• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

رسانه های رسمی با مانور قدرت اعتماد، فیک نیوزها را از میدان به در کنند

  • کد خبر : 7329
  • 15 اسفند 1400 - 10:33
رسانه های رسمی با مانور قدرت اعتماد، فیک نیوزها را از میدان به در کنند
مسئول سازمان بسیج رسانه کشور گفت: اگر رسانه‌های رسمی و مرجع بتوانند با یک مانور قدرت اعتماد، منبع خبر را در زمان خود حفظ کنند، بی‌شک این فیک‌نیوزها جایگاهی در عرصه رسانه نخواهند داشت.

عباس محمدیان، مسئول سازمان بسیج رسانه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: با توجه به ضرورت تشکیل جبهه رسانه‌ای تراز انقلاب و معرفی و تبیین شاخصه‌های خبرنگار تراز انقلاب، دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تشکیل جبهه رسانه‌ای و گله‌مندی ایشان از جبهه رسانه‌ای خودی، درصدد پیاده‌سازی یک آرایش جدید رسانه‌ای در سطح کشور با کمک اصحاب رسانه برآمدیم.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های کلیدی که در افق ۱۴۰۰ موردتوجه ویژه‌ای قرار گرفته و در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد، این است که همه رسانه‌ها مروج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح کشور باشند. همچنین بر این باور هستیم که باید از ظرفیت رسانه‌های تخصصی و محلی بیشتر استفاده شود. نگاه ما بر این است که در افق‌های مختلف پیش رو، نقشه راهی داشته باشیم تا بتوانیم در کادرسازی جبهه رسانه‌ای تراز انقلاب موفق عمل کنیم.

مسئول سازمان بسیج رسانه، تربیت خبرنگاران تخصصی را یکی از برنامه‌های ضروری و بالقوه این سازمان برشمرد و مطرح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه آموزش و مسائل رفاهی و شبکه‌سازی نیز صورت گرفته تا بتوانیم با کمک جامعه رسانه‌ای حرکت بالقوه‌ و مؤثری را آغاز و موجبات رضایتمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی را فراهم کنیم.

محمدیان در خصوص نقش رسانه‌ها در شکست خط تحریف واقعیت‌ها بیان کرد: امروز در یک محاصره همه‌جانبه و جنگی همه‌عیار قرار گرفته‌ایم که در چنین شرایطی، رسانه‌ها می‌توانند به‌صورت واحد عمل کنند، خط‌شکن باشند و در مقابل امپریالیسم رسانه‌ای غرب، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، اعتماد مردم و افکار عمومی را جلب کنند. امروز نیاز به توجه بیشتر به افکار عمومی بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی افزود: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اگر تحریف را شکست دهیم، تحریم را هم شکست خواهیم داد، نیازمند شکل‌گیری حرکت واحدی هستیم تا رسانه‌ها به‌صورت شبکه‌ای و مسئله محور بتوانند در شکست خط تحریف واقعیت‌ها نقش مؤثری را ایفا کنند؛ این توانایی در تک‌تک فعالان رسانه‌ای مشاهده می‌شود و شکوفایی آن نیازمند بازآفرینی و خودباوری آن‌ها در زمینه ایفای نقش تعیین‌کننده در جنگ واقعیت‌هاست.

مسئول سازمان بسیج رسانه خاطرنشان کرد: در جنگ روایت‌ها، در ابتدا باید خودمان روایت را به‌درستی و بر اساس صداقت، صراحت و صلابت انجام دهیم تا بتوانیم از این جنگ تمام‌عیار نیز همچون جنگ‌های گذشته سربلند و پیروز بیرون بیاییم. رسانه‌ای که می‌خواهد در زمره رسانه‌های تراز انقلاب قرار گیرد، باید خود را به شاخصه‌ها و آرمان‌های انقلاب و تفکرات و حرکات شهدا نزدیک کند که امروز رسانه‌هایی قابلیت این امر را دارند که وابستگی سیاسی نداشته باشند.

محمدیان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها نباید فلسفه وجودی خود را که مطالبه گری در دفاع از حق مردم و در راستای شکوفایی انقلاب اسلامی و تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی است، فراموش کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه امام خامنه‌ای بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که یکی از منتقدین دولت‌ها بوده و هستند، ما باید بر اساس یک باور، نه بر اساس یک نیاز بر این موضوع تمرکز کنیم که مطالبه گری به باور ذاتی مدیران تبدیل شود.

وی ادامه داد: همچنین باید این موضوع را نیز به سمع و نظر مدیران برسانیم که مطالبه‌گری رسانه‌ها به منزله تخریب آن‌ها نیست، البته اصحاب رسانه نیز باید بر اساس واقعیت‌های جامعه مطالبه‌گری کنند نه بر اساس ذهنیت‌های سیاسی تا از این طریق و با این نگاه بتوانند نقشه راهی را ترسیم کنند که بر اساس نیاز و خواسته افکار عمومی، به مطالبه گری از مدیران و مسئولین بپردازند تا مشکلات مردم برطرف شود.

مسئول سازمان بسیج رسانه با اشاره به اینکه عصر امروز، عصر ارتباطات است، گفت: در شرایطی زندگی می‌کنیم که سرعت رشد تکنولوژی از فرهنگ بیشتر است و لذا این ضرورت احساس می‌شود که رسانه‌های دارای مجوز، سرعت، دقت و تحلیل خود را افزایش دهند زیرا امروز با فعالیت فیک‌نیوزهایی مواجه هستیم که در حال میدان داری در جامعه رسانه هستند، خصوصیت کلاغ‌نیوز را دارند و یک کلاغ، چهل کلاغ می‌کنند.

محمدیان با اشاره به اینکه امروز تکنولوژی و فضای مجازی، جزء لاینفک زندگی محسوب می‌شود و ما هم چاره‌ای جز همراه شدن با آن نداریم، تأکید کرد: در چنین شرایطی، اگر رسانه‌های رسمی و مرجع بتوانند با یک مانور قدرت اعتماد، منبع خبر را در زمان خود حفظ کنند، بی‌شک این فیک‌نیوزها جایگاهی در عرصه رسانه نخواهند داشت لذا ضرورت افزایش سواد رسانه مردم، بروز کردن سرعت و افزایش دقت رسانه‌های رسمی به‌شدت احساس می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=7329

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.