوعات استان البرز آغاز شده و در وهله اول، اعضایی که رسانه های آن ها ماده 16 شده است، حذف می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، علی نوروزی، معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز امروز در نشست خبری با اعضای خانه مطبوعات این استان ضمن قدردانی از تعامل خوب اصحاب رسانه و خانه مطبوعات گفت: از ابتدای مسئولیتم تاکنون، همواره درب اتاق بنده به روی همه خبرنگاران باز و پذیرای نقدها، سوالات و نظرات آن ها بوده و بابت قصورات احتمالی نیز عذرخواهی کرده ام و هیچ ابایی از پذیرش اشتباهات خود و مجموعه ندارم.

وی تصریح کرد: بنده تنها مدیری در استان البرز هستم که به صراحت بیان می کنم نه اصولگرا و نه اصلاح طلبم و ضمن احترام به رئیس جمهور و مجلس و مسئولین، تصمیمات مدیریتی من تابع هیجانات سیاسی نیست. ما از نظر تامین منافع شخصی و جناحی افراد، با کسی همراه نمی شویم، بلکه بر اساس چارچوب قانونی تعیین شده، منافع اصحاب رسانه را تامین می کنیم؛ وظیفه ما خدمتگزاری به شما نه بر اساس هیجانات حزبی، گروهی و جناحی بلکه بنا بر قانون است.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران حاضر از منفعل بودن این اداره کل مطرح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز تاکنون در حد توان نسبت به موضوعات و اتفاقات مربوط به اصحاب رسانه واکنش نشان داده است و در جاهای مختلف نیز حمایت خود را از رسانه های دارای مجوز اعلام کرده و علیرغم اینکه گاها تحت فشار نیز بوده ایم، اما در چارچوب قانون، امور را پیش بردیم.

نوروزی در پاسخ به مطلب مطرح شده از سوی یکی از اصحاب رسانه مبنی بر توهین برخی افراد به خبرنگاران در فضای مجازی توضیح داد: برخی افراد فعال در فضای مجازی، دارای مجوز رسانه نیستند، بنابراین مشمول قانون مطبوعات نمی شوند و این اداره کل نمی تواند به موضوع ورود کند و باید شکایت کیفری صورت گیرد. در شرایطی که در اپلیکیشن های غیرقانونی مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام حمله یا توهینی صورت می گیرد، قانون اجازه نمی دهد ما در اپلیکیشن بله به دفاع بپردازیم.

وی افزود: بنابراین مجبور به چشم پوشی از برخی تولیدات می شویم که این خلأ قانونی، فضا را برای سوءاستفاده عده ای فراهم می کند زیرا نه می توان بر اساس قانون مطبوعات، با آن ها برخورد کرد و نه از طریق مراجع قضایی و قانونی. در این راستا لازم است مسئولین مربوطه با هم اندیشی یکدیگر، تدابیری را برای برخورد با این گونه افراد، کانال ها مجازی و سایت ها اتخاذ کنند. این موضوع دغدغه ما نیز هست که امیدواریم در سال جاری به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در رابطه با فعالیت برخی افراد در فضای مجازی به نام رسانه های دارای مجوز بیان کرد: استفاده غیرقانونی از نام رسانه های مجاز توسط کانال ها، گروه ها و سایت ها، غیرقانونی است، بنابراین اگر رسانه دارای مجوزی با این مشکل مواجه شده است، موضوع را به اداره کل ارشاد البرز گزارش دهد. در صورتی که فرد متخلف، هویت خبرنگاری داشته باشد، موضوع قابل پیگیری است، در غیر اینصورت، باید از طریق شکایت کیفری پیگیری شود.

اصحاب رسانه نسبت به موضوعات روز جامعه بی تفاوت نباشند

نوروزی با اشاره به آمار ۷۰۰ نفره اصحاب رسانه استان البرز و با بیان اینکه این آمار فقط شامل خبرنگاران، صاحب امتیازها و مدیران مسئول نیست و توزیع کنندگان روزنامه، ویراستاران، عکاسان و … نیز مشمول این لیست می شوند، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، هویت خبرنگاران با عضویت در خانه مطبوعات و رسانه ها قابل تایید است و در صورتی که قرار باشد، منابع حمایتی یا امتیازاتی به گروه های رسانه ای تعلق گیرد، معیار عمل، لیست خانه مطبوعات است.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه ما خانه مطبوعات و رسانه ها را از خود می دانیم، در صورتیکه ممکن است انتقادات و گله هایی نیز نسبت به عملکرد این مجموعه داشته باشیم، اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز منفعل نیست و احساس مسئولیت کرده و در حد توان از خانه مطبوعات حمایت می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با توزیع آگهی میان رسانه ها اظهار کرد: تا به امروز ۷۰ درصد آگهی ها به نشریات سراسری و ۳۰ درصد آن ها به نشریات محلی داده می شد که بر خلاف قانون بود. پیگری های لازم در این زمینه انجام و در پاسخ، اعلام شد که ۱۴۰ نشریه سراسری و چهار نشریه محلی مشغول فعالیت هستند که انصاف نیست ۷۰ درصد آگهی ها به چهار نشریه محلی و مابقی آن ها به نشریات سراسری اختصاص یابد؛ در حالیکه ما معتقدیم معیارمان قانون است، نه انصاف.

نوروزی اظهار کرد: با توجه به اینکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تا ۱۰ درصد می تواند در این زمینه انعطاف به خرج دهد، مکاتبه ای با وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شد مبنی بر اینکه ۶۰ درصد آگهی ها به نشریات محلی و ۴۰ درصد آن ها به نشریات سراسری داده شوند؛ هدف ما از این اقدام، اجرای قانون و ترغیب اصحاب رسانه به اخذ مجوز نشریه محلی است. امتیازاتی که در این حوزه داده می شود، باید به حدی خوب باشد که افراد جذب شده نه اینکه نشریات محلی تعطیل شوند.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه از طرفی هم نباید اجازه دهیم افرادی اقدام به راه اندازی دفتر کار کنند اما فعالیتی نداشته باشند و فقط آگهی بگیرند، عنوان کرد: پایگاه های خبری نیز مشمول توزیع آگهی ها می شوند اما چون هزینه آن بسیار پایین است، برای این رسانه ها به صرفه نیست. بر اساس قانون، به نشریات دیجیتال نیز آگهی تعلق نمی گیرد و این نشریات برای بهره مندی از این امتیاز، باید چاپ خود را به افست تغییر دهند.

وی ضمن اعلام حمایت از این نشریات، با اشاره به اینکه کادر متعلق به آگهی این نشریات نسبت به سال گذشته حداقل چهار برابر می شود، خاطرنشان کرد: پالایش اعضای خانه مطبوعات استان البرز آغاز شده و در وهله اول، اعضایی که رسانه های آن ها ماده ۱۶ شده است، حذف می شوند. در صورتی که اصحاب رسانه نسبت به حضور فردی در خانه مطبوعات اعتراض دارند، موضوع را به صورت مکتوب همراه با دلایل و مستندات ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

نوروزی ادامه داد: در صورتی که فرد مذکور صلاحیت عضویت در خانه مطبوعات را نداشته باشد، عزل می شود؛ ما به انتقادات بی پایه و اساس توجه نمی کنیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اخیرا دو بیانیه به حمایت از اصحاب رسانه صادر و عنوان کرد که کلیت خبرنگاران حامی نظام بوده و هستند. از اصحاب رسانه درخواست می شود نسبت به موضوعات جامعه بی تفاوت نباشند و بیش از پیش به آن ها بپردازند و در مواقع موردنیاز در کنار مردم باشند تا از این گذر نیز عبور کنیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17546

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.