• امروز : سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 17 September - 2024
0
وزیر جهاد کشاورزی:

خالی شدن ذخیره استاتیک کشور از منابع آبی یک زنگ هشدار است

  • کد خبر : 31170
  • 18 شهریور 1403 - 16:13
خالی شدن ذخیره استاتیک کشور از منابع آبی یک زنگ هشدار است
وزیر جهاد کشاورزی گفت: خالی شدن ذخیره استاتیک کشور از منابع آبی و آب های زیرزمینی و فرسایش خاک از جمله چالش های موجود و زنگ هشداری برای ما هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی امروز در آئین افتتاح سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت امنیت غذایی کشور گفت: توسعه پایدار کشاورزی از مشورت نخبگانی و خبرگانی و خرد جمعی بهره خواهیم گرفت.

وی عنوان کرد: یکی از نظریه پردازان فعال در این حوزه بیان کرده که در ۱۰۰ سال آینده دنیا هر کشوری که نتواند امنیت غذایی خود را تامین کند، نمی تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. امنیت غذایی کشور ما با چالش های بسیاری مانند ناپایداری در منابع آب، تغییرات اقلیمی، فرسایش خاک، کمبود سرمایه گذاری و … مواجه است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قوانین بالادستی تکالیفی را برای ما مشخص کرده اند و با بیان اینکه به منظور تحقق اهداف موردنظر، برنامه ریزی های صحیح با مشارکت و بهره گیری از خرد جمعی لازم است، افزود: در این راستا همچنین باید از مزیت های نسبی در تولید و تجارت به صورت صحیح بهره برداری کنیم و روش های نوآورانه را بکار گیریم.

نوری قزلجه با تاکید بر ضرورت توجه به کشاورزی هوشمند به اقلیم، استفاده از نیروی انسانی زبده و نیز دانش بومی عنوان کرد: فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی یکی از سرمایه های مهمی هستند که باید از ظرفیت های آنها بهره مند شد. آمار و ارقام موجود در حوزه کشاورزی نگران کننده است و باید برای غلبه بر چالش های پیش رو، به ویژه محدودیت های حوزه آب و فرسایش خاک تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش ضریب نفوذ دانش در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: خالی شدن ذخیره استاتیک کشور از منابع آبی و آب های زیرزمینی و فرسایش خاک از جمله چالش های موجود و زنگ هشداری برای ما هستند. دولت چهاردهم مشی خود را توجه به علم قرار داده و عقلانیت را به عنوان مسیر خود انتخاب کرده که با حضور فرهیختگان، علما، اساتید و پژوهشگران تکمیل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: دولت چهاردهم همراهی و تعامل نزدیکی با دانشگاه ها و انجمن های علمی و پژوهشی خواهد داشت. بنده در وزارت جهاد کشاورزی مصمم هستم که صرفا وزیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی نباشم و قدری بیشتر به مسائل اساسی بخش کشاورزی و توسعه این حوزه نیز توجه کنم زیرا انتظارات ما در سایه توسعه این بخش برآورده می شود.

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صرفا انجام امور روزمره نمی تواند نسل های بعدی را از نظر امنیت غذایی تامین کند، بنا داریم ساختار این وزارتخانه را متناسب با قوانین بالادستی و به ویژه نیازهای روز اصلاح کنیم که در این حوزه به پیشنهادات و کمک های شما نیاز داریم. همچنین مکلف و مصمم به تشکیل سازمانی برای توسعه روستایی و عشایری هستیم.

وی بر ضرورت توجه به پایداری منابع و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در کنار تولید، متناسب و مطلوب کردن سطح تکنولوژی در بخش کشاورزی به منظور بهره وری بیشتر، یافتن روش های جدید تامین مالی و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود تاکید کرد و افزود: در کنار توجه به زنجیره ها و واحدهای بزرگ مقیاس باید واحدهای تولیدی کوچک را نیز ببینیم و به آنها توجه کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: علیرغم تمام فعالیت های جدید و زنجیره ها، هنوز هم بخش اعظمی از بار تولید بر دوش روستاییان و کشاورزان است. در برنامه های ما کشاورز محوری و توجه به روستا به صورت جدی دنبال می شود که باید به این موضوع از نظر علمی و اجرایی پرداخته شود. همچنین باید الگوهای مصرف را متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی و مزیت های موجود اصلاح کنیم.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=31170

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.