• امروز : سه شنبه - ۱۰ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 1 October - 2024
2
دیده بان پلاس/

تاثیر مثبت سیب زمینی پخته در کنترل دیابت‌

  • کد خبر : 32045
  • 02 مهر 1403 - 23:37
تاثیر مثبت سیب زمینی پخته در کنترل دیابت‌
یک مطالعه جدید پیشنهاد می دهد که سیب زمینی پخته یا برشته با پوست می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند تا سطح قند خون خود را سالم نگه دارند، دور کمر خود را کاهش دهند و در عین حال می تواند کمک به کنترل وزن کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، بیش از ۴۰۰۰ نوع سیب زمینی در سراسر جهان وجود دارد که سرشار از مواد مغذی هستند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که این سبزیجات متراکم زمانی که به درستی پخته شوند، می توانند به افراد مبتلا به دیابت در راستای کاهش وزن خود و حفظ سطح قند خون در محدوده سالم تر کمک کنند.

طی این پژوهش به نیمی از داوطلبان ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته با پوست حاوی ۲۰ گرم کربوهیدرات داده شد و از آنها انتظار می رفت که سیب زمینی خود را همراه با پوست به عنوان یک میان وعده یا غذای جانبی در کنار وعده های غذایی اصلی به طور روزانه و به مدت ۱۲ هفته مصرف کنند.

علاوه بر این از شرکت کنندگان خواسته شد که سیب زمینی پخته خود را سرخ نکنند. به بقیه شرکت کنندگان نیز مقدار معادل برنج سفید با همان میزان کربوهیدرات و کالری داده شد. از طرف دیگر به آنها اجازه داده شد تا میان وعده های خود را با نصف قاشق غذاخوری کره تزئین کرده و گیاهان یا ادویه های مختلف را هم به سلیقه خود به سیب زمینی اضافه کنند.

سیب زمینی اغلب به عنوان یک انتخاب غذایی ناسالم در نظر گرفته می شود و این موضوع ممکن است بسته به روشی که برای پخت استفاده می شود، درست باشد.‌ برای نمونه سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی همه سرخ شده اند.

سرخ کردن سیب زمینی چربی های ترانس ناسالم و کالری اضافی را به این خوراکی خوشمزه اضافه می کند و سلامت کلی بدن و همچنین سیستم قلب و عروق را هدف عوارض مهم قرار می دهد.

سالم ترین روش برای تهیه سیب زمینی، پختن یا برشته کردن است.

«سیب ‌زمینی پخته سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین B6، فولات و فیبر غذایی است که به سلامت قلب و عملکرد گوارشی کمک می‌ کند و در عین حال می‌ تواند به مدیریت و کنترل وزن کمک کند.»

هرچند آب پز کردن سیب زمینی بهتر از سرخ کردن آن است، اما این روش تهیه نیز به اندازه پختن یا برشته کردن سالم نیست. جوشاندن سیب زمینی در آب یا آب پز کردن با از بین بردن مواد معدنی از جمله پتاسیم که سیب زمینی غنی از آن است، ارزش غذایی این خوراکی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، جوشاندن سیب‌ زمینی محتوای فیبر آن را در مقایسه با سیب ‌زمینی پخته شده با حرارت نیز کاهش دهد، زیرا فرآیند پخت بر ساختار سیب ‌زمینی تاثیر می‌ گذارد. هنگامی که سیب زمینی ها آب پز می شوند، دیواره های سلولی آن ها به طور گسترده و به راحتی تجزیه می شوند و مقداری از فیبر محلول نیز از این طریق به آب پخت و پز نفوذ می کند.

مصرف پوست سیب زمینی برای دریافت فیبر بیشتر؛ پوست سیب زمینی مقدار قابل توجهی از ارزش غذایی سیب زمینی را تامین می کند.

اگر پوست سیب زمینی را پیش از آب پز کردن جدا کنیم، بخش قابل توجهی از فیبر آن از بین می رود، زیرا بیشتر فیبر در پوست یا درست زیر آن متمرکز شده است. پوست سیب زمینی حاوی «نشاسته مقاوم» است، یعنی نوعی نشاسته که از هضم در روده کوچک فرار می‌ کند و خود را به روده بزرگ می‌ رساند؛ جایی که عملکردی مشابه فیبر رژیمی خواهد داشت، که همچنین یک کربوهیدرات غیرقابل هضم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=32045

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.