• امروز : چهارشنبه - ۱۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 2 October - 2024
3
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مطرح کرد؛

خودکفایی ۱۰۰ درصدی ایران در زمینه گیاهان علوفه ای

  • کد خبر : 30433
  • 29 مرداد 1403 - 15:52
خودکفایی ۱۰۰ درصدی ایران در زمینه گیاهان علوفه ای
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: امروز ایران در زمینه بذر هسته های اولیه ارقام ذرت حدود 90 درصد و در زمینه گیاهان علوفه ای صددرصد خودکفاست.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر صبح امروز در بیست و دومین تور رسانه ای سازمان تات با اشاره به سبقه بیش از ۶۵ ساله این موسسه در زمینه تحقیقات روی ۳۵ محصول زراعی وابسته به امنیت غذایی کشور در قالب پنج بخش تحقیقاتی گفت: سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه تحقیقاتی در این موسسه اجرا می شود.

وی از تولید سالانه حدود یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تن بذر هسته های اولیه در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر خبر داد و بیان کرد: میانگین رقم هایی که این موسسه به صورت سالانه به جامعه کشاورزی معرفی می کند، ۲۰ رقم است و تاکنون توانسته ۳۹۵ رقم را به محصولات مختلف معرفی کند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به جهش تولیدات کشاورزی از ۲۵ تن در قبل از انقلاب به بیش از ۱۳۰ میلیون تن مطرح کرد: قطعا بخش زیادی از این جهش مرهون ارقام اصلاح شده ای که است که توسط این موسسه معرفی شده و در سطح کشاورزی کشور در حال کشت هستند.

زمانیان اظهار کرد: بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای نیز روی محصولاتی مانند ذرت، یونجه، شبدر، ارزن، سورگوم، اسپرس و … تحقیقات انجام می دهد و سالانه حدود ۵۵ تا ۶۰ پروژه تحقیقاتی را اجرا می کند که ۱۵ درصد کل پروژه های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر را شامل می شود.

وی با اشاره به تولید حدود ۹ تن هسته های اولیه ارقام ذرت و بیش از چهار تن هسته های اولیه گیاهان علوفه ای در سال گذشته عنوان کرد: امروز ایران در زمینه بذر هسته های اولیه ارقام ذرت حدود ۹۰ درصد و در زمینه گیاهان علوفه ای صددرصد خودکفاست. تاکنون حدود ۴۶ رقم در بخش ذرت و گیاهان علوفه ای معرفی شده که ۱۲ درصد کل ارقام معرفی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به اینکه این بخش تاکنون توانسته حدود ۳۰ رقم را به بخش خصوصی واگذار کند، از تولید سالانه یک میلیون تن دانه ذرت خبر داد و خاطرنشان کرد: معرفی ارقام پرمحصول و متحمل به کم آبی و ارقام علوفه ای کم آب بر و پاییزه از جمله مهمترین اهدافی است که در این بخش دنبال می کنیم.

زمانیان از معرفی ارقام هیبرید ارزن و سورگوم علوفه ای در سال جاری خبر داد و بیان کرد: این موسسه در بخش دانه های روغنی روی پنج محصول کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و گلرنگ تحقیقات انجام می دهد و سالانه نسبت به اجرای ۵۶ پروژه تحقیقاتی اقدام می کند. در سال گذشته حدود ۲۷ تن هسته های اولیه دانه های روغنی تولید شده است.

وی تعداد ارقام دانه های روغنی معرفی شده در این موسسه را حدود ۶۱ رقم و ارقام واگذار شده به بخش خصوصی را ۱۶ رقم عنوان و مطرح کرد: در بخش دانه های روغنی از نظر میانگین عملکرد کنجد و گلرنگ بالاتر از میانگین جهانی، در زمینه عملکرد کلزا تقریبا در سطح جهانی و در زمینه سویا و آفتابگردان پایین تر از میانگین جهانی هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، تولید ارقام هیبرید کلزا و آفتابگردان، معرفی ارقام پرمحصول روغن، معرفی ارقام پرمحصول و زودرس گلرنگ و در نهایت معرفی ارقام متحمل به ریزش در کنجد را از جمله مهمترین اهدافی عنوان کرد که این بخش در موسسه آنها را دنبال می کند.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=30433

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.