• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
8
کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری البرز:

رمز ماندگاری در هنر، درک نیاز به آموزش مداوم و مستمر است

  • کد خبر : 28823
  • 16 خرداد 1403 - 12:34
رمز ماندگاری در هنر، درک نیاز به آموزش مداوم و مستمر است
کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری استان البرز گفت: رمز ماندگاری در هنر فهمیدن نیاز به داشتن آموزش مداوم و مستمر است، همین آموخته ها هستند که باعث می شوند یک هنرمند اثر هنری بهتری از خود بر جای بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، آرش ساربان، کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری استان البرز امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز فعالیت خود از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ در این مجموعه بیان کرد: این اتفاق همزمان با انجام برنامه هایی رقم خورد که از قبل تایید و برای آنها برنامه ریزی شده بود. با توجه به رویکرد و ماموریت اصلی حوزه هنری استان در زمینه پیوست رسانه ای هنر، سند زیست بوم و تحولی در تمام رشته ها، با انجام چند کار نمایشی رسانه ای، سال موفقی را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: با توجه به شناختی که از موفقیت های گذشته تئاتر در البرز و جایگاه بزرگان و پیشکسوتان هنرهای نمایشی این استان در کشور، تاثیر بسزای اساتید فعلی در جریان تئاتر کشور و رویدادهای هنرهای نمایشی و حضور جوانان شاخص و بااستعداد و نیز شناختی که از پیشنه هنر شبیه خوانی البرز داشتم، زمانی را به بررسی شرایط فعلی هنرهای نمایشی این استان اختصاص دادم تا بدانم چگونه می شود به پیشرفت بیشتر از گذشته و برنامه ریزی نوین دست پیدا کرد.

کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری استان البرز مطرح کرد: در طول ۶ ماه دوم فعالیت بنده وضعیت و شرایط هنرمندان، امکانات، سخت افزارهای موجود که همواره از ارکان اصلی حمایتی از هنر تئاتر است و نیازمندی های هنرمندان این عرصه در زمینه های آموزشی و دانشی مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا با همکاری شورای همفکری هنرمندان تئاتر که از اساتید و پیشکسوتان تئاتر استان هستند نیز بهره مند شدیم و به دو موضوع مهم دست یافتیم.

ساربان ادامه داد: یکی از آنها چگونگی و راهکارهای تولید آثار هنرهای نمایشی در استان و دیگری پیوند آثار نمایشی تولید شده در واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری و همخوانی آنها با سند زیست بوم بود که نقشه راه حوزه هنری استان های کشور به ویژه البرز است. مهاجرپذیر بودن البرز، این استان را به یک زیست بوم متفاوت استثنایی در کشور تبدیل کرده که سالانه هزاران نفر از اقوام مختلف با هدف گردشگری به آن سفر می کنند و از سوی دیگر تقریبا از هر قوم با هر لهجه و زبانی در این استان، همشهری داریم.

وی با تاکید بر اینکه تولید محتوای هنری در البرز باید مطابق با ذائقه مردم تمام مناطق ایران باشد، مطرح کرد: ایجاد رویکرد مناسب برای چنین اقداماتی از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است، ضمن اینکه طی بیش از ۴۰ سال اخیر، رویدادها و اتفاقات دراماتیک خاصی در البرز رخ داده که یکی از رویکردهای حوزه هنری این استان در تولیدات است. یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی و مستند میدانی رویداد ۱۹ تا ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ است که در سال های گذشته کتابی با همین مضمون در حوزه هنری به چاپ رسید.

کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری استان البرز خاطرنشان کرد: واحد نمایش در نظر دارد با ضوابط تعیین شده فراخوان مسابقه نمایشنامه نویسی را به منظور تولید آثار فاخر در مورد این اتفاق مهم تاریخی را منتشر کند که علاقه مندان به هنرهای نمایشی به زودی می توانند این فراخوان را از سایت حوزه هنری دریافت و با رعایط ضوابط در آن شرکت کنند. همچنین اقدامی شایسته در زیرمجموعه واحد نمایش استان البرز توسط بچه های مسجد انجام شد.

ساربان بیان کرد: دو اثر از خانم ها و آقایان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافتند و هر دو اثر برگزیده این رقابت شدند. در واقع یکی از دغدغه های ما در این زمینه حمایت از این گروه هاست. فراخوانی نیز برای تربیت مربی مساجد آماده شده که تا اواخر خرداد ماه به صورت عمومی اطلاع رسانی می شود. دیده شدن افراد و تشویق و تحسین آنها برای همه انسان ها جذاب است اما نکته مهم اینجاست که هر کاری دانش و تخصص خود را می طلبد و فردی که وارد عرصه هنر می شود باید این دانش و تخصص را دارا باشد.

وی عنوان کرد: ورود به عرصه هنر نیازمند آموزش است و هنرمندی که دانش افزایی بیشتری دارد می تواند ارائه های بهتر و بیشتری داشته باشد، بهتر می تواند مخاطبان را به سوی خود جذب کند و حرف خود را بزند؛ رمز ماندگاری در هنر فهمیدن نیاز به داشتن آموزش مداوم و مستمر است، همین آموخته ها هستند که باعث می شوند یک هنرمند اثر هنری بهتری از خود بر جای بگذارد و متر و مقیاس هنرمندانه بودن یک اثر هنری از کمیت به کیفیت تغییر پیدا کند.

به گفته ساربان، هر کس به این نتیجه برسد که می تواند پا به عرصه هنر بگذارد باید در مسیر سختکوشی و یادگیری گام بردارد و هیچگاه احساس نکند نیازی به یادگیری ندارد و مشتاقانه برای کسب دانش بکوشد، آن زمان است که می تواند عنوان کند هنرمند است. نکته بسیار مهمی که هم باعث نگرانی و هم باعث تاسف ما می شود این است که ما هنوز باور نداریم که البرز با وجود مهاجرپذیری و دارا بودن شهرهای متعدد و نیز نزدیکی به پایتخت می تواند یک قطب هنری باشد که هست.

کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری استان البرز افزود: هنرمندان نیز باور داشته باشند که می توانند در این استان با تمام سختی ها موفق باشند که البته همت مضاعف مسئولان استانی جهت برطرف کردن مشکلات بر سر راه هنرمندان استان نیز لازم است. بسیاری از هنرمندان ما در البرز زندگی می کنند اما در پایتخت به فعالیت های هنری می پردازند.

ساربان اضافه کرد: در حالی که شرایط استان البرز باید به گونه ای باشد که هنرمند با افتخار سینه سپر کند و هنر خود را در وهله اول در البرز و برای مخاطب هم استانی خود به نمایش بگذارد که اگر چنین اتفاقی بیفتد ما می توانیم دوباره باور کنیم که یک استان و قطب مستقل هنرمند در تولیدات و آثار هنری قابل عرضه به پایتخت هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=28823

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.