• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4
یادداشت/ مهدی خان میرزایی

آهسته مصرف کنید، ماراتن برق‌رسانی خط پايان ندارد

  • کد خبر : 21069
  • 16 مرداد 1402 - 10:57
آهسته مصرف کنید، ماراتن برق‌رسانی خط پايان ندارد
اکنون که حیـات و پویایـی بخش صنعت وابسـته به چرخش چرخ های صنعت برق اسـت، لازم است تا به پاس تلاش جهادگران خاموش این صنعت، روشنايی های شهرمان را تنها با خاموش كردن يك لامپ اضافی تداوم بخشيم و آهسته مصرف کنیم، ماراتن برق‌رسانی خط پايان ندارد.

به گزارش دیده بان البرز، مهدی خان میرزایی در یادداشتی آورده است: پرسنل مجموعه صنعت برق با وجود تمامی سختی ها، در روزهای سرد زمستان و گرم تابستان، بی‌وقفه در تلاش هستند تا برق پایدار و مطمئن مورد نیاز مشترکان را تامین کنند و در این مسیر مردان و زنان بسیاری، گام برمی دارند تا شبکه برق سراسری پایدار بماند.

بر اساس آمارهای اعلام شده به دنبال افزایش ظرفیت تولید برق و همراهی مردم، امسال دوره اوج مصرف برق تا این لحظه از تابستان بدون خاموشی سپری شده است زیرا با وجود دمای بالای هوا هنوز هم می توان از وسایل سرمایشی استفاده کرد و در خنکای آن از نوشیدن یک فنجان چای لذت برد.

اما برای تحقق این امر لازم است با تنظیم به موقع دما همه کلافگی های روزمره از هوای داغ تابستان را به بیرون از پنجره ها راهنمایی کرد. اینکه بدون خاموشی و در عین حال با پاسخگویی به تقاضاهای انرژی، برق مورد نیاز مشترکان تامین می شود، شاید به ظاهر ساده باشد، اما در واقع آن سوی اين آسودگی و بی ملالی، عده‌ای به صورت شبانه‌روزی در تلاشند تا چراغی روشن شود و چرخ‌هايی عظيم صنعت بچرخد.

امسال مصرف برق کشور گرچه به دلیل گرمای زودرس، از همان اوایل اردیبهشت ماه روند متفاوتی به خود گرفت و پله‌های صعود را یکی پس از دیگری طی کرد، اما صنعت هیچگاه از خدمت‌رسانی باز نماند و مردم شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نبودند و همواره نیازهای برقی خود را دریافت کردند.

مصرف برق کشور در تابستان امسال رکورد تاریخی خود را جابجا کرد و به ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید تا نسبت به اوج بار سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کند اما با وجود همه سختی ها و چالش های موجود، شبکه برق، پایداری خود را حفظ کرد.

رشد روز افزون مصرف انرژی برق با توجه به شروع گرمای زودرس و افزایش ميانگين دمای وزنی توليد و مصرف، افزایش رشد مصرف بيش از ميانگين سال‌هاي گذشته، عدم تناسب مصرف با تولید، مصرف بالای مراكز توليد رمز ارزها، رشد مصرف در بخش کشاورزی، فرسودگی تجهيزات و عمر بالای آن‌ها، كمبود نقدينگی، مشکلات ناشی از تحریم و نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز بر مسئوليت خطير برق‌رسانی می افزاید.

موارد ذکر شده، فعالیت در صنعت برق را برجسته و متمایز كرده است اما می توانیم این موارد را بر هواي نامطبوع آزار دهنده گرم و دم كرده نيمه شب تابستانی و شرايط جديد اقلیمی و آب و هوایی متفاوت در اقصی نقاط جغرافیایی پهناور کشور اضافه کنیم که استرس، طاقت فرسایی و سختی های خاص تامین برق پایدار را دوچندان می‌کند.

زمانی که کار به شهرهای بزرگ و پر ترددی مانند تهران می رسد، هر اقدامی سخت تر می شود؛ برای مثال مرمت و بازسازی کابل‌ها و خطوط انتقال با هزینه، سختی و مشکلات بیشتری نسبت به دیگر شهرها روبرو است و با افزایش دما و مصرف برق، میزان خرابی تجهیزات بالا می رود و باعث ایجاد خاموشی در محدوده‌های مختلف می‌شود.

از سوی دیگر کار در بویلرهایی که دمای آن ها بیش از توان انسان است و نیز فعالیت در ارتفاع بالا و در مجاورت کابل‌های برق که با خطراتی همچون امکان سقوط افراد در هر لحظه، رعد و برق، سقوط اشیا و ابزار کار و حتی گاهی کار نکردن تجهیزات ایمنی همراه است.

بنابراین ردپای برق همه جا حتی وقتی در خواب هستیم نمایان است، این انرژی در زندگی مردم تنیده شده و امـروز زندگـی بـدون آن نه تنها معنـایی نـدارد بلکه امـری غیرقابل تصـور اسـت، بنابراین همه تلاش ها صورت می‌گیرد تـا ایـن صنعـت در مسـیری خدمت رسانی همـواره بـه حرکـت خـود ادامـه دهـد و خللـی در تولیـد و عرضـه آن و پاسـخگویی بـه نیازهـا بـه وجـود نیایـد.

پس اکنون که حیـات و پویایـی سـایر بخش ها وابسـته به چرخش چرخ های این صنعت اسـت، اندکی درنگ منصفانه است، تا به پاس تلاش جهادگران خاموش صنعت برق، روشنايي‌هاي شهرمان را تنها با خاموش كردن يك لامپ اضافي تداوم بخشيم تا نگاهمان فقط پيش پايمان را نبيند و افق‌های دوردست روشن‌تر از هميشه، پذيرای قدم‌های استوار كودكان فردا باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=21069

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.