• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
5
مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

بهداشت عمومی جامعه خط قرمز همه ماست

  • کد خبر : 29368
  • 13 تیر 1403 - 16:18
بهداشت عمومی جامعه خط قرمز همه ماست
مدیرکل دامپزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه بهداشت عمومی جامعه خط قرمز همه ماست و در این حوزه با هیچکس تعارف نداریم گفت: ما با مراقبت فعال و غیرفعال با هدف شناسایی و ردیابی بیماری ها از مراکز تولیدی دیده بانی می کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر علیرضا رفیعی پور، مدیرکل دامپزشکی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه ماه محرم در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد گفت: تامین بهداشت و سلامت دام، تامین و تضمین سلامت و کیفیت فرآورده های خام دامی و کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام از مهمترین اهداف این سازمان هستند.

وی با اشاره به ذبح دام در مناسبت ها مقابل حسینیه ها، مساجد و منازل در شرایط خاص افزود: طرح های تشدید بازرسی و نظارت های بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در ایامی مانند ماه های رمضان و محرم و عید قربان اجرا می شود که در یک دهه گذشته موجب شده تا شرایط بهداشتی جامعه از وضع خطرناک به شرایط مناسب برسد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز بیان کرد: به دلیل واردات گوشت، طرح تشدید نظارت بهداشتی روزانه بر مراکز عرضه از یک هفته پیش از سوی سازمان ابلاغ شده و در حال اجراست. پیش از این، طرح تشدید نظارت بهداشتی در ایام خاصی همچون تعطیلات نوروز، ماه رمضان، عید قربان، ماه محرم و صفر و … اجرا می شد اما از این پس با ابلاغ جدید در تمام طول سال اجرا می شود.

رفیعی پور از فعالیت هفت اکیپ ثابت و حدود ۱۱ اکیپ سیار و ۴۰ نفر دامپزشک، بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در ایام محرم سال گذشته خبر داد و گفت: بازرسی از ذبح حدود ۸۳۰ راس دام در اماکنی غیر از کشتارگاه صورت گرفته و در این بازدیدها و نظارت ها ۳۱ مورد اصلاح شده اما هیچ یک منجر به ضبط یا معدوم سازی نشده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا به امروز ۲۸ هزار راس دام تحت نظارت همکاران ذبح و حدود ۱۰ هزار کیلوگرم از چرخه مصرف انسانی خارج شده است، توضیح داد: محرم امسال نیز هفت اکیپ ثابت و ۲۱ اکیپ سیار با هدف نظارت بهداشتی در سطح استان فعالیت می کنند. ۵۵ نفر دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ۱۵ ناظر شرعی نیز اکیپ های مذکور را همراهی خواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به ۲۴ هزار مورد بازدید از مراکز توزیع، عرضه و نگهداری فرآورده های خام دامی طی سه ماه گذشته بیان کرد: از این تعداد ۴۰۵ مورد غیربهداشتی مشاهده و ۳۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و ۱۸ هزار کیلوگرم فرآورده معدوم و تعیین تکلیف و همچنین حدود ۶ میلیون قطعه طیور نیز کشتار شده است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه از این تعداد ۲۳ هزار قطعه غیرقابل مصرف تشخیص داده و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است، اظهار کرد: در سال گذشته ۲۸۰ تن گوشت به استان وارد شده که این آمار از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۰ تن است. همچنین مردم حدود ۵۸۲ تماس با سامانه ۱۵۱۲ برقرار کردند و همکاران به درخواست های آنها پاسخ دادند.

وی با بیان اینکه صنعت طیور، بیشترین گردش مالی در بین صنایع را دارد و دارای بیشترین فناوری و اشتغال و غذای روزانه مردم است، عنوان کرد: طی حدود ۱۰ سال گذشته، تلفات حوزه طیور گوشتی بین ۱۷ تا ۱۷ و نیم درصد بود که اکنون با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون جوجه ریزی در کشور، به هفت تا ۹ و نیم درصد رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از فوت ۱۸ نفر از هموطنان به دلیل هاری در سال گذشته خبر داد و مطرح کرد: این بیماری درمان ندارد و صددرصد کشنده بوده و اکنون به مرز اخطار رسیده است. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز پنج نفر به این دلیل جان خود را از دست داده اند. این مسئله موضوعی جدی است که باید به آن توجه ویژه صورت گیرد.

رفیعی پور با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ بدون حتی یک مورد گزارش ابتلای حیات وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک سپری شد، تصریح کرد: بهداشت عمومی جامعه خط قرمز همه ماست و در این حوزه با هیچکس تعارف نداریم. ما با مراقبت فعال و غیرفعال با هدف شناسایی و ردیابی بیماری ها پیش از واکسیناسیون و درمان از مراکز تولیدی دیده وری و دیده بانی می کنیم.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

عکاس: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=29368

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.