• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
دیده بان پلاس/

خوراکی های مناسب شب و روز امتحان

  • کد خبر : 25385
  • 26 دی 1402 - 9:25
خوراکی های مناسب شب و روز امتحان
توجه به تغذیه مناسب در ایام امتحانات می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا با اعتماد به نفس و تمرکز بیشتری به مطالعات خود بپردازند و بهترین نتیجه را کسب کنند.

به گزارش دیده بان البرز، هیجان و فشار دوران امتحانات می‌تواند باعث شود تا بسیاری از دانش‌آموزان در شرایط نامساعدی از جهت سلامتی قرار بگیرند. در چنین شرایطی توجه به تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم می‌تواند به آنها کمک کند تا با اعتماد به نفس و تمرکز بیشتری به مطالعات خود بپردازند و بهترین عملکرد را در امتحانات داشته باشند.

با توجه به اهمیت این موضوع سعی می کنیم در این مطلب، به نوع تغذیه دانش آموزان در شب های امتحانات اشاره کنیم زیرا رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند اهمیت زیادی در این موارد داشته باشد.

صبحانه وعده مهمی است که نباید به هیچ عنوان آن را حذف کرد. این وعده غذایی از پرخاصیت‌ترین وعده‌ها برای تأمین انرژی و تقویت ذهن است. بهترین صبحانه برای روز امتحانات باید شامل مواد زیر باشد:

پروتئین: نان یا غلات سبوس‌دار، سرشار از پروتئین هستند بنابراین می‌توانید از تخم مرغ یا پنیر در وعده صبحانه استفاده کنید که منبع عالی پروتئین هستند.

میوه: میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها مانند سیب، توت فرنگی، پرتقال، موز، و گلابی برای استفاده در وعده صبحانه مناسب هستند.

لبنیات: شیر از بهترین منابع پروتئینی و نیز بهترین ماده غذایی برای صبحانه است که مصرف آن در زمان امتحان به آرام کردن ذهن کمک می‌کند. اگر بعد از مصرف شیر دچار دل درد یا نفخ می‌شوید، شیر بدون لاکتوز مصرف کنید.

نوشیدنی‌های زمان امتحانات

مصرف آب موجب هیدراته شدن بدن و مغز می‌شود؛ اگر بدن و مغز دچار کم‌آبی شود میزان استرس و اضطراب بیشتری را حس خواهید کرد. برای جلوگیری از استرس و کاهش تمرکز در زمان امتحانات، باید روزانه حداقل هشت لیوان آب مصرف شود. همچنین، مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین باید به حداقل برسد.

توجه داشته باشید هرگز به جای نوشیدن آب از مواد شیرین‌کننده یا نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده نکنید. این مواد برای مدت کوتاهی سطح انرژی شما را بالا می‌برند اما به مرور باعث بالا رفتن قند خون و در نتیجه احساس خستگی و افت تمرکز می‌شوند.

میان وعده‌ مناسب برای زمان امتحانات

میان وعده‌ها نیز نقش مهمی در تغذیه زمان امتحانات و نیز بهبود عملکرد حافظه دارند. بهترین میان وعده‌ها شامل مواد غذایی سرشار از پروتئین و فیبر هستند، برای این زمان می‌توانید از میوه‌های خشک، خشکبارهایی مانند بادام، پسته و گردو که برای تقویت مغز مفید هستند و میوه‌هایی مانند بلوبری که موجب سلامت مغز می شوند، استفاده کنید.

حتما شکلات تلخ را نیز در میان وعده‌های خود بگنجانید؛ این خوراکی پر طرفدار، باعث تحریک تولید اندورفین شده و احساس شادی و خوشحالی را به وجود می‌آورد. سروتونین موجود در شکلات تلخ خاصیت ضدافسردگی دارد و فلاونول و پلی فنول موجود در آن نیز باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.

نوشیدنی‌هایی مناسب برای کاهش استرس امتحان

یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تقویت حافظه، انواع چای است. چای سبز، سفید، سیاه و چای نعنا حاوی کافئین و تئین هستند که بهترین منبع انرژی و آرام شدن ذهن به شمار می روند. برخی چای‌ها مانند چای سبز و سفید سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که خاصیت ضد اضطراب نیز دارند.

زمان امتحانات می‌توانید در طول روز چای‌های متناسب با ذائقه خود میل کنید اما توجه داشته باشید که مصرف چای از ساعت ۶ عصر به بعد باعث بدخوابی می‌شود. توجه به موارد زیر نیز می تواند در کاهش استرس شب ها و روزهای امتحان کمک کننده باشد.

– بهتر است ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید.

– دور شیرینی‌ها را خط بکشید و یک لیوان شیرگرم میل کنید و با خیال راحت بخوابید.

– خواب خوب و مناسب تاثیر زیادی در کاهش اضطراب، افزایش تمرکز و بهبود یادگیری دارد.

– مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند سیب‌زمینی آب‌پز در شب‌های امتحان مفید است.

– برای صبح روز امتحان باید کربوهیدرات کمتری مصرف شود (وعده صبحانه حذف نشود).

– مصرف تخم‌مرغ آب‌پز، پنیر کم‌چرب، کره بادام‌زمینی یا عسل به همراه کنجد، یک ترکیب خوب برای صبحانه روز امتحان است.

– یک فنجان کوچک چای یا قهوه در صبح روز امتحان می‌تواند تمرکزتان را بالا ببرد.

– سعی‌کنید استفاده از قندهای ساده مانند قند، شکر، شکلات، مربا و نوشابه را کم و به جای آنها از خرما استفاده کنید که فیبر زیادی دارد و می‌تواند قند خون مورد نیازتان را تامین‌کند.

– توصیه مصرف موز و کمی کشمش در صبحانه برای افراد پراسترس مناسب است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=25385

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.