• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5
دیده بان پلاس/

آنچه باید در مورد افسردگی بدانیم

  • کد خبر : 17211
  • 22 اردیبهشت 1402 - 8:21
آنچه باید در مورد افسردگی بدانیم
افسردگی یک اختلال روانی است که اکثر افرادی که به موقع آن تشخیص داده‌ و اقدام به درمان کرده اند به خوبی بهبود پیدا کرده اند و توانسته‌اند به زندگی عادی بازگردند اما نخستین و مهم ترین گام در درمان، تشخیص است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، «افسردگی»، کلمه ای که در طول زندگی بارها و بارها شنیده می شود و گاهی ممکن است به سادگی و در برخی موارد بدون توجه به عوارض و عواقب آن، از کنار این بیماری بگذریم اما خوب است قبل از بیان هر موضوعی در این مورد، ابتدا تعریف مختصری از این کلمه داشته باشیم.

افسردگی یک اختلال روانی است که باعث می‌شود فرد در اکثر ساعات روز غمگین و نسبت به انجام کارهای خود بی‌رغبت باشد و انگیزه‌ خویش را برای ادامه زندگی از دست بدهد. این احساس تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بر افکار و رفتار فرد تأثیر گذاشته و زندگی فردی و اجتماعی وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لازم است همه افراد جامعه با علائم افسردگی و راه های تشخیص و درمان ان آشنایی مختصری داشته باشند تا در صورت مواجهه خود یا هر یک از عزیران و نزدیگان، به موقع اقدام کرده و در درمان فرد افسرده گام بردارند تا عوارض آن دامنگیر فرد مبتلا و خانواده وی نشود.

اکثر افراد افسرده‌ای که به موقع، این اختلال را تشخیص داده‌اند، با کمک مشاور، روان‌درمان یا روانپزشک و در برخی موارد با کمک همه آن ها به خوبی بهبود پیدا کرده اند و توانسته‌اند به زندگی عادی بازگردند اما نخستین و مهم ترین گام در درمان، تشخیص است.

نشانه های افسردگی

نشانه های افسردگی متغیر هستند؛ برخی از افراد تصور می کنند باید به حد خودکشی برسند تا بگویند افسرده شده اند. این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد که افسردگی گاه به قدری خاموش است که ممکن است کار از کار بگذرد بنابراین لازم است به نشانه های آن توجه و به موقع درمان شود.

افسردگی علائم و نشانه های زیادی دارد که در این مطلب به بیان برخی از آن ها می پردازیم، مورد اول، احساس ناراحتی، پوچی و یا درماندگی است. احساس پوچی از مهم ترین علائم افسردگی است که شخص با وجود ظاهر خوب، شغل مناسب و شرایط زندگی قابل قبول باز هم احساس خوبی نسبت به خود ندارد.

درماندگی و پرخاشگری از نشانه هایی است که در همین گروه قرار می گیرد؛ فوران خشم و کج خلقی دومین علامت از نشانه های افسردگی محسوب می شود، این موضوع می تواند در آینده نزدیک، سایر علائم افسردگی را نیز در پی داشته باشد پس باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از نشانه های افسردگی مربوط به بی میلی به رابطه جنسی است. این افراد حتی برای یک نرمش ساده و ورزش نیز آمادگی ندارد که این موارد بخش مهمی از نشانه های اختلالات روانی محسوب می شود. نشانه دیگری که شاید در نگاه اول ربطی به افسردگی نداشته باشد، اختلال در خواب است.

پایین بودن انرژی یکی دیگر از مواردی است که مشاهده آن در افراد می تواند علامت افسردگی باشد. در چنین مواقعی، کارهای ساده برای شخص افسرده طاقت فرسا به نظر می رسد زیرا سطح انرژی او بسیار پایین است و به طور کلی بخش مهمی از علائم افسردگی محسوب می شود.

اختلال در اشتها نیز یکی از موارد پنهان نشانه های افسردگی است. البته برخی از افراد به دلیل ناراحتی اعصاب با افزایش وزن روبرو می شوند اما واقعیت آن است که غذا خوردن باید در وضعیت کاملاً استاندارد و طبیعی صورت گیرد. در غیر این صورت یکی از مهمترین نشانه های افسردگی محسوب می شود.

یکی دیگر از نشانه های افسردگی، کندی حرکت، تفکر و یا اختلال در صحبت است. یعنی شخص در گذشته در صحبت کردن اختلال نداشته اما امروز دیگر نمی تواند به راحتی کلمات را ادا کند. اختلال تفکر نیز بخش مهمی از شرایط محسوب می شود. اگر تفکر فرد و حرف هایی که می زند ناهماهنگ به نظر می رسد نشانه افسردگی است و باید بررسی شود.

تمرکز روی شکست های گذشته یکی دیگر از مواردی است که می تواند نشانه ای از افسردگی باشد. فرد افسرده مدام خود یا دیگران را در راستای اتفاقات گذشته سرزنش می کند و این موضوع به او احساس بی ارزشی می دهد. این موضوع به نوبه خود بسیار خطرناک است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فکر کردن به مرگ یعنی شخص درگیر افسردگی شدید است و خود را برای مرگ نیز آماده کرده و یا به فکر خودکشی است. این گروه قطعاً باید پیش از اینکه دیر شود و کار از کار بگذرد، تحت درمان قرار گیرند زیرا بی توجهی به این مورد، ممکن است عوارض ناگواری در پی داشته باشد.

نشانه‌های افسردگی شدید

نشانه‌های افسردگی شدید هشدار دهنده هستند. این علائم نشان می‌دهند که افسردگی فرد به خاطر عدم رسیدگی و درمان، به مراحل پیشرفته رسیده و زندگی بیمار را به صورت کامل تحت تأثیر قرار داده است. بی‌توجهی به علائم افسردگی شدید می‌تواند عواقب جبران ناپذیری مانند خودکشی به دنبال داشته باشد.

اگر تصور می‌کنید نشانه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را در خود یا آن ها را در یکی از نزدیکان و اقوام مشاهده می کنید حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با روانشناس و روانپزشک حرفه‌ای دیدار و مشاوره داشته باشید و جلسات درمانی را آغاز کنید.

• احساس گناه، بی‌ارزشی و درماندگی و بی‌معنایی در زندگی و تصور این که در زندگی هیچ کار مفیدی انجام نداده است

• سردرد مداوم که بعد از چند روز هم بهتر نمی‌شود

• مشکلات گوارشی که حتی با مصرف دارو هم بهبود پیدا نمی‌کنند

• فکر جدی درباره خودکشی یا حتی تجربه خودکشی ناموفق

• روی آوردن به عادت‌های مخرب مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل

• انجام کارهایی مانند نوشتن وصیت‌نامه یا سر و سامان دادن به مال و اموال و تقسیم آن‌ها بین وارثان

• تصمیم‌گیری ناگهانی برای بازدید یا تلفن کردن به تمام آشنایان، اعضای خانواده و دوستان (در این حالت ممکن است فرد تصمیم به خودکشی گرفته باشد)

• گفتن جملاتی مثل «ای کاش اینجا نبودم» یا «باید بیرون بروم»

برای تشخیص علائم افسردگی به کجا مراجعه کنیم؟

اگر تصور می‌کنید خودتان علائم افسردگی دارید یا این نشانه ها را در یکی از عزیزان خود دیده‌اید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای ملاقات با روانشناس اقدام کنید. هر چقدر جلسات روان درمانی سریع‌تر آغاز شوند، روند پیشرفت بیماری زودتر متوقف و فرد، سریع‌تر درمان می شود و به حالت عادی باز می گردد.

چگونه افسردگی خود را درمان کنیم؟

در دنیای روانپزشکی، افسردگی، قابل درمان‌ترین اختلال شناخته می‌شود. بسته به این که علت افسردگی چه چیزی است و از کجا آمده است، شیوه‌های درمانی مختلفی برایش وجود دارد؛ تشخیص و انتخاب نوع درمان افسردگی به عهدۀ پزشک متخصص اعصاب و روان است.

درمان افسردگی به کمک دارو

به‌هم‌خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز می‌تواند یکی از دلایل افسردگی باشد، در نتیجه، برگرداندن غلظت این مواد شیمیایی به حد طبیعی، می‌تواند افسردگی را از بین ببرد. این تعادل با مصرف قرص‌های ضد افسردگی ایجاد می‌شود. این قرص‌ها بر خلاف باور عمومی، مُسکن، خواب آور، تحریک کننده و یا اعتیاد آور نیستند.

یک تا دو هفته بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی، تأثیر آن ها در بهبودی شروع می‌شود. تأثیر کامل این قرص‌ها از ماه دوم یا سوم دیده می‌شود. چنانچه افسردگی بعد از این دوره به طور کامل درمان نشود، پزشک، داروهای بیشتری تجویز می‌کند یا دوز داروهای قبلی را زیاد می‌کند.

بعد از درمان افسردگی به‌ خصوص افسردگی شدید، معمولاً متخصص از مراجعه کننده می‌خواهد که قرص‌ها را تا ۶ ماه یا بیشتر ادامه دهد. به خاطر بالا بودن احتمال عود افسردگی و برای پیشگیری از آن، ممکن است درمان تا مدت‌ها ادامه پیدا کند.

درمان افسردگی به روش غیردارویی

روانپزشک ممکن است از روش‌های روان درمانی، تحریک الکتریکی یا مغناطیسی و شیوه‌های دیگری نیز برای درمان افسردگی کمک بگیرد.

روان‌درمانی

روان‌درمانی یا صحبت با روانشناس، شامل درمان رفتاری-شناختی، روان‌درمانی در مورد روابط شخصی بیمار و حل کردن مشکلات است. بعضی اوقات روان درمانی می‌تواند انتخاب اول در درمان افسردگی باشد.

ورزش کردن

ورزش‌های هوازی با افزایش سطح اندورفین باعث کاهش شدت اضطراب و افسردگی می‌شود و در همراهی با دارو و روان درمانی یا برای درمان افسردگی مقاوم کاربرد دارد.

تحریک مغناطیسی مغز

در صورتی که بیمار به داروهای تجویز شده پاسخ ندهد و بهبودی نداشته باشد پزشک ممکن است این روش را توصیه کند.

درمان خانگی افسردگی و تغییرات سبک زندگی

افسردگی بیماری‌ نیست که بتوانیم خودمان آن را درمان کنیم. ولی در کنار درمان های توصیه شده توسط پزشک و روانشناس می‌توانیم از برخی موارد خود مراقبتی استفاده کنیم. جلسات روان‌درمانی و مراجعه به پزشک را رها نکنیم، حتی اگر احساس می‌کنیم خوب نیستیم.

باید بدانیم زمان لازم است تا بهبود پیدا کنیم و باید صبور باشیم پس داروهای تجویز شده را به درستی مصرف کنیم در غیر این صورت، علائم افسردگی مجددا عود خواهد کرد. آگاهی خود در مورد افسردگی را بالا ببریم، مطالعه در مورد شرایط به ما انگیزه و قدرت می‌دهد که به درمان خود پایبند باشیم.

خانواده خود را تشویق کنیم تا در مورد افسردگی مطالب زیادی را بخوانند تا بهتر بتوانند ما را درک و حمایت کنند. با پزشک یا روانشناس خود مشورت کنیم تا متوجه شویم چه عواملی ممکن است علائم افسردگی را در ما تشدید کند و در صورت بروز این اتفاق چه کار کنیم.

شاید به نظر برسد الکل، شدت علائم افسردگی را کم می‌کند، اما در طولانی مدت باعث تشدید آن خواهد شد.

تغذیه سالم، داشتن فعالیت جسمی و خوابیدن به مقدار کافی. پیاده روی، شنا و یا هر فعالیتی که از انجام آن لذت می‌بریم را در برنامه روزانه خود قرار دهیم.

بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف غذاهای حاوی قند و همچنین غذاهای فرآوری شده می‌تواند روی سلامت جسم و روان ما تاثیر بگذارد. این تحقیقات همچنان نشان می‌دهند مصرف برخی مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی می‌تواند منجر به کاهش علائم مربوط به افسردگی شود.

پیشگیری از افسردگی

ما نمی‌توانیم از افسردگی پیشگیری کنیم، بلکه می‌توانیم عوامل خطر ایجاد کننده آن را با انجام مواردی از قبیل داشتن برنامه خواب منظم و سالم، مدیریت استرس و تمرین خود مراقبتی منظم شامل ورزش، مدیتیشن و یوگا کاهش دهیم.

عوارض افسردگی

برخی از عوارض افسردگی به شرح زیر است:

• افزایش وزن که می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سندرم متابولیک شود.

• تجربه کردن مشکلات جسمی و درد.

• سوء مصرف الکل و مواد مخدر که می‌تواند عواقب شخصی، اجتماعی و سلامتی به همراه داشته باشد.

• رنج بردن از اضطراب، فوبیا و حملات پانیک.

• داشتن افکار خودکشی یا اقدام به انجام آن

در پایان لازم است بگوییم که هر چقدر زودتر به داد افسردگی برسیم، راحت‌تر می‌توانیم آن را درمان کنیم و از زندگی لذت بریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17211

ثبت دیدگاه

  1. купить справку spravki-kupit.ru

  2. Hello there, You have done an excellent job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends. I am sure they will be benefited from this site. где купить диплом

  3. Pretty great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to mention that I have really enjoyed browsing your blog posts. In any case I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again soon! чеки на гостиницу в санкт петербурге

  4. This blog was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Thank you! чеки гостиницы с подтверждением санкт петербург

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.