• امروز : چهارشنبه - ۱۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 2 October - 2024
2
مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

استان البرز ویترین امنیت غذایی کشور است/ واردات بیش از یک میلیون تخم چشم زده ماهی

  • کد خبر : 32003
  • 02 مهر 1403 - 15:54
استان البرز ویترین امنیت غذایی کشور است/ واردات بیش از یک میلیون تخم چشم زده ماهی
مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره اینکه استان البرز ویترین امنیت غذایی کشور است، گفت: واردات بیش از یک میلیون تخم چشم زده ماهی(قزل آلا) انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، علیرضا رفیعی پور، مدیرکل دامپزشکی استان البرز در نشست خبری که به مناسبت هفته دامپزشکی در جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، با اشاره به جایگاه استان البرز در شاخص های تحت نظارت دامپزشکی اظهار کرد: البرز رتبه چهارم پرورش گاو اصیل و تولید شیر و همچنین رتبه ششم پرورش ماهی های زینتی، تولید تخم مرغ و پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی در کشور دارد.

وی با اشاره به استقرار ۱۷۸ کارخانه بسته بندی فرآورده های خام دامی، کشتارگاه های دام و طیور، کارخانه جوجه کشی، خوراک دام و تبدیل ضایعات در استان، افزود: اکنون ۲۳۰ واحد تشخیص و درمان در بخش خصوصی و ۵۰ کارخانه تولید واکسن دامی حائز رتبه اول کشور در استان فعال هستند. ضمن اینکه در تولید واکسن های دامی و مکمل ها نیز، رتبه اول کشور را به دست آورده ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه جمعیت دامی استان حدود ۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۳۰۳ واحد گاو، گوسفند، اسب و شتر می باشد، گفت: در حال حاضر سه هزارو ۹۰۰ واحد عرضه فرآورده دامی و ۲۷۰ واحد پرورش مرغ اجداد شامل، مادر، پولت، مرغ تخمگذار، مرغ گوشتی، بوقلمون و شتر مرغ در این استان فعال است.

وی با بیان اینکه استان البرز پایلوت تشخیص زودهنگام و هشدار به موقع پیشگیری بیماری های دام و طیور، آبزیان و حیات وحش در کشور محسوب می شود، گفت: به زودی در مرکز تشخیص بیماری های دامی به عنوان حد کشور انتخاب می شویم. به همین منظور استان البرز ویترین امنیت غذایی کشور است، چراکه در رشد دامپروری، تولید دام‌خاص، تولید اسپرم دام، حوزه شیر و گوساله جزو استان های چهارم کشور محسوب می شویم.

رفیعی پور با اشاره به اینکه یک هزار نفر تیم دامپزشکی در بخش خصوصی و دولتی فعالیت دارند، عنوان کرد: اکنون ۷ واحد تولید واکسن دام‌ و طیور، ۸ واحد تولید دارو،۱۱ واحد تولید مکمل سازی، ۴ واحد تولید سموم دامپزشکی، ۶ واحد تولید بی کلسیم و فسفات و ۳ واحد تولید آنزیم و پروبیوتیک،۳۰ واحد پخش دارو و ۱۷۸ واحد مطب دامپزشکی نیز، فعال است.

وی بیان کرد: در زمینه بیماری های خاص که بیشترین تاثیر را دارند همکاران ما در قالب مراقبت و پیشگیری واکسیناسیون های گوناگون بر علیه بیماری های سیاه زخم، هاری، هپاتیت، بیماری های انگلی، طاعون، تب برفکی، ابله و کزاز انجام داده اند. طی ۶ ماه گذشته هفت هزارو ۸۹۱ عمل جراحی و مامایی دام و طیور و ۲۹ هزارو ۴۳۳ مورد معالجه دام و طیور انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه امسال ۵۱ هزارو ۸۳۳ مورد کشتار دام صورت گرفته که از این مقدار ۱۹هزار کیلوگرم با مصرف غیر انسانی بوده است، افزود: در این مدت ۳۹ هزار و ۸۵۵ مورد بازدید از مراکزتولیدی عرضه دام و طیور استان البرز صورت گرفت که ۶۳ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط شده و ۴۷ هزار کیلوگرم معدوم شده است. ضمن اینکه در ۶ ماه گذشته ۹ میلیون و۵۸۰ هزار قطعه مرغ در استان البرز کشتار شده و ۳۸ هزار کیلوگرم مرغ از چرخه مصرف خارج شده است.

وی با اشاره به صادرات فرآورده های دامی در ۶ ماه نخست سال جاری،بیان کرد: در این مدت ۲۸۰ هزارو ۱۱۰ قطعه آبزیان زینتی ، پای و پنجه مرغ ۲۴۸هزار و ۵۰۰ کیلوگرم، پودر گوشت ۱۰۰ هزار کیلوگرم، تخم مرغ چهار‌میلیون و ۳۵۷ هزار کیلوگرم، خاویار ۴۸۹هزار کیلوگرم، خرچنگ ۶هزار و ۸۱۰ کیلوگرم، خوراک و مکمل آبزیان ۱۰۶هزار کیلوگرم، خوراک و مکمل طیور ۷۵هزار کیلوگرم، عسل ۱۸ هزار و ۴۸۰ کیلوگرم، کنسروماهی پنج هزار کیلوگرم، ماهی خوراکی تازه ۸۱۰ هزارو ۳۸۹ کیلوگرم، میگو ۲۳۰ هزارو ۷۲۱ کیلوگرم و محصولات لبنی ۴۶۶هزار کیلوگرم صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به واردات ۲۶۱ هزار کیلوگرم گوشت گوسفند و بز تازه، افزود: اکنون استان البرز ۱۷۸ کشتارگاه و کارخانه جوجه کشی و خوراک دام ، ۲۳۰ واحد تشخیص و درمان و ۵۰ کارخانه تولید واکسن را دارد که در تولید واکسن های دامی این استان دارای رتبه اول کشور است.

این مسئول با اشاره به فعالیت سه هزارو ۹۰۰ واحد عرضه فرآورده دامی و ۲۷۰ واحد پرورش مرغ اجداد در این استان، خاطرنشان کرد: چند مورد مرکز پرورش آبزیان در استان وجود دارد که سال قبل واردات بیش از یک میلیون تخم چشم زده ماهی(قزل آلا) انجام شده است.

رفیعی پور از واکسیناسیون بیش از ۱۱۱ طیور به منظور عدم انتقال بیماری از حوزه روستایی به حوزه صنعتی خبرداد و مطرح کرد: براین اساس واکسیناسیون بیماری نیوکاسل طیور انجام شده است. خوشبختانه در ۶ ماه گذشته استان البرز هیچ کانونی از بیماری های آنفلونزا، سیاه زخم و طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشاهده نشده است.

خبرنگار: مریم ابوئی مهریزی

عکاس: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=32003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.