• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
2
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز:

اولین کارگاه شبیه‌سازی جوشکاری کشور در البرز افتتاح می‌شود/ بهره‌مندی بیش از ۲۲ هزار نفر البرزی از آموزش‌های مهارتی

  • کد خبر : 32295
  • 06 مهر 1403 - 16:59
اولین کارگاه شبیه‌سازی جوشکاری کشور در البرز افتتاح می‌شود/ بهره‌مندی بیش از ۲۲ هزار نفر البرزی از آموزش‌های مهارتی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز گفت: سعی می‌کنیم در ماه آینده نیز یک کارگاه شبیه‌سازی جوشکاری را برای اولین بار در کشور در استان البرز راه‌اندازی و افتتاح کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، در کشور ما سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان متولی ارائه آموزش‌های مهارتی نقش مؤثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و موردنیاز بنگاه‌های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار کار دارد؛ به اعتقاد کارشناسان، مهارت‌آموزی مؤثرترین راه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود.

به‌منظور اطلاع از اقدامات انجام‌شده در حوزه مهارت‌آموزی در استان البرز، خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت‌وگویی را با «بهزاد غفاری» مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

دیده بان البرز: چند مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان البرز مشغول فعالیت بوده و جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟

آموزش‌های مهارتی در استان البرز در هفت مرکز دولتی و بیش از یک هزار و ۲۰۰ موسسه آموزشی آزاد زیر نظر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ارائه می‌شود. جامعه هدف این سازمان نیز، دانشجویان، دانش آموزان، سربازان وظیفه، زندانیان، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، معتادان بهبودیافته، متقاضیان مهارت‌آموزی، عشایر، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، زنان خانه‌دار، کودکان کار و خیابان، پناهندگان و اتباع خارجی هستند.

دیده بان البرز: در سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاکنون چند نفر در استان البرز آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند؟

از سال ۱۴۰۰ که بنده این مسئولیت را پذیرفتم، فعالیت شبانه‌روزی در این حوزه را آغاز و تلاش کردیم رتبه استان را ارتقا دهیم. در سال گذشته حدود ۵۵ هزار نفر از آموزش‌های مهارتی بر اساس استانداردهای آموزشی تدوین‌شده توسط سازمان بهره‌مند شدند.

پس از پایان دوره‌های آموزشی آزمون‌های دومرحله‌ای به دو صورت کتبی و عملی برگزار و سپس گواهینامه صادر می‌شود. البرز جزو استان‌های برتر در حوزه آموزش‌های مهارتی است و این استان را به‌عنوان خاستگاه مهارتی کشور معرفی کرده‌ایم.

در نیمه اول سال جاری نیز حدود ۱۱ هزار و ۶۸۶ نفر در مراکز دولتی و ۱۱ هزار و ۱۹۳ نفر نیز در بخش خصوصی آموزش دیدند. بیشتر این آموزش‌ها در حوزه‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر ارائه شدند.

دیده بان البرز: استقبال عموم مردم از کدام رشته‌ها بیشتر است؟

معمولاً استقبال از رشته‌ها بر اساس نیاز بازار کار است. به‌طور مثال بانوان در رشته‌هایی مانند خیاطی، گلدوزی، آرایشگری، صنایع غذایی و … آموزش می‌بینند تا بتواند پس از پایان دوره‌ها برای خود کسب‌وکار ایجاد کنند که مورد استقبال بسیاری نیز قرار می‌گیرد.

برای آقایان نیز رشته‌های فنی و مهندسی، صنعتی و … مانند جوشکاری، فلزکاری و CNC تعریف می‌شود به‌ویژه در البرز که یکی از استان‌های صنعتی مطرح کشور است. در زمینه انرژی‌های نو و خورشیدی نیز آموزش‌های خوبی به مهارت آموزان ارائه می‌شود.

بعضی از رشته‌های سنگین برای آقایان تعریف‌شده اما جالب است که برخی از بانوان نیز به آن‌ها علاقه‌مند هستند، به همین دلیل ما آمادگی داریم برخی دوره‌ها را به‌صورت مشترک برای آقایان و بانوان برگزار کنیم. استقبال بانوان از برخی رشته‌ها بیشتر است و حتی از رشته جوشکاری نیز استقبال می‌کنند.

دیده بان البرز: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز نسبت به سال‌های گذشته چه پیشرفت‌هایی داشته و چه اقدامات نوینی در آن انجام‌شده است؟

در این چند سال همواره تلاش کرده‌ایم رشته‌های هایتک و پیشرفته را وارد استان کنیم، در این راستا چند کارگاه خوب و بکر افتتاح شده است. سعی می‌کنیم در ماه آینده نیز یک کارگاه شبیه‌سازی جوشکاری را برای اولین بار در کشور در استان البرز راه‌اندازی و افتتاح کنیم که دستگاه‌های آن خریداری‌شده‌اند. در این کارگاه دیگر نیاز به کار مستقیم با سیستم جوشکاری قدیمی نیست.

در سال گذشته توانستیم برای اولین بار در کشور زمینه را برای آموزش انرژی‌های تجدید پذیر در البرز فراهم کنیم. تمام مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان مجهز به انرژی خورشیدی هستند؛ در واقع هم آموزش می‌دهیم و هم برق تولید و به شرکت برق کمک می‌کنیم.

کارگاهی نیز در زمینه هوشمند سازی ساختمان به‌منظور آموزش دوره‌های BMS راه‌اندازی شده است. همچنین یکی از رشته‌های تاپ و هایتکی که در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رهبری کرج آموزش داده می‌شود، پرینترهای سه‌بعدی بوده و این مجموعه تنها مرکز تخصصی این حوزه در کشور است.

دیده بان البرز: دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای تا چه میزان تضمین اشتغال دارند؟

صددرصد. حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ نفر دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند که ما نیز روزی جزو آن‌ها بوده و همین مسیر را طی کرده‌ایم. بیشتر دانشجویان در دانشگاه‌های کشور آموزش‌های تئوری را فرامی‌گیرند، درصورتی‌که مقام معظم رهبری بر این امر تأکید دارند که آموزش‌های مهارتی را به داخل دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها و … ببریم.

با این کار، دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی با توجه به مهارت‌های فراگرفته می‌تواند برای خود کسب‌وکار ایجاد کند، در واقع مهارت‌آموزی ارتباط تنگاتنگی با اشتغال دارد و زمانی اشتغال اتفاق می‌افتد که فرد حرفه و مهارت فنی و حرفه‌ای یاد بگیرد، اگر فرد مهارت فرانگیرد، بیکار می‌ماند؛ امروزه بیشتر بیکاران فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

یکی از اقدامات خوبی که با حمایت استاندار در دولت سیزدهم انجام دادیم، بحث طی شدن کارورزی دانشجویان در مراکز فنی و حرفه‌ای به مدت ۲۴۰ ساعت بود که اگر بتوانیم آن را به‌عنوان یک لایحه در دولت چهاردهم تصویب کنیم، دانشجویان در طول تحصیل می‌توانند دوره کارورزی خود را در مراکز فنی و حرفه‌ای بگذرانند و آموزش‌های لازم را فراگیرند. ما آمادگی داریم این آموزش‌ها را به داخل دانشگاه‌ها نیز ببریم.

دیده بان البرز: شنیده‌ها حاکی از آن است که زمان صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در استان البرز از چند ماه به چند روز کاهش پیدا کرده است. دوست داریم جزئیات را از زبان خودتان بشنویم.

ما در دو بخش فعالیت می‌کنیم؛ دولتی و خصوصی. اگر بخش خصوصی بخواهد کار آموزشی انجام دهد، حتماً باید از فنی و حرفه‌ای مجوز اخذ کند. بدین منظور متقاضی در درگاه ملی مجوزها درخواست خود را ثبت و فرم‌های مربوطه را تکمیل و به ما مراجعه می‌کند، ما نیز در عرض سه روز اقدامات اولیه را انجام می‌دهیم.

متقاضی برای تکمیل پروسه تأسیس آموزشگاه باید دارای مکان و فضا و تجهیزات باشد، سپس سایر مجوزها از اداره اماکن اخذ و اقدامات اداری مربوطه انجام و به‌راحتی مجوز صادر می‌شود. زمانی که من این مسئولیت را عهده‌دار شدم، ۲۰۰ آموزشگاه در البرز مجوز داشتند که اکنون تعداد آن‌ها به بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد رسیده است.

دیده بان البرز: برنامه یا اقدام ویژه‌ای برای سال جاری در دستور کار دارید؟

با توجه به اینکه البرز خاستگاه مهارت‌آموزی کشور محسوب می‌شود، امسال سعی می‌کنیم کارگاه‌های مرکز شهید رهبری را به سمت هایتک و پیشرفته شدن ببریم. در طول سه سال اخیر، کارگاه‌ها به‌صورت سالانه به‌روزرسانی شده‌اند و تلاش می‌کنیم کارگاه‌های باقی‌مانده را نیز بر اساس نیاز بازار کار تجهیز کنیم.

دیده بان البرز: به نظر شما برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر دارد؟

بله قطعاً فراگیری آموزش‌های مهارتی ارتباط مستقیمی با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد. در ابتدای دولت سیزدهم، قرارگاه اجتماعی استان توسط استاندار راه‌اندازی شد که دارای هفت کارگروه بوده و یکی از آن‌ها کارگروه مهارت و حرفه‌آموزی است. در این راستا تلاش کردیم آموزش‌ها را به داخل ۶۶ محله هدف و منازل، مساجد و پایگاه‌های واقع در آن‌ها ببریم.

وقتی ما به بانوان و آقایان فاقد شغل، مهارت و حرفه آموزش دهیم، آن‌ها می‌توانند برای خود کسب‌وکار ایجاد و روزی حلال کسب کنند. طرح قرارگاه اجتماعی، بسیار موفق بود، تا جایی که وزارت کشور آن را به‌صورت بخشنامه به تمام استان‌ها ابلاغ کرد.

دیده بان البرز: و حرف آخر؟

از تمام کسانی که در جهت پیاده‌سازی آموزش‌های مهارتی در استان البرز به ما کمک می‌کنند قدردانی کرده و از آن دسته از مدیران دستگاه‌های اجرایی که بارها به سراغ آن‌ها رفتیم و خواهش کرده و تفاهم‌نامه نیز منعقد کردیم اما کمکی نکردند تقاضا می‌کنیم در کنار ما باشند. اگر بتوانیم مهارت‌های زندگی و فنی و حرفه‌ای را به نوجوانان و جوانان این مملکت آموزش دهیم، آینده کشور تضمین و بیکاری کم خواهد شد.

دیده بان البرز: خیلی ممنون از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و در این گفت‌وگو شرکت کردید. برایتان آرزوی موفقیت‌های روزافزون داریم.

بنده هم از شما و همکارانتان کمال تشکر را دارم و برایتان بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

گفت‌وگو: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=32295

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.