• امروز : چهارشنبه - ۱۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 2 October - 2024
5

آموزش و پرورش البرز اردوگاه ندارد/ اجرای ویژه برنامه «عصرمانی تا شب» در مدارس

  • کد خبر : 30316
  • 23 مرداد 1403 - 14:20
آموزش و پرورش البرز اردوگاه ندارد/ اجرای ویژه برنامه «عصرمانی تا شب» در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه آموزش و پرورش البرز ازدوگاه ندارد، گفت: باید از همه دستگاه ها مطالبه شود که تمام ظرفیت های اردوگاهی استان به آموزش و پرورش سرویس دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، سردار فتح اللهی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده کرج برگزار شد، ضمن تبریک هفته خبرنگار، این قشر را متولیان آگاهی در کشور و جهان دانست و گفت: سرنوشت انسان ها در گرو نوع آگاهی هایی است که به آنها می رسد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاری جاده ای لغزنده بوده و رسالت سنگینی بر عهده اصحاب رسانه است، مطرح کرد: زمانی که مسئولیت این معاونت را بر عهده گرفتم مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند و چون دانش آموزان تربیت اینستاگرامی شده بودند، درصدد برگزاری تریبون های آزاد در مدارس برآمدیم و در ۶ ماه منتهی به مهر ۱۴۰۱، ۳۰۰ تریبون آزاد بر اساس نیازهای دانش آموزان در مدارس برگزار شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به برگزاری حدود ۹۹۰ تریبون آزاد، گفت وگو، نشست پرسش و پاسخ و … در مدارس استان طی سال گذشته بیان کرد: در طول ۶ سال منتهی به سال ۱۴۰۰، تعداد کل مجوزهای اردویی صادر شده در استان به ۴۰۰ هزار نفر نمی رسید، در صورتی که فقط در سال ۱۴۰۱ به این میزان مجوز صادر شد.

فتح اللهی حیاط مدارس را بزرگترین ظرفیت اوقات فراغت در نظام دانست که باید به صورت ویژه روی آن کار شود و بیان کرد: مدیران مدارس نباید به خاطر کم حوصلگی، این ظرفیت لایزال را مفلوک بگذارند. در دوره سه ساله شیوع کرونا فضای رکود در آموزش و پرورش حاکم بود و عضلات فکری و اجرایی همکاران نیز راکد شده بود که در این راستا نسبت به مهارت افزایی آنها اقدام شد.

احیای سرود در مدارس

وی با اشاره به مهارت افزایی در حوزه های اداره گروه های سرود و تئاتر، برگزاری اردو، تشکیلات سازی در مدرسه، جذب و ارتباط موثر، دعوت به دین و نماز و کار گروهی، جمعی و تشکیلاتی صورت گرفت، یکی از اقدامات راهبردی در آموزش و پرورش را تربیت با سرود دانست و از تهیه بسته های صوتی از حدود ۱۰۰ سخنرانی در ۶ محور هدف و انتشار آنها در راستای توانمندسازی همکاران خبر داد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز احیای سرود در مدارس را یکی از اقدامات مهم برشمرد و عنوان کرد: باور ما این است که مدرسه ای که هر هفته طنین سرود در آن جریان نداشته باشد، به درد نمی خورد. پس از دو سال فعالیت در حوزه گفت وگو معتقدم اگر این فضا در مدارس رایج و گفتمان نشود، نمی توانیم با نسل جدید ارتباط برقرار کنیم.

فتح اللهی خاطرنشان کرد: جشنواره مهم فردا با حدود ۴۲ سال قدمت هر ساله با ۸۰ رشته فرهنگی و هنری در مدارس برگزار می شود اما کنشگران و نخبگان فقط شناسایی می شدند و اقدام دیگری انجام نمی شد که ما آن ها را به سمت فضای کنشگری سوق دادیم و یک رویداد تولید آثار فرهنگی و هنری نیز برگزار شد. علاوه بر این، نهضت جاماندگان اربعین نیز توسط آموزش و پرورش کلید خورد.

وی از اجرای ویژه برنامه اوقات فراغتی تحت عنوان عصرمانی تا شب خبر داد و افزود: در این طرح دانش آموزان از ساعت پنج عصر تا آخر شب در مدرسه حضور می یابند و تمام فعالیت های خوش مزه در طول سال را تجربه می کنند که از جمله آنها می توان به لیگ گفت وگو، آشپزی در مدرسه، گعهده های کتابخوانی، نقد فیلم و کتاب، سینما مدرسه، بازی های گروهی و جمعی و … اشاره کرد.

برخی دستگاه ها در طرح نماد ضعیف عمل کرده اند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به تغییر نگاه دانش آموزان به مدرسه با اجرای این طرح و با بیان اینکه تبدیل این امر به گفتمان مطالبه جدی را می طلبد، اظهار کرد: در راستای تقویت دانش آموزان در فعالیت های گروهی، بازی های جمعی و گروهی را تدارک دیدیم و از این طریق کار تربیتی و جمعی را به دانش آموزان آموزش دادیم.

فتح اللهی ایمان، امید، نشاط، هویت، خردورزی و خودمراقبتی را از جمله اهداف برنامه کلان سال جاری برشمرد و بیان کرد: «نماد» مخفف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است که در آن ۱۷ دستگاه مکلف هستند با دبیرخانگی آموزش و پرورش و پیگیری های استانداری و دستگاه قضا، در خصوص آسیب های اجتماعی کنشگری کنند و در این زمینه به آموزش و پرورش خدمات بدهند.

وی با اشاره به اینکه اما برخی از آنها ضعیف عمل کرده اند و کارنامه خوبی ندارند، گفت: از ابتدای سال تحصیلی، هر ماه دو یا سه سرود برای کار کردن به مدارس معرفی شده و مدیران نمی توانند بهانه نداشتن سرود بیاورند، کانون های فرهنگی تربیتی یک ظرفیت لایزال هستند که در این دو سال اخیر، آنها را از وضعیت تعطیلی و رکود به رونق و توسعه رساندیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به فعالیت ۱۲ کانون فرهنگی تربیتی در استان اذعان کرد: زمانی که من این مسئولیت را عهده دار شدم، کانون شهید فهمیده به نظر درآمدی منفی بود و نمی توانست خود را اداره کند اما اکنون نه تنها می تواند خود را اداره کند، بلکه هزاران فعالیت تربیتی نیز در آن انجام می شود.

اجرای طرح تشرف در مدارس پسرانه

فتح اللهی با بیان اینکه آموزش و پرورش البرز ازدوگاه ندارد و با تاکید بر اینکه باید از همه دستگاه ها مطالبه شود که تمام ظرفیت های اردوگاهی استان به آموزش و پرورش سرویس دهند، عنوان کرد: اردوگاه آیت الله بهشتی در کردان ۱۷ هکتار بود که اکنون ۸ هزار و ۸۰۰ متر از آن متعلق به ماست و بقیه مساحت آن را معارضین از آموزش و پرورش گرفته اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: انقدر فضای اردوگاه مناسب نبود که قصد داشتند آن را به کمپ معتادان متجاهر تبدیل کنند اما در دولت شهید رئیسی احیا شد. امسال جلسات آموزشی بهار بندگی برای دانش آموزان پسر در سن تکلیف که در سال گذشته آغاز شده است تحت عنوان طرح تشرف در مدارس اجرا می شود.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=30316

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.