• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
11
رئیس کل دادگستری استان البرز خبر داد؛

اختصاص ۹۰ قاضی به استان البرز/ انتقال زندان رجایی شهر قطعی است

  • کد خبر : 18847
  • 31 خرداد 1402 - 15:14
اختصاص ۹۰ قاضی به استان البرز/ انتقال زندان رجایی شهر قطعی است
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: دستور لازم برای اضافه شدن بالغ بر 224 نفر در حوزه کادر اداری و تخصیص 90 قاضی صادر شده که تا دی ماه، 40 قاضی به این استان اختصاص می یابند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، گفت: یکم تا هفتم تیر ماه، فرصتی برای شناخت شخصیت، سیر زندگی، آثار و اندیشه های شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، نه تنها به عنوان معمار دستگاه قضای اسلامی بلکه به عنوان یکی از نظریه پردازان جمهوری اسلامی است.

وی عنوان کرد: شاید یکی از بزرگترین دلایل مظلومیت این شهید اصرار بر دفاع از خط امام خمینی (ره) در برابر خط نفاق بود و به همین دلیل، انواع و اقسام تهمت ها و افتراها را به او نسبت می دادند اما علیرغم این شرایط، شهید بهشتی هرگز به دلیل اعتراض و پاسخگویی به تهمت ها و افتراها زبان باز نکرد.

رئیس کل دادگستری استان البرز مطرح کرد: به منظور ارج نهادن به مقام والای شهید بهشتی به عنوان اولین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۷۳، پیشنهاد نامگذاری هفته اول تیر ماه به نام هفته قوه قضائیه در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

فاضلی هریکندی بیان کرد: استان البرز با مساحت ۵ هزار و ۱۲۴ کیلومتر مربع، معادل ۰٫۳۵ درصد مساحت کشور، آخرین یا کوچکترین استان از لحاظ مساحت جغرافیایی است و حداقل سه و نیم درصد جمعیت کشور را شامل می شود و دومین استان پرتراکم کشور پس از استان تهران به شمار می رود. البرز از مقاصد مهم مهاجرت اتباع خارجه و مهاجرت داخلی با تنوع طوایف و قومیت ها نیز هست.

وی با اشاره به استقرار بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و بیش از ۷۰ هزار واحد صنفی و چهار زندان پرجمعیت کشور در البرز خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹، قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز و پس از آن قرارگاه های پیشگیری و مقابله با جرائم خاص، پیشگیری و مقابله با سرقت و ساماندهی و صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک قولنامه ای در این استان تشکیل شد.

طراحی سامانه کشت یار برای شناسایی اراضی در معرض تغییر کاربری

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: هیچ یک از این قرارگاه ها مختص دادگستری یا قوه قضائیه در استان نیست، بلکه تمام دستگاه های مسئول اعم از حاکمیتی و اجرایی، نهادهای عمومی و همه کسانی که در این حوزه ها مسئولیتی بر عهده دارند، عضو آن ها هستند. قرارگاه صیانت از بیت المال، پنج حوزه حقوق عامه را پیگیری می کند که یکی از آن ها مقابله با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ هاست.

فاضلی هریکندی از طراحی سامانه کشت یار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و شرکت های دانش بنیان استان البرز در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اضافه کرد: این سامانه برای شناسایی اراضی در معرض تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها استفاده می شود و قرارگاه مذکور با رصد برخط تغییراتی که در اراضی در حال انجام هستند، به موقع نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری آن ها اقدام می کند.

وی عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۸ هزار و ۲۹۳ نقشه در استان البرز به صورت ماهواره ای پایش شده و جهاد کشاورزی که متولی این حوزه است، به موقع از تغییر کاربری ها جلوگیری کرده است. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، در مجموع از تغییر کاربری ۳ هزار و ۱۹۷ هکتار از اراضی زراعی و باغ ها جلوگیری شد و در سال ۱۳۹۹ این آمار به ۳ هزار و ۹۱۳ هکتار و در سال ۱۴۰۰، به ۹ هزار و ۴۶۸ هکتار رسید.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به جلوگیری از تغییر کاربری ۷ هزار و ۲۶۵ هکتار اراضی در سال گذشته اظهار کرد: در حوزه آزادسازی اراضی ملی و منابع طبیعی در سال ۱۳۹۹ ، ۸۵ هکتار، در سال ۱۴۰۰، با ۹۷۵ درصد افزایش، ۹۲۳ هکتار و ۹ مترمربع و در سال ۱۴۰۱، ۳۲۷ هکتار آزادسازی انجام شد.

فاضلی هریکندی مسلوب المنفعه کردن بالغ بر ۲ هزار و ۲۶۷ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و عنوان کرد: در حوزه آزادسازی حریم و بستر رودخانه نیز، در سال ۱۳۹۹، ۱۳ هکتار، در سال ۱۴۰۰، ۱۶ هکتار و در سال ۱۴۰۱، ۱۹ هکتار رفع تصرف صورت گرفت.

کاهش ۱۶ درصدی پرونده های سرقت از حیث وقوع

وی افزود: با دستور ریاست قوه قضائیه در دی ماه ۱۴۰۰ مبنی بر آزادسازی بستر رودخانه کرج، این امر با رفع تصرف مستحدثاتی که مربوط به دستگاه های حاکمیتی و نهادهای عمومی بود صورت گرفت که در راس آن ها، ساختمان متعلق به قوه قضائیه بود. پس از رفع تصرف این ساختمان، سایر دستگاه ها و سپس اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت داوطلبانه نسبت به رفع تصرفات خود اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان البرز، مقابله با سرقت های خشن به عنف و گروهی و زورگیری ها، مقابله با جرائم علیه تمامیت جسمانی اشخاص مانند قتل عمد و آدم ربایی، مقابله با جرائم علیه امنیت و آسایش مردم و رصد و نظارت بر پرونده های کثیرالشاکی در استان البرز را ماموریت های قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرائم خاص برشمرد.

فاضلی هریکندی بیان کرد: قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت، یکی از قرارگاه هایی است که به جز سرقت های خشن و گروهی و به عنف، در حوزه پیشگیری و مقابله با سایر سرقت ها نیز فعالیت دارد و اقدامات پیشگیرانه همسطح با اقدامات مقابله ای پیگیری می شود. بر اساس آمار مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، به جهت میزان پرونده های تشکیل شده در حوزه سرقت، البرز بدون احتساب جمعیت در سال ۹۸ رتبه ۶ کشور را کسب کرد.

وی با اشاره به سیر نزولی پرونده های تشکیل شده در حوزه سرقت و با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، استان البرز با کاهش ۱۶ درصدی پرونده ها از حیث وقوع، رتبه ۱۰ کشور را کسب کرد، علیرغم اینکه در کل کشور، با یک درصد افزایش میزان وقوع سرقت مواجه بودیم، گفت: همچنین از حیث رتبه بندی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در سال ۹۸، رتبه ۸، در سال ۹۹، رتبه ۱۲، در سال ۱۴۰۰، رتبه ۱۹ و در سال گذشته رتبه ۲۵ کشور را کسب کردیم.

۹۴ پرونده کثیرالشاکی منتهی به صدور حکم شد

رئیس کل دادگستری استان البرز اذعان کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون، به موازات کاهش وقوع سرقت، افزایش کشفیات نیز داشته ایم. در حوزه کشفیات از حیث صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست به دادسرا، در سال ۹۸، رتبه ۳۰ کشور، در سال ۹۹، رتبه ۲۷، در سال ۱۴۰۰، رتبه ۲۰ و در سال ۱۴۰۱، رتبه ۱۷ کشوری را کسب کردیم.

فاضلی هریکندی خبر داد: در حوزه پرونده های کثیرالشاکی، در سال گذشته، پرونده های متعددی به قطعیت رسید که از جمله آن ها می توان به پرونده های آذین خودرو، شرکت ابنیه راه روماک (کلاهبرداری در حوزه پیش فروش آپارتمان)، حسین سامانی پور (کلاهبرداری در حوزه پیش فروش خودرو)، شرکت ای دی جی (کلاهبرداری فروش تجهیزات الکترونیک) اشاره کرد؛ متهمان و محکومان این پرونده ها در بازداشت به سر می برند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۹۴ پرونده کثیرالشاکی منتهی به صدور حکم شد، اظهار کرد: در خصوص املاک قولنامه ای که داخل بافت فرسوده قرار دارند، مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا با استفاده از ظرفیت قانون، ساماندهی و صدور سند اراضی املاک فاقد سند رسمی صورت گیرد و مالکان آن ها بتوانند برای نوسازی ساختمان پروانه دریافت کنند.

رئیس کل دادگستری استان البرز مطرح کرد: صدور سند کاداستر و تک برگی، برای ۹۹ درصد از اراضی ملی و ۱۴ درصد از اراضی زراعی در استان، صدور سند برای مخزن سد طالقان، جانمایی یک هزار و ۲۳۶ هکتار نقشه بستر رودخانه ها، تثبیت ۴۷۴ هکتار از بستر رودخانه کرج و صدور سند برای آن ها از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

فاضلی هریکندی خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت نظارت بر زندان های استان البرز نیز، میزان احکام پابند الکترونیک از ۱۳۴ مورد در سال ۱۳۹۸، در سال گذشته به ۷۵۱ مورد رسیده است. اشتغال زندانیان یکی از دغدغه های قوه قضائیه به شمار می رود؛ در این راستا در سال ۱۳۹۹، برای ۴ هزار و ۴۸۹ نفر شغل ایجاد شد که این آمار در سال ۱۴۰۱، به ۱۲ هزار و ۳۸ مورد رسید.

ایجاد دو شعبه صلحی تخصصی در سال جاری

وی در رابطه با اقدامات ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی توضیح داد: از حیث ایجاد اشتغال و احیای مشاغل، در سال ۱۴۰۰، برای بیش از ۲ هزار و ۵۵۰ نفر شغل ایجاد و از اشتغال ۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز حفاظت و حمایت شد. در حوزه معاونت توسعه حل اختلاف، در سال ۱۴۰۰، چهار شعبه تخصصی یا صلحی ویژه در استان البرز تشکیل شد که برخی از آن ها برای اولین بار در کشور صورت گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: شعبه های تخصصی تاسیس شده شامل شعبه صلحی ویژه مدیریت امور شهری در کرج، ویژه شرکت های دانش بنیان، ویژه رسانه و ویژه اصناف بودند که با تشکیل شعبه ویژه اصناف، بالغ بر ۶۰ درصد پرونده های تشکیل شده در این حوزه منجر به صلح شد. در سال جاری نیز، تاکنون دو شعبه تخصصی در حوزه محیط زیست و صمت تشکیل شده است.

فاضلی هریکندی با اشاره به آمار بالای پرونده های تشکیل شده در دادگستری کل استان البرز و کمبودهای زیرساختی موجود اذعان کرد: میانگین ورودی پرونده ها به هر شعبه به صورت ماهانه، ۱۷۲ پرونده و میانگین پرونده های مختومه ۱۷۳ مورد بوده در صورتیکه متوسط کشوری در این دو حوزه، ۱۵۵ پرونده است.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری موفق شدیم میانگین ورودی پرونده ها را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، به ۱۰۳ پرونده کمتر از متوسط کشوری کاهش دهیم که در این رابطه رتبه ۲۱ را کسب کردیم. در سفرهای ریاست قوه قضائیه به استان البرز، کمبودهای دستگاه قضا در این استان احصا شده و موارد خوبی در زمینه نیروی انسانی به تصویب رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز عنوان کرد: دستور لازم برای اضافه شدن بالغ بر ۲۲۴ نفر در حوزه کادر اداری و تخصیص ۹۰ قاضی صادر شده که تا دی ماه، ۴۰ قاضی به استان البرز اختصاص می یابند. با توجه به کمبود سرانه فضای فیزیکی در این استان، در این زمینه نیز مصوبات خوبی داشته ایم و در این راستا ساختمان جدید دادگستری کل استان افتتاح شده است.

پیشنهاد واگذاری مدیریت زندان قزلحصار به استان البرز

فاضلی هریکندی در رابطه با دستگیری عضو شورای شهر کرج تشریح کرد: این پرونده در مجموعه قضایی استان مورد رسیدگی قرار گرفت و کیفرخواست و حکم محکومیت صادر و پس از صدور و قطعی شدن حکم دادگاه بدوی، پرونده به اجرای احکام ارسال شد اما به دلیل اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، توقف پیدا کرد تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد. پرونده در حال رسیدگی بوده و هنوز نتیجه نهایی از سوی دیوان عالی کشور اعلام نشده است.

وی در خصوص انتقال زندان های استان البرز به خارج از شهر بیان کرد: چهار زندان در این استان وجود دارد که از این تعداد، دو زندان پیش از مستقل شدن البرز در حوزه قضائی تهران بوده و پس از استان شدن آن، دو زندان تحویل البرز شد و دو زندان رجایی شهر و قزلحصار در مدیریت تهران باقی ماند. زندان رجایی شهر با توجه به قرارگیری داخل بافت شهری، مشکلاتی را برای قوه قضائیه و مردم ایجاد کرده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز اظهار کرد: پیش از سفر رئیس قوه قضائیه به این استان، مکاتباتی در خصوص انتقال زندان رجایی شهر صورت گرفته بود اما در سفر استانی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، وی دستور قاطع و صریح برای انتقال این زندان صادر کرد. انتقال این مکان قطعی بوده و مقدمات آن در حال انجام است.

فاضلی هریکندی با تاکید بر ضرورت توافقات لازم بین قوه قضائیه و مقامات استانی و شهری برای نقل و انتقال این زندان با استفاده از ظرفیت های قانون برنامه ششم، مصوبات هیئت دولت و قانون بودجه سال جاری اضافه کرد: در خصوص جابجایی زندان قزلحصار، اعتقاد ما بر این است که به دلیل تراکم زندانیان در ندامتگاه مرکزی کرج، به این زندان نیاز داریم. با توجه به اینکه محل استقرار این زندان در مجاورت ندامتگاه کرج است، پیشنهاد واگذاری مدیریت آن به استان البرز را مطرح کردیم.

وی مطرح کرد: با توجه به کمبود سرانه فضاهای مختلف از جمله فضای سبز در شهرستان فردیس، امکان اینکه اتفاقی مشابه زندان رجایی شهر، برای زندان فردیس نیز رقم بخورد، وجود دارد. پیشنهاد تشکیل کارگروهی به منظور بررسی و پیگیری امور مربوط به واگذاری مدیریت زندان قزلحصار به استان البرز مطرح شد و این امر صورت گرفت و هرگونه اقدامی در این زمینه در این کارگروه بررسی می شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=18847

ثبت دیدگاه

  1. I was able to find good info from your blog posts. bezogoroda.ru

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.