• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
9
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز خبر داد؛

ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام، در پرونده کاروانسراهای ایران

  • کد خبر : 22235
  • 27 شهریور 1402 - 13:56
ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام، در پرونده کاروانسراهای ایران
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز از ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ در پرونده «کاروانسراهای ایران» خبر داد.

به گزارش دیده بان البرز، رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه پرونده «کاروانسراهای ایران» به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید، گفت: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد و کاروانسرای ینگی امام البرز نیز به عنوان یکی از این کاروانسراها به ثبت جهانی رسید.

وی اضافه کرد: در این پرونده، ۵۴ کاروانسرای ایران ثبت شده‌اند که یکی از این کاروانسراها ینگی امام استان البرز در شهرستان ساوجبلاغ است که به عنوان یکی از آثار شاخص تاریخی البرز و در مسیر راه ابریشم قرار دارد. در سال‌های گذشته تلاش برای شناساندن و معرفی کاروانسرا توسط کارشناسان این اداره کل صورت گرفته و کارشناسان یونسکو در چندین مرحله از کاروانسرا سرکشی کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز بیان کرد: با توجه به اینکه این کاروانسرا از سالم‌ترین کاروانسراها با معماری خاص است، در بازدید‌های کارشناسان یونسکو به عنوان یکی از کاروانسراهای شاخص مورد توجه خاص بوده، به گونه ای که حتی پس از مرمت دفتری برای کارشناسان سازمان یونسکو در این کاروانسرا در نظر گرفته می شود.

خاکی قرار گرفتن این کاروانسرا در لیست آثار جهانی را اتفاقی بسیار مبارک عنوان کرد و ادامه داد: استان البرز به این موضوع می‌بالد. البرز استانی با ظرفیت‌های تاریخی بسیار بالاست و علاوه بر کاروانسرای ینگی امام، محوطه تاریخی ازبکی نیز از ارزش ثبت جهانی برخوردار است و در تلاش برای ثبت این محوطه فاخر نیز هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=22235

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.