• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4
وزیر بهداشت خبر داد؛

راه اندازی مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی پایانه مرزی مهران/ ۱۰ بیمارستان صحرایی در مرزهای کشور برپا شد

  • کد خبر : 21862
  • 10 شهریور 1402 - 12:58
راه اندازی مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی پایانه مرزی مهران/ ۱۰ بیمارستان صحرایی در مرزهای کشور برپا شد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه انداری مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی پایانه مرزی مهران خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، در عرض 9 ماه این مرکز درمانی را با 150 تخت و حدود 40 میلیارد تومان اعتبار احداث کرد.

دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از پایانه مرزی مهران و روند خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در گفت و گو با خبرنگار اعزامی دیده بان البرز از راه انداری مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی پایانه مرزی مهران خبر داد و با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه مسئولین باید به صورت جهادی و شبانه روزی عمل کنند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، در عرض ۹ ماه این مرکز درمانی را با ۱۵۰ تخت و حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار احداث کرد.

وی با اشاره به استفاده از دستگاه های بسیار پیشرفته در این مرکز درمانی و با بیان اینکه بیشتر تخت های موجود، دارای مانیتور، ونتیلاتور، اکسیژن و … هستند، مطرح کرد: مرکز اورژانس پایانه مرزی مهران مجهز به داروخانه و تمامی امکانات لازم است و آمادگی کامل دارد به زائرینی که در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی، دچار گرمازدگی می شوند یا مبتلا به بیماری خاصی هستند، خدمت رسانی کند. این مرکز می تواند پشتیبانی خوبی از زائران داشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان کرد: با توجه به اینکه حدود ۵۵ درصد زائران کشور از مرز مهران به سمت کربلا می روند، این مرز از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است و به همین دلیل بیشتر نیروها را در اینجا متمرکز کرده ایم. ۱۰ بیمارستان صحرایی در مرزهای کشور برپا و حدود ۳۷۰ دستگاه آمبولانس، ۵۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۲ بالگرد و تمامی امکانات موردنیاز برای ارائه خدمات درمانی به زائران حسینی، مستقر شده اند.

عین اللهی از استقرار حدود یک هزار نفر از کارکنان وزارت بهداشت در حوزه های مختلف و ۱۲۰ متخصص در تمام پایانه های مرزی خبر داد و بیان کرد: بسیاری از این نیروها، به صورت داوطلبانه و به عشق اباعبدالله الحسین (ع) در این محل ها حضور یافته اند و امکانات خوبی بسیج شده است. توصیه هایی نیز برای زائرین اربعین حسینی داریم؛ با توجه به گرمای هوا، سعی کنند از ساعت ۱۰ صبح الی ۵ بعدازظهر راهپیمایی نکنند و در ساعات خنک اقدام به پیاده روی در این مسیر کنند.

وی با بیان اینکه زائران در هر جا که احساس خستگی و کوفتگی می کنند، حتما استراحت داشته باشند، اظهار کرد: برخی افراد بعضا به دلیل اینکه احتیاج به سرویس بهداشتی پیدا نکنند، زیاد آب نمی خورند که همین موضوع موجب گرمازدگی می شود. زائرین همانگونه که تعرق دارند، به مقدار کافی آب و نوشیدنی نیز مصرف کنند تا دچار گرمازدگی نشوند. استفاده از کلاه یا چفیه خیس روی سر نیز می تواند بسیار خنک کننده باشد. علاوه بر این، خنک کننده ها و اتاق های سردی نیز در موکب ها وجود دارد.

عین اللهی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت در خصوص مصرف غذا نیز مطرح کرد: زائرین به هیچ وجه نباید از غذای مانده استفاده کنند و حتما از گرم و سالم بودن غذای مورد استفاده مطمئن شوند. در خصوص آب آشامیدنی نیز حتما از آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنند. بعضا مشاهده می شود که قالب های یخ در ظرف هایی قرار داده و شربت یا آب روی آن ریخته می شود که این گونه تهیه نوشیدنی به صورت غیربهداشتی مورد تایید نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: به موکب داران نیز توصیه می شود که بطری های آب معدنی را در مجاورت یخ قرار دهند و از تماس مستقیم آب با یخ خودداری کنند تا از آلودگی آب جلوگیری شود. زائرین نیز تا حد ممکن از پرخوری خودداری کنند زیرا خوردن زیاد می تواند موجب گرمازدگی و ایجاد مشکل شود؛ در نظر داشته باشند که هرچه سبک تر غذا بخورند، بهتر و سریع تر و با مشکلات کمتر می توانند اقدام به راهپیمایی کنند.

خبرنگار اعزامی: غلامحسین صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=21862

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.