• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5
دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز:

دشمنان بدانند با رفتارهای هنجارشکنانه نمی توانند از ارزش های دینی بکاهند

  • کد خبر : 19203
  • 10 تیر 1402 - 15:55
دشمنان بدانند با رفتارهای هنجارشکنانه نمی توانند از ارزش های دینی بکاهند
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: دشمنان نمی دانند به نام دموکراسی و آزادی و با رفتارهای هنجارشکنانه نمی توانند به اسلام ضربه بزنند؛ آن ها باید بدانند که کتب الهی با تخریب از بین نمی روند و با هتک حرمت نمی توانند از ارزش های دینی مسلمانان بکاهند.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در دیدار با اعضای خانه مطبوعات استان، ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، بیان کرد: مستحضر هستید که اخیرا برخی افراد مخالف دین و مذهب در کشورهای اروپایی طی اقدامی موهن و هنجارشکنانه در کشور سوئد اقدام به آتش زدن قرآن مجید کردند.

وی تصریح کرد: آن ها نمی دانند به نام دموکراسی و آزادی و با این رفتارهای هنجارشکنانه خود نمی توانند به دین اسلام ضربه بزنند؛ دشمنان باید بدانند که کتب الهی با تخریب از بین نمی روند و با هتک حرمت نمی توانند از ارزش های دینی مسلمانان بکاهند. تاکنون نیز هر کس اقدام به چنین اعمالی کرده، نتیجه آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود دیده و متوجه عقوبت های ناگوار آن شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید به این افراد اجازه بی حرمتی به کتب الهی و دین و مذهب مسلمانان داده شود، بیان کرد: این افراد اگر چه ظاهر مرتبی دارند اما در حقیقت به انتهای ضلالت رسیده اند که قطعا اگر هدایت و پشیمان نشوند آثار رفتار خود را خواهند دید که قطعا چیزی جز بدبختی نیست زیرا وعده الهی حق است.

لزوم مطالعه بخش حقوق عامه در سند تحول قضایی توسط اصحاب رسانه

مددی با اشاره به دیدار عوامل دستگاه قضا با رهبر معظم انقلاب در هفته قوه قضائیه اذعان کرد: رهنمودها و تذکرات ایشان باید نصب العین همه ما قرار گیرد و با اجرای آن ها در راستای رسیدن به اهداف عالیه نظام و خدمت به مردم گام برداریم. یکی از مواردی که توسط معظم له مورد تاکید قرار گرفت، موضوع سند تحول قضایی بود که خوب است اصحاب رسانه نیز بخش های مربوط به حقوق عامه را مطالعه کنند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای سند مذکور، خطاب به اصحاب رسانه گفت: بر اساس ساسیت های ابلاغی، ما نیز در استان البرز مفاد سند تحول را اجرا می کنیم. یکی دیگر از مباحث مورد تاکید رهبر معظم انقلاب به عنوان دغدغه ما و شما، امنیت روانی مردم است. عده ای در فضای مجازی اقدام به رفتارهایی می کنند که موجب تشویش اذهان عمومی می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از این افراد در پیروی از شبکه های معاند رفتارهای خلاف قانون انجام می دهند و گام های خود را فراتر گذاشته و رفتارهای هنجارشکنانه را از حد گذرانده اند و در برخی مواقع نیز، تذکر تاثیر چندانی ندارد لذا باید برخوردهای قانونی با آن ها صورت گیرد تا متنبه شوند زیرا امنیت روانی جامعه را مخدوش می کنند.

مددی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته در بیانات خود فرمودند که اگر در فضای واقعی، شایعه ای شنیده شود، نهایت تاثیر آن بین همان چند نفر و اطرافیان آن هاست در حالیکه با انتشار شایعات در فضای مجازی، تمام دنیا از آن خبردار می شوند بنابراین کسانی که در این بستر فعالیت می کنند باید به موضوعات مطرح شده و عواقب آن، توجه کافی داشته باشند.

وی در بخش دیگری به حضور خود در نقاط مختلف استان از جمله روستاهای دور و صعب العبور بدون اطلاع قبلی و با هدف آگاهی از وضعیت جامعه و مشکلات مردم خاطرنشان کرد: این حضور در تصمیم گیری ها و هدایت موضوعات در مواردی از قبیل حقوق عامه، مشکلات زیست محیطی، هوای سالم، بهداشت آب و … که دادستانی می تواند ورود کند و به دستگاه های مربوطه ارجاع دهد، بسیار موثر بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به وقوع سیل اخیر در جاده چالوس بیان کرد: با توجه به هشدارها، آماده باش نیروهای امدادی و دستگاه های خدمات رسان در روند امدادرسانی به افراد گرفتار در تونل ها و جاده و نیز بازگشایی مسیر تاثیر فراوانی داشت و موجب شد علیرغم شدت تخریب ها و خسارات مالی وارده، تلفات جانی نداشته باشیم به جز دو نفر که مفقود شده و هنوز پیدا نشده اند.

مددی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های شبانه روزی مسئولین و نیروهای امدادی که طی این مدت پای کار بودند و اقدام به ترمیم مسیرهای تخریب شده کردند، گفت: هدف ما از حضور در این مناطق، مچ گیری دستگاه ها نیست بلکه هم افزایی بین همه آن ها در راستای احقاق حقوق عامه است که لازم است دادستان در چنین شرایطی ورود کند.

باید به سمت تثبیت امنیت پیش برویم

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار توسط اصحاب رسانه در فضای مجازی در خصوص موارد مختلف در استان و رصد این موضوعات از نزدیک، بیان کرد: همه موارد از قبیل ساخت و سازهای غیرمجاز، بهداشت رستوران ها، آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب و … از نزدیک مشاهده و علل آن ها بررسی و پیگیری و تذکرات لازم در زمینه های مذکور داده می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز همچنین با اشاره به وجود پتانسیل ها و ظرفیت های فراوان در البرز و نیز تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان و نیروهای بومی گفت: باید به سمت تثبیت امنیت پیش برویم و از استعدادهای موجود، بهترین بهره برداری را داشته باشیم و برای داشتن مدیران موفق و خوب، چشممان به تهران و استان های دیگر نباشد.

مددی با تاکید بر ضرورت افزایش نگاه مثبت در جامعه، خاطرنشان کرد: لازم است اصحاب رسانه به موضوعات پیرامونی و محیط اطراف خود بی تفاوت نباشند زیرا با بیان به موقع مشکلات و پیگیری از سوی مسئولین بسیاری از موارد مطروحه توسط مردم، رفع می شوند. البته علاوه بر بیان مشکلاتی از قبیل گرانفروشی و … معرفی کسبه با انصاف نیز می تواند در تشویق دیگر افراد موثر باشد.

برخی مشکلات استان طی یک شب به وجود نیامده اند که در یک شب رفع شوند

وی مطرح کرد: برخی مشکلات موجود در دستگاه ها طی یک شب به وجود نیامده اند بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم طی یک شب حل شوند؛ این مسیر معقول و منطقی نیست بلکه اصلاح این امور باید آرام آرام صورت گیرد. به جای انتقادهای پرتکرار از برخی موارد در استان باید از امکانات موجود در راستای حل مشکلات به بهترین نحو استفاده شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز عنوان کرد: باید همه مدیران را به همت و تلاش مضاعف تشویق کنیم تا به خوبی به وظایف خود عمل کنند که اگر اهل کار و تلاش باشند با پیگیری های لازم، این مسیر را به درستی طی می کنند اما اگر رفع مشکلات ممکن باشد ولی مطالبه گری ها پاسخ ندهد، همان مدیر آرام آرام از سمت خود کناره گیری می کند.

مددی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان البرز در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای طرح عفاف و حجاب، توضیح داد: این موضوع دغدغه ماست، در قرآن کریم نیز به الزام آن مستقیما اشاره شده است، تعجب می کنم برخی افراد اقدام به شعار دادن علیه حجاب می کنند؛ ما باید با توجه به مستندات موجود در قرآن و روایات دینی صحبت کنیم.

وی ادامه داد: اینکه حجاب باید تا چه حدودی در جامعه رعایت شود، تعریف شده و علمای ما نیز در این بخش ورود و اعلام نظر می کنند اما عده ای به این واجب شرعی بی توجه هستند که این امر هم برای آن ها و هم برای جامعه ای که باید آن ها را اصلاح کند و در مسیر صحیح قرار دهد، مسئولیت ساز است. لایحه عفاف و حجاب به مجلس ارسال شده و در حال آماده سازی است.

معتقدیم در خصوص عدم رعایت عفاف و حجاب باید به سمت محدودیت های حقوق اجتماعی برویم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: برخی از خانواده های افرادی که با رفتارهای هنجارشکنانه اقدام به ترویج بی حجابی در جامعه می کنند نیز با این موضوع موافق نیستند اما ترویج حجاب و نفی بی حجابی در جامعه، اقدامات فرهنگی فراوانی را می طلبد و مسیر برخورد باید اصلاح و در ابتدا تذکرات لازم به این افراد داده شود.

مددی مطرح کرد: در خصوص رعایت عفاف و حجاب نیز مجازات حبس و جزای نقدی کارساز نیست و مشکلی حل نمی شود. ما معتقدیم باید به سمت اعمال محدودیت های حقوق اجتماعی برویم؛ البته منظور ما این نیست که حبس تاثیر ندارد اما برای هر جرمی باید مجازات متناسب با آن تعریف و در نظر گرفته شود. امروز در دنیا به سمت محدودیت های اجتماعی گام برداشته می شود.

وی افزود: کسی که در جامعه ای زندگی می کند محرومیت از برخی حقوق اجتماعی موجب بروز مشکلات بسیاری برای او ایجاد می شود و این شرایط بدتر از زندان رفتن خواهد شد. این، رویکرد جدید جرم شناسی و حقوق جزاست و در دنیا نیز همین اتفاق در حال وقوع است و ما نیز به سمت مجازات های جایگزین گام برمی داریم، البته تا جایی می توانیم باید از تشویق استفاده کنیم اما هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در خصوص ورود افراد غیرمتخصص به فضای مجازی نیز بیان کرد: باید آرام آرام به سمت بلوغ این فضا پیش برویم و رشدها را به نمایش بگذاریم. تولید محتواهای هدفمند متناسب با نیاز جامعه همراه با سیاست های نظام قابل تقدیر است. البته برخی هم در این مسیر ناپخته رفتار می کنند که باید هدایت و اصلاح شوند و جنانچه این امر محقق نشود ناگزیر به اقدامات مقابله ای هستیم.

خانه مطبوعات قانونی است و ما از نهادهای قانونی حمایت می کنیم

مددی در خصوص صحبت های مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تصویرسازی و پیشنهاد راه اندازی تیم رسانه ای جهت آگاه سازی مردم از اقدامات قوه قضائیه در البرز نیز اذعان کرد: خانه مطبوعات قانونی است و هر نهادی که قانونی باشد ما از آن حمایت می کنیم. برای ما جایگاه های قانونی مهم و مورد توجه هستند، ما نیز از این پیشنهاد استقبال می کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته رصد فضای مجازی در استان بیان کرد: فعالیت این کمیته محدود بود تا اینکه با صدور دستوری از سوی رهبر، رصد فضای مجازی و رسانه ای مورد تاکید ایشان قرار گرفت که این امر باید به صورت منسجم پیگیری شود زیرا اگر در این بخش به تنهایی عمل کنیم، برای پاره ای موضوعات کفایت نمی کند بنابراین این کمیته را به کارگروه فضای مجازی تبدیل کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز افزود: کمیته هایی نیز در ذیل این کارگروه تشکیل شده که از فعالین حوزه رسانه نیز در آن ها دعوت به همکاری خواهد شد و در صورت بروز رفتارهایی که نیاز به اقدامات مقابله ای داشته باشد در این کمیته ها نحوه رفتار و مقابله با موضوع پیش بینی می شود. تاکید کردیم در شهرستان ها نیز نظیر همین کمیته ها تشکیل و فعال شوند.

فعالیت کانال ها و پیج های فیک، نگران کننده است

مددی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر دیده بان البرز مبنی بر فعالیت برخی کانال ها و پیج های فیک در فضای مجازی با نام های مشابه رسانه های دارای مجوز نیز اذعان کرد: فعالیت این کانال ها و پیج ها نگران کننده است، البته تصور نکنید این موضوع فقط مربوط به کشور ماست، کشورهای پیشرفته نیز با این موارد مواجه هستند اما ما همچنان پیگیر جریان سایبری هستیم و به این موضوع رسیدگی می کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص توهین به برخی اهالی رسانه در فضای مجازی توسط افرادی که خود را منتسب به نظام و انقلاب می دانند، گفت: در بخش هایی که جنبه عمومی دارد، نهادهای فعال مانند پلیس فتا، اطلاعات سپاه و یا بخش سایبری اداره اطلاعات ورود کنند و تذکرات لازم را بدهند اما در بخش هایی که جنبه خصوصی دارد باید شکایت صورت گیرد تا بتوانیم پیگیری کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز خاطرنشان کرد: انتظار ما از خبرنگاران این است که چشم بینا و گوش شنوای جامعه باشند و در مورد مباحث مربوط به حقوق مردم مطالبه گری کنند. مدیران زحمتکش دستگاه ها نیز حمایت شوند تا بتوانند کارها را پیش ببرند. در پایان توصیه می کنم به هر گروهی که وابستگی دارید و اهل هر تفکری که هستید حرمت یکدیگر را حفظ کنید.

عکاس: اکبر علاقه بندی

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=19203

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.