• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
دیده بان پلاس/

بیماری پسوریازیس چیست و چگونه درمان می شود؟

  • کد خبر : 22675
  • 08 مهر 1402 - 10:59
بیماری پسوریازیس چیست و چگونه درمان می شود؟
یک متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: بیماری پسوریازیس در پوست سر و بدن به صورت نواحی قرمز رنگ همراه با پوست ریزی که ممکن است خارش هم داشته باشد ظاهر می‌شود.

به گزارش دیده بان البرز، دکتر حوریه علایین، متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: پسوریازیس نوعی بیماری است که می‌تواند پوست بدن، سر و ناخن‌ها را درگیر کند. این بیماری در پوست سر و بدن به صورت نواحی قرمز رنگ همراه با پوست ریزی که ممکن است خارش هم داشته باشد ظاهر می‌شود.

وی محل شایع پسوریازیس را اغلب پشت سر و حاشیه پیشانی به همراه زانوها و آرنج‌ها دانست و اضافه کرد: با این حال در هر قسمت از پوست بدن ممکن است علائم آن را شاهد باشیم، یعنی اینطور نیست که فقط محدود به نواحی مذکور باشد. در ناخن‌ها هم به صورت یکسری نقاط فرو رفته یا جدا شدن ناخن از بستر ناخن می‌تواند بروز کند.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: در این بیماری امکان درگیری مفصلی به صورت التهاب مفاصل بدن هم وجود دارد که درمان آن را متخصصین روماتولوژی انجام می‌دهند. بیماری پسوریازیس، ماهیت مزمن دارد و ممکن است علائم آن سال‌ها یا حتی مادام العمر با فرد همراه باشد. همچنین امکان دارد دوره‌هایی از بهبود یا تشدید خود به خودی را در طی دوران بیماری شاهد باشیم.

علایین با تاکید بر ضرورت درمان بیماری پسوریازیس توسط متخصص عنوان کرد: درمان این بیماری هم با توجه به داروهای موجود بر حسب شرایط فرد، سن و شدت بیماری تجویز می‌شود. اگر بیماری خفیف باشد از درمان موضعی مانند کرم‌ و پمادها بهره می‌گیریم و اگر بیماری شدید و گسترده باشد، بنابر صلاحدید پزشک ممکن است روش‌های دیگری مانند نوردرمانی یا درمان‌های دارویی خوراکی و تزریقی استفاده شود.

وی مطرح کرد: با داروهایی که جدیداً برای این بیماری معرفی شده و در کشور در دسترس است، می‌توان بیماری را به خوبی کنترل کرد، به طوریکه علائم خیلی کم شود یا به حدی از بین برود که فرد بتواند مانند یک انسان عادی به زندگی خود ادامه دهد. سال‌های قبل این بیماری را به عنوان یک بیماری لاعلاج می‌شناختند اما در سال‌های اخیر درمان‌های خوبی برای آن شناخته شده که برای کنترل بیماری مناسب است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه این درمان ها حتماً باید توسط متخصص پوست تجویز شوند، به روش‌های درمانی نادرست و تبلیغات افراد سودجو برای فروش داروهای موثر در درمان بیماری پسوریازیس اشاره کرد و افزود: اخیراً تبلیغات بسیاری در خصوص داروها و روش‌هایی درمانی موثر بر این بیماری و درمان قطعی آن در فضای مجازی و کانال‌ها صورت می‌گیرد. 

علایین ادامه داد: با این عنوان که اگر مثلا یک قارچی را استفاده کنید می‌تواند باعث بهبودی این بیماری شود و یا  یکسری داروها که مورد تایید نیستند و از طریق داروخانه تهیه نمی‌شوند، از طریق پیج‌ها به فروش می‌رسند، در حالیکه مشخص نیست این داروها کجا تولید شده اند و چه ترکیباتی دارند.

وی اذعان کرد: بیماران بر اثر استفاده از این قارچ‌ها و سایر داروهای معرفی شده که اثر درمانی ندارند و عموماً گیاهی معرفی می‌شوند، دچار عوارض می شوند، به طوریکه ممکن است عوارض خطرناک کبدی برای بیماران ایجاد کند. لذا بیماران مبتلا به پسوریازیس نباید به این تبلیغات توجه کنند و در نظر داشته باشند که فقط متخصص پوست می‌تواند درمان این بیماری را انجام دهد.

به گفته این متخصص پوست و مو، درمانی که بتواند بیماری پسوریازیس را به طور قطعی و دائمی در بدن از بین ببرد وجود ندارد اما با پیشرفت علم پزشکی، درمان‌هایی وجود دارند که عموماً کنترل کننده علائم هستند و باید طی مدتی که پزشک تشخیص می‌دهد استفاده شوند. پس هرگز درمان قطعی خارج از آنچه که پزشک برای بیمار تجویز می‌کند، وجود ندارد و نباید فریب این آگهی‌ها را بخوریم.

علایین اظهار کرد: ممکن است پزشک متخصص یک دوره درمان دارویی را تجویز کند و زمانی که صلاح بداند درمان‌ها را قطع کند. در این پروسه فرد می‌تواند با تشخیص پزشک برای مدت طولانی بدون درمان و بدون علائم به زندگی عادی خود ادامه دهد. البته نوع درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ممکن است برای بیماری کوتاه‌تر و برای بعضی افراد طولانی‌تر باشد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که استرس علائم این بیماری را تشدید می‌کند، بیمار اصلا نباید تحت شرایط استرسی قرار بگیرد و در مورد بیماری خود دچار اضطراب شود و در خصوص بهبود آن نگران باشد. امروزه درمان‌های بسیار خوبی برای این بیماری وجود دارند و می‌توان برای طولانی مدت علائم آن را به خوبی کنترل کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز توصیه کرد: سبک زندگی سالم، خودداری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، استرس و رژیم غذایی پرچرب به همراه ورزش و تغذیه سالم به روند بهبود این بیماری کمک می‌کند و موجب می‌شود سلامتی‌ فرد در طولانی مدت تضمین شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=22675

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.