• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
15

دلم را پیش شهدای گمنام سیران بند جا گذاشتم

  • کد خبر : 6830
  • 27 مهر 1400 - 14:01
دلم را پیش شهدای گمنام سیران بند جا گذاشتم
یک مستندساز دفاع مقدس گفت: در یک سفر کاری به مناطق عملیاتی غرب کشور، شهدای گمنامی را زیارت کردیم که پس از شنیدن سرگذشت سوزناک آنان، هنگام بازگشت از سفر دلم را پیش آن شهدا جا گذاشتم.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، یک مستندساز البرزی که سفرهای متعدد راهیان نور را تجربه کرده از یکی از سفرهای خود به مناطق عملیاتی غرب کشور به‌عنوان بهترین سفر معنوی و کاری یاد می‌کند و معتقد است پس از شنیدن سرگذشت سوزناک ۱۰ شهید گمنام ارتفاعات سیران بند دلش را در آن سفر جا گذاشته است.

خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز در رابطه با این سفر گفت‌وگویی را با این مستندساز دفاع مقدس ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید؛

دیده بان البرز: ابتدا خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیتتان به‌صورت مختصر توضیح دهید؟

«صدیقه صباغیان» متولد سال ۱۳۵۵ هستم و حدود ۱۴ سال است که در حوزه تصویربرداری، تدوین، عکاسی و خبر فعالیت می‌کنم. به دلیل علاقه فراوانی که به حوزه ایثار و شهادت دارم در تولید مستندهای متعددی با موضوع شهدا و دفاع مقدس همکاری داشته‌ام.

دیده بان البرز: در مورد پیشنهادی که برای سفر به مناطق عملیاتی غرب کشور به شما شد، توضیح دهید؟

سال ۱۳۹۲ به‌منظور تولید مستند «سرزمین مسیح» از سوی بسیج حضرت سیدالشهدا (ع) شهرداری کرج دعوت به همکاری شدم. قرار شد من و عده‌ای از همکاران (نویسنده، کارگردان، عکاس و…) به همراه کاروان زائران، به مناطق عملیاتی غرب کشور و استان کردستان سفر کنیم.

ابتدا فکر می‌کردم نخواهم توانست مناطق عملیاتی را به‌صورت کامل پوشش دهم چون می‌دانستم مناطق عملیاتی کردستان مانند جنوب کشور صاف و هموار نیست و کوهستانی است، مطمئن بودم حمل دوربین و تجهیزات در ارتفاعات برای یک خانم کار ساده‌ای نیست.

بنابراین در قبول این مأموریت مردد بودم و تا شبی که قرار بود فردایش حرکت کنیم تقاضای نیروی کمکی می‌کردم و می‌گفتم نمی‌توانم به‌تنهایی این سفر یک‌هفته‌ای را پوشش تصویری دهم، اما کارکردان تأکید می‌کرد که کمک‌حال شما خواهیم بود و نخواهیم گذاشت فشار کاری شما را آزار دهد.

بالاخره قبول کردم و به‌سوی مقصد حرکت کردیم. از همان ابتدای سفر کار من آغاز شد و باید تصویربرداری می‌کردم. طی مسیر از شهرهای مختلفی عبور و از یادمان‌های متعددی بازدید کردیم. برایم عجیب بود که چرا خسته نمی‌شوم؟ انگار توان و قدرت مضاعفی پیدا کرده بودم که شور و شوق مرا برای ادامه راه بیشتر می‌کرد.

راویان متعددی برای هر منطقه و یادمان روایتگری می‌کردند. به جرأت می‌گویم این سفر یکی از بهترین و متفاوت‌ترین سفرهای کاری بود که رفتم. حال و هوای خاصی داشت، به هر یادمان که پا می‌گذاشتیم غربت شهدا حس می‌شد.

در این سفر خستگی معنا نداشت؛ انگار کار برای شهدا توان مرا بیشتر می‌کرد. سنگینی دوربین و تجهیزات را در سربالایی‌ها و مسیرهای پر پیچ‌ و خم احساس نمی‌کردم. بارها از سوی همکاران و همراهان پیشنهاد می‌شد تا دوربین و سه‌پایه را به ارتفاعات بیاورند، اما نمی‌دانم چگونه بود که احساس خستگی نمی‌کردم. حس کردم شهدا خودشان کمک‌حالم هستند.

دیده بان البرز: در صحبت‌هایتان گفتید این سفر متفاوت بود؛ دلیل این تفاوت را برای ما بگویید؟

بله سفر متفاوتی بود. چون همه مأموریت‌ها و سفرهای کاری را با اشتیاق می‌رفتم اما برای این سفر از ابتدا شک و تردید داشتم و به خاطر مسیر ناهمواری که می‌دانستم در انتظار ما است نمی‌خواستم قبول کنم.

تک‌تک شهرها و مناطق عملیاتی را پشت سر گذاشتیم تا به بانه رسیدیم. آخرین یادمانی که قرار شد اعضای کاروان آنجا را زیارت کنند ارتفاعات روستای سیران بند در شهرستان بانه بود که به گفته راویان سفر ۱۰ شهید گمنام در آن آرمیده بودند که با دیگر شهدای گمنام تفاوت داشتند.

عده‌ای که قبلاً به این منطقه سفر کرده و این یادمان را دیده بودند از حس خوب خود در سفرهای قبلی می‌گفتند. برخی با شنیدن نام این شهدا اشک در چشمانشان جمع می‌شد و با بغض از سفرهای قبلی حرف می‌زدند و عده‌ای هم مانند من سفر اولی و مشتاق رسیدن به آن منطقه بودند.

پس از طی مسیرهای پرپیچ‌وخم، به محل موردنظر رسیدیم، برای رسیدن به قبور مطهر شهدای موردنظر، باید مسیری را طی می‌کردیم که پله‌های زیادی داشت. دوربین را برداشتم و زودتر از بقیه حرکت کردم تا به بالای ارتفاعات برسم و تصاویر ورود زائران را ثبت کنم.

تعدادی از پله‌ها را رد کردم و به چشمه‌ای رسیدم که بالای آن با رنگ قرمز نوشته شده بود «چشمه شهدا». کمی مکث کردم و به آب زلالی که از آن جاری بود خیره شدم. همسفران به چشمه رسیدند، آقایان آستین‌ها را بالا زدند و با آب زلال و خنک چشمه وضو گرفتند.

پله‌ها تمام شد و به مزار ۱۰ شهید گمنام رسیدیم. اول از همه نگاهم به ۱۰ قبر مطهر و سنگ‌های سیاه روی آن‌ها افتاد و نوشته «شهادت ۱۷ رمضان» نظر مرا به خود جلب کرد. حس خوبی داشتم. نمی‌توانم بگویم چه حسی اما غریب بود و دوست‌داشتنی.

برای شنیدن سرگذشت شهدا لحظه‌شماری می‌کردم اما چون قرار بود تصویربرداری کنم فرصت زیادی برای زیارت قبور نداشتم. بنابراین فاتحه‌ای قرائت و دوربین را در جای خود مستقر کردم تا تصویری را از دست ندهم.

یکی از راویان سفر که از همه بیشتر بی‌تاب ملاقات این شهدا بود، کنار یکی از سنگ‌های سیاه نشست و شروع به خواندن زیارت عاشورا کرد و راوی دیگر با پای برهنه دست ارادت بر سینه گذاشته بود و اشک می‌ریخت. برخی از بانوان و مادران شهدا گویی فرزند خود را پیدا کرده بودند، اشک اما نشان نمی‌داد. این حجم از عشق نسبت به شهدا برایم عجیب بود.

یکی از همسفران که خود رزمنده و جانباز دفاع مقدس بود چفیه سیاهش را از گردن باز و با چشمانی گریان، سنگ‌های مزار شهدا را گردگیری می‌کرد و زیر لب با آن‌ها حرف می‌زد.

هاج و واج بودم و با خود می‌گفتم: اینجا چه خبر است؟ گویی این یک زیارت ساده قبور شهدا نبود. راوی معتقد بود اینجا کنار این مخلوقات نجیب خداوند، دعا مستجاب است و حاجات برآورده می‌شود. می‌گفت که هر چه می‌خواهید از این شهدا بخواهید، آن‌ها پیش خداوند آبرو دارند.

حاج حمید پارسا رزمنده و راوی دفاع مقدس نیز که در این سفر همراه ما بود و روایتگری می‌کرد، در این مکان حس و حال غریبی داشت، گریه امانش نمی‌داد تا صحبت کند، می‌گفت: زبان قاصر است از بیان رنجی که این شهدا متحمل شده‌اند.

دیده بان البرز: از روایت آقای پارسا و سرگذشت آن شهدا چیزی به خاطر دارید؟

بله، کامل به یاد دارم، چون علاوه بر تصویربرداری که انجام دادم بعد از پایان سفر، فیلم را تدوین کردم و به مجموعه تحویل دادم بنابراین خاطرات و گفته‌های راویان کامل در ذهنم ماندگار شد.

دیده بان البرز: بخشی از روایت‌ها و ماجراهای آن منطقه را برای ما بازگو کنید.

من جملات راوی را برایتان می‌گویم؛ «اینجا منطقه سیران بند، از توابع شهرستان بانه است. امروز به سرزمینی آمده‌ایم که شاید شاهد مظلومانه‌ترین نوع شهادت رزمندگان دوران دفاع مقدس و قائله کردستان باشد. اینجا ۱۰ نفر از بهترین مخلوقات خدا آرمیده‌اند که کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. البته همه شهدای گمنام همین شرایط را دارند اما این شهدا متفاوت‌اند چون داستان عجیبی دارند.

ارتباط گروهک‌ها و احزابی که در غائله کردستان شرکت داشتند با استکبار جهانی از طریق کشور عراق بارها و بارها برای همه به اثبات رسیده بود. «میخائیل یوحنا عزیز» معاون وزیر امور خارجه وقت عراق با رجبی سرکرده نفاق دیدار و هماهنگی‌هایی را در مورد کردستان انجام دادند.

رزمندگانی که به اسارت گرفته می‌شدند چند نوع برخورد با آن‌ها می‌شد، برخی را از همین دره عبور می‌دادند و با عراق مبادله می‌کردند و عده‌ای از اسرای قائله کردستان را نیز در قسمت مرزی سردشت و در زندان دوله تو زندانی می‌کردند.

یکی از تصمیماتی که در این نشست گرفته می‌شود این است که باید برای زندانیان حبس شده در زندان دوله تو فکری کنند چون آمار اسرا رو به افزایش است. بنابراین ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۶۰ دو فروند هواپیما از سمت عراق حرکت و اطراف زندان دوله تو را بمباران می‌کنند و سپس ساختمان زندان را هدف قرار می‌دهند.

البته پیش از بمباران، زندانبانان را توجیه می‌کنند تا به‌منظور در امان ماندن از بمباران‌ها لحظه حمله هوایی محل را ترک کنند تا آسیب نبینند. هواپیما با بمباران کردن، زندان را بر سر ۱۳۰ پاسدار، ارتشی و بسیجی ایرانی خراب می‌کند.

برخی که سالم می‌مانند یا مجروحیت آن‌ها به‌گونه‌ای است که قادر به فرار هستند از قسمت‌های خرابه زندان در این کوه‌ها متواری می‌شوند که بالگردهای عراقی بالای سر آن‌ها حاضر می‌شوند و تک‌تک رزمندگان را با کالیبر ۵۰ هدف قرار داده و اجازه نمی‌دهند هیچ‌یک جان سالم به در ببرند؛ کسی از سرنوشت آن‌ها خبری ندارد.»

دیده بان البرز: از سرگذشت آن شهدا چه می دانید؟

«و اما در مورد این ۱۰ شهید گمنام؛ در پاییز سال ۱۳۶۰، ۳۴ نفر از رزمندگان توسط احزاب ضدانقلاب اسیر و ۶ ماه در سنندج زندانی می‌شوند. سپس در سخت‌ترین شرایط مانند برف و یخ‌زدگی ارتفاعات در آن زمان اسرا را از مسیر مذکور حرکت می‌دهند. ۲۰ نفر از آن‌ها اصلاً مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند، چهار نفر در بین مسیر شهید می‌شوند و این ۱۰ نفر را در ماه مبارک رمضان به این منطقه می‌رسانند.

اهالی منطقه به ماموستای (امام‌ جمعه) روستای سیران بند خبر می‌دهند که عده‌ای را در بدترین شرایط به بالای تپه‌ها رسانده‌اند، ماموستا به همراه عده‌ای از اهالی روستا برای دیدن اسرا به این ارتفاعات می‌آیند و مشاهده می‌کنند که پاهای اسرا ورم کرده و غرق خون و پاره‌پاره است.

به دلیل طی مسیر در ارتفاعات و سربالایی‌ها و شیارهای مسیر ناهموار، کفش و لباس‌های آن‌ها در بین مسیر پاره شده و در بدترین شرایط به این مکان آورده شده‌اند که اگر به حال خود رهایشان هم می‌کردند به شهادت می‌رسیدند.

ماموستا به نگهبانان اسرا می‌گوید: اگر از نظر شما این‌ها مسلمان هم نباشند، انسان و مخلوق خداوند که هستند. از خدا شرم نمی‌کنید؟ اگر قصد فروش این‌ها را دارید که کسی در عراق با این شرایط و وضعیت جسمی این‌ها را از شما نمی‌خرد و پولی به شما نمی‌دهد. شما با این حرکت روی چنگیز را سفید کرده‌اید.

ماموستا به روستا بازمی‌گردد. برای اسرا غذایی تهیه می‌کنند و برای آن‌ها می‌آورند اما وقتی مقابل آن‌ها می‌گذارند اسرا از خوردن غذا امتناع می‌کنند و معتقدند که باید حرمت ماه خدا (رمضان) را نگه دارند و نباید میان روز غذا بخورند.

چند روز بعد یکی از روستاییان از این منطقه عبور می‌کند و متوجه حضور حیوانات و حشرات موذی در این مکان می‌شود. وقتی به دیگران اطلاع می‌دهد و در منطقه حضور پیدا می‌کنند می‌بینند این ۱۰ نفر عبد صالح خدا را قطعه‌قطعه کرده، در هم آمیختند و رها کردند، به‌گونه‌ای که مشخص نیست کدام قطعه از بدن مربوط به کدام شهید است. در همین محل ۱۰ قبر حفر و درون هر یک دو پا، دو دست، یک سر و یک بدن را دفن می‌کنند.»

دیده بان البرز: شنیدن این روایت چه چیزی را در ذهن شما تداعی کرد؟

مرور چنین صحنه‌هایی از جنگ ایران و عراق، قائله کردستان و حرکت این کاروان اسرا از میان شیارها و سنگلاخ‌ها انسان را به یاد حرکت غافله کربلا می‌اندازد.

هر یک از ما که به بالای ارتفاعات می‌رسیدیم اول از همه بطری‌های آب را باز می‌کردیم و آبی می‌نوشیدیم اما امتناع از خوردن آب و غذا توسط رزمندگان، آن‌هم در آن شرایط سخت و دشوار، چیزی جز کربلا و عطش یاران امام حسین (ع) را در ذهن کسی تداعی نمی‌کند.

اینجا بود که فهمیدم دلیل آن‌ همه اشتیاق برای رسیدن به این مکان چه بود؛ اینجا بوی غربت، عشق، پایبندی به ارزش‌ها و ایثار و فداکاری می‌داد.

دیده بان البرز: هنگام بازگشت از آن سفر به‌ویژه ارتفاعات سیران‌بند چه حسی داشتید؟

من در تمام طول روایت این داستان پر غصه، نگاه و حواسم به تصاویر ثبت‌ شده توسط دوربین بود و فرصت نداشتم ساعتی کنار مزار شهدا بنشینم. دلم می‌خواست با شنیدن سرگذشت سوزناک آن‌ها زار زار گریه کنم. در واقع نتوانستم از آن منطقه دل بکنم.

نتوانستم به‌جای مادر یا خواهر شهدا، کنار مزار این بندگان نجیب و مخلص خدا ساعتی بنشینم و درد دل کنم. حس می‌کنم مادران و پدران زیادی این قبور را زیارت کرده‌اند اما نمی‌دانستند کدام قبر مربوط به فرزند آنان است.

همزمان با پایین آمدن از ارتفاعات روستای سیران بند، دفتر سفر کاری و تصویربرداری مستند سرزمین مسیح نیز بسته شد اما من همچنان دل‌تنگ غربت مزار آن ۱۰ شهید گمنامی بودم که نمی‌دانستم چه زمانی و در چه شرایطی مجدد افتخار حضور بر مزار پاک آن‌ها را خواهم داشت. به کرج بازگشتم اما دلم را کنار شهدا جا گذاشتم.

دیده بان البرز: اگر یک‌بار دیگر پیشنهاد همان سفر به شما بشود قبول می‌کنید؟

با کمال میل پیشنهاد سفر را قبول می‌کنم اما قبلاً به کارگردان هم گفتم که بار دیگر در منطقه سیران بند و کنار قبور آن شهدای گمنام تصویربرداری نمی‌کنم؛ دوست دارم ساعت‌ها کنارشان بنشینم و با آن‌ها درد دل کنم.

دیده بان البرز: چه چیزی باعث شد برای شهدا کار کنید و این مسیر را ادامه دهید؟

من در زمینه‌های مختلف کار می‌کنم اما کار برای شهدا لطف دیگری دارد. در واقع شهدا به کارهای ما نیاز ندارند، آن‌ها راه خود را انتخاب کردند و سعادتمند شدند؛ این ما هستیم که به نگاه و توجه آن‌ها محتاجیم.

من معتقدم کار برای شهدا معامله با خداست و خداوند اجر و دستمزد آن را می‌دهد. شهدا منتظر تعریف و تمجید ما نیستند، ما نیز در کار شهدا به دنبال ارتقای مقام و درجه هیچ‌ کس نیستیم اما وظیفه داریم دوران دفاع مقدس را برای نسلی که هیچ شناختی از آن ندارند زنده نگه داریم. ما آزادی و امنیت امروزمان را مدیون خون شهداییم.

دیده بان البرز: نتیجه خدمت در این راه را در زندگی دیده‌اید؟

بله، بارها و بارها. هر کس ممکن است گره‌های زیادی در زندگی خود داشته باشد و من هم از این ماجرا مستثنی نیستم اما وقتی به همین شهدا متوسل می‌شوم گره‌ها به‌سادگی باز می‌شوند. مسیرهای ناهموار زندگی به‌گونه‌ای هموار می‌شود که گاهی خودم تعجب می‌کنم و این مهم را نتیجه نگاه شهدا و دعای خیر خانواده‌های آن‌ها می‌دانم.

دیده بان البرز: خاطره‌ای در این زمینه دارید؟

سال ۱۳۹۰ بود که تدوین مستند سفر به بلندی‌های بهشت با موضوع سفر به راهیان نور گیلان غرب را به من پیشنهاد دادند. پروژه طولانی بود و روزهای زیادی به تدوین آن مشغول بودم. آخرین شبی که قرار بود خروجی کار آماده و تحویل داده شود تمام پروژه خراب شد.

به هر دری زدم درست نشد. خیلی کلافه بودم دلم می‌خواست گریه کنم. سرم به‌شدت درد می‌کرد، با هر کس تماس می‌گرفتم و راهنمایی می‌گرفتم بی‌فایده بود. ساعت‌ها به مانیتور کامپیوتر و پروژه خیره شده بودم و هیچ کاری از دستم برنمی‌آمد.

تدوینگران به‌خوبی متوجه می‌شوند که وقتی روزها روی پروژه‌ای کار شود اما به یکباره همه چیز خراب شود چه بر ما می‌گذرد. آخر شب شد و پروژه ناتمام بود و امکان خروجی آن وجود نداشت. فایل تصاویر شهدا را باز و با بغض به آن‌ها نگاه کردم.

با همان حال درمانده گفتم: من به خاطر شما این همه کار کردم، شما نمی‌خواهید کمکی کنید تا کار را به نتیجه برسانم؟ نذر کردم که برای شهدای فیلم صلوات بفرستم اما تعدادش را به خاطر ندارم. صلوات می‌فرستادم و آن را شمارش می‌کردم.

پروژه را باز کردم و دیدم تمام فایل‌ها سرجای خود هستند و پروژه درست شده است. از شدت خوشحالی گریه می‌کردم. فقط نگاه شهدا و لطف خداوند را در این ماجرا دیدم. پروژه را تکمیل کردم و تا صبح فایل خروجی را به کارگردان تحویل دادم.

دیده بان البرز: و حرف آخر؟

کار برای شهدا سعادت است و هر کس در این مسیر گام بردارد عافیت و عاقبت بخیری نصبیش می‌شود. از خدا می‌خواهم ما را نیز در این مسیر نگه دارد و شهادت را نصیب ما و فرزندانمان کند.

واقعاً دلم می‌خواهد فقط برای زیارت به آن منطقه بروم نه برای کار. دوست دارم بار دیگر به آن استان سفر کنم اما این بار دلم را بردارم و با خود به شهرم بازگردم.

گفت‌وگو از مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=6830

ثبت دیدگاه

  1. tadalafil 10mg ca cialis tadalafil 20mg buy generic ed pills for sale

  2. order generic cialis 40mg buy tadalafil 5mg for sale buy ed pills cheap

  3. buy cheap duricef purchase combivir pills propecia 1mg price

  4. order duricef generic cefadroxil brand finasteride 1mg without prescription

  5. order fluconazole 100mg for sale buy fluconazole 100mg for sale buy cipro 500mg pills

  6. order estradiol sale lamotrigine over the counter order minipress 2mg generic

  7. buy diflucan 100mg pills fluconazole online buy buy cipro 1000mg

  8. buy estrace 2mg generic buy estrace online prazosin tablet

  9. buy flagyl 400mg online cheap purchase flagyl generic buy cephalexin generic

  10. order vermox 100mg pills mebendazole 100mg oral tadalis uk

  11. order flagyl 400mg generic order flagyl for sale keflex 250mg drug

  12. order vermox 100mg generic mebendazole online tadalis online

  13. order cleocin 300mg pills sildenafil 50mg uk fildena 100mg over the counter

  14. avana 100mg without prescription buy avanafil generic buy cambia pills

  15. buy clindamycin pill best ed pills cheap fildena 100mg

  16. buy tamoxifen online cheap order cefuroxime pill buy ceftin 500mg without prescription

  17. buy indomethacin 75mg cefixime 100mg sale cefixime 100mg tablet

  18. buy generic nolvadex 10mg buy nolvadex tablets cefuroxime buy online

  19. order indocin 50mg pill order generic indocin 50mg cefixime generic

  20. buy amoxicillin cheap arimidex 1mg cost purchase biaxin

  21. bimatoprost allergy spray trazodone 50mg uk order trazodone for sale

  22. bimatoprost allergy spray purchase methocarbamol pills desyrel 50mg us

  23. amoxicillin usa order clarithromycin 500mg pills buy clarithromycin 500mg sale

  24. order suhagra 50mg for sale buy sildenafil pills sildenafil dosage

  25. sildenafil 50mg ca sildenafil 50mg pills buy sildalis cheap

  26. order catapres 0.1 mg generic meclizine 25 mg generic buy spiriva 9 mcg online

  27. buy minocin 50mg online cheap order actos 30mg sale pioglitazone 15mg cheap

  28. buy generic leflunomide 10mg viagra cost sulfasalazine uk

  29. buy accutane 40mg without prescription order amoxil 1000mg for sale zithromax 500mg brand

  30. cheap isotretinoin buy azithromycin sale brand azithromycin 250mg

  31. buy arava 20mg pills order azulfidine 500 mg for sale order azulfidine online cheap

  32. order azithromycin without prescription prednisolone 5mg tablet buy neurontin 800mg without prescription

  33. azithromycin over the counter omnacortil 5mg cheap neurontin 800mg pill

  34. cialis 40mg cheap cialis 40mg us tadalafil 20mg canada

  35. ivermectin pills human cheap erectile dysfunction where to buy prednisone without a prescription

  36. furosemide 40mg ca albuterol 4mg pill albuterol sale

  37. stromectol 6mg online deltasone 40mg price purchase deltasone generic

  38. furosemide 40mg drug vibra-tabs online buy generic antihistamine pills

  39. buy vardenafil 10mg online cheap order tizanidine plaquenil for sale online

  40. buy altace 10mg pill order ramipril 10mg brand etoricoxib

  41. order levitra 10mg generic order tizanidine generic hydroxychloroquine oral

  42. altace 10mg canada order altace 10mg online arcoxia 60mg without prescription

  43. order mesalamine 800mg pill irbesartan 150mg usa purchase irbesartan

  44. vardenafil 20mg over the counter vardenafil medication buy hydroxychloroquine generic

  45. buy benicar 20mg generic purchase olmesartan sale depakote 250mg us

  46. purchase mesalamine for sale mesalamine price buy generic irbesartan 300mg

  47. purchase clobetasol online buspar for sale amiodarone 200mg price

  48. buy benicar 10mg without prescription olmesartan where to buy depakote 250mg ca

  49. brand clobetasol temovate cream buy generic cordarone for sale

  50. carvedilol cost carvedilol pill cheap aralen 250mg

  51. acetazolamide pill acetazolamide 250mg us generic azathioprine

  52. buy generic coreg carvedilol where to buy aralen 250mg generic

  53. brand diamox 250 mg order diamox online cheap imuran online buy

  54. purchase lanoxin online cheap buy lanoxin pills buy generic molnupiravir

  55. order lanoxin pills buy micardis 20mg generic buy molnupiravir pills

  56. Keep this going please, great job!

    Feel free to surf to my website : free mp3 download

  57. naproxen cheap omnicef 300 mg for sale buy prevacid 15mg without prescription

  58. naproxen cheap omnicef 300mg drug purchase prevacid

  59. I pay a visit every day a few websites and blogs to\r\nread articles, except this website provides feature based content.\r\n\r\nAlso visit my site : youtube to mp3

  60. buy baricitinib 2mg sale cheap baricitinib 4mg lipitor 80mg tablet

  61. albuterol order brand pyridium pyridium us

  62. What’s up mates, good post and pleasant arguments\r\ncommented at this place, I am genuinely enjoying by these.\r\n\r\nMy website : youtube to mp3

  63. buy cheap montelukast order amantadine generic buy dapsone 100 mg online cheap

  64. singulair 5mg cheap order avlosulfon 100 mg pills avlosulfon 100mg pill

  65. order olumiant 4mg generic glycomet order lipitor 10mg canada

  66. buy generic norvasc zestril 10mg pills buy omeprazole 20mg generic

  67. order nifedipine pill order fexofenadine online cheap buy allegra tablets

  68. cheap nifedipine order perindopril 4mg buy allegra pills for sale

  69. amlodipine 5mg for sale buy norvasc pill order prilosec sale

  70. cheap dapoxetine 60mg oral misoprostol 200mcg order orlistat 120mg pill

  71. order lopressor 50mg online medrol 16 mg online oral methylprednisolone

  72. buy generic diltiazem over the counter diltiazem order order zyloprim 100mg online cheap

  73. diltiazem for sale online buy zovirax pill order zyloprim 300mg generic

  74. order triamcinolone 10mg pill buy triamcinolone pill claritin 10mg pills

  75. purchase triamcinolone for sale order loratadine for sale claritin 10mg pill

  76. rosuvastatin 20mg oral rosuvastatin pills purchase domperidone online cheap

  77. order rosuvastatin 20mg sale cost motilium 10mg motilium 10mg sale

  78. ampicillin 250mg price generic flagyl 400mg generic flagyl 400mg

  79. ampicillin 500mg drug buy ampicillin without prescription buy flagyl 200mg generic

  80. buy tetracycline 500mg sale sumycin 500mg over the counter baclofen 10mg generic

  81. buy septra online buy keflex cheap cleocin 300mg brand

  82. order toradol online cheap buy colcrys medication buy inderal 10mg generic

  83. buy septra pills buy trimethoprim generic buy cleocin 300mg without prescription

  84. toradol 10mg generic toradol where to buy propranolol ca

  85. erythromycin 500mg cheap order sildenafil 100mg for sale buy tamoxifen 10mg generic

  86. buy plavix 75mg pill cheap clopidogrel 150mg warfarin 2mg pills

  87. buy plavix 75mg online buy plavix 150mg for sale coumadin 5mg over the counter

  88. erythromycin 250mg pills order nolvadex 20mg pill nolvadex 10mg tablet

  89. buy budesonide sale buy ceftin generic careprost sale

  90. reglan drug esomeprazole brand order esomeprazole 40mg capsules

  91. order budesonide generic order budesonide inhalers order bimatoprost

  92. brand robaxin oral robaxin suhagra 100mg for sale

  93. buy cheap generic topamax levofloxacin generic levaquin 500mg canada

  94. robaxin drug order desyrel 100mg order generic suhagra 50mg

  95. order avodart online ranitidine drug order mobic sale

  96. dutasteride pills avodart tablet purchase mobic pills

  97. order aurogra 100mg pills buy aurogra buy estradiol 2mg for sale

  98. buy aurogra order estradiol sale estradiol 1mg cheap

  99. purchase celebrex sale flomax 0.2mg ca zofran 8mg cheap

  100. lamictal 50mg for sale lamotrigine 50mg us order minipress generic

  101. cost spironolactone 25mg buy zocor 20mg generic purchase valacyclovir pill

  102. buy generic spironolactone 100mg cost zocor 10mg valacyclovir 500mg cheap

  103. tretinoin without prescription brand tadalafil order avana 100mg without prescription

  104. cialis 10mg cheap fluconazole 200mg pills buy erection pills

  105. cheap lamisil generic amoxicillin 500mg order amoxicillin 250mg without prescription

  106. order terbinafine 250mg buy trimox 500mg online cheap how to get amoxicillin without a prescription

  107. sulfasalazine generic buy calan 120mg verapamil buy online

  108. purchase azulfidine pills purchase benicar sale verapamil online

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.