• امروز : شنبه - ۲۶ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 16 November - 2024
7
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز:

روایتگری پیشرفت های ایران بر عهده تک تک ماست

  • کد خبر : 30123
  • 17 مرداد 1403 - 17:22
روایتگری پیشرفت های ایران بر عهده تک تک ماست
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: در نبرد ادراکی که بر ذهنیت ایرانی و توده مردم در جهان گسترده شده است هر یک از ما باید یک خبرنگار و روایتگر واقعیت ها و پیشرفت های ایران باشیم.

سردار فتح الهی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز به بهانه روز خبرنگار در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز ضمن تبریک این روز، در خصوص نقش رسانه و فعالیت های خبرنگاران در جهان امروز با وجود پلتفرم ها و امکانات فضای مجازی و جایگاه دانش آموزان و همکاران فرهنگی گفت: به گفته بسیاری از فیلسوفان رسانه آنچه مهم تر از واقعیت های در حال وقوع است، چگونگیِ روایت و بازنمایی آن هاست،.

وی ادامه داد: این بدان معناست که مهم این نیست که عملا چه اتفاقی می افتد، بلکه آن روایت هایی مهم هستند که به طور متناوب و مستمر، از آنها تولید و منتشر می شوند؛ جدای آنکه تا چه اندازه به واقعیت های موجود نزدیک و مرتبط هستند، تکرار روایت و تولید آن به صورت مستمر و انبوه، تناقضاتی را به همراه می آورد که منجر به انکار واقعیت ها هم خواهند شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بیان کرد: بنابراین نقش ما به عنوان عضوی از این جامعه فرهنگی، چه در کسوت همکار و چه به عنوان دانش آموز، شناخت واقعیت و تولید روایت های صحیح و متقن از اصل رویداد و به نوعی تولید پادزهر برای خنثی کردن اخبار و روایات غلط و دروغ رسانه های معاند و بیگانه است.

فتح اللهی اذعان کرد: در نبرد ادراکی که بر ذهنیت ایرانی و توده مردم در جهان گسترده شده است هر یک از ما باید یک خبرنگار و روایتگر واقعیت ها و پیشرفت های ایران باشیم. ضریب دادن به کاستی ها و بزرگ نمایی مشکلات یا کوچک نمایی و توجیه آنها، مانند بهشت جلوه دادن غرب یا ویرانه جلوه دادن ایران در ذهن و روح و روان جامعه، از آسیب های رایج پدیده رسانه زدگی است که باید به تولید روایت های مبتنی بر واقعیات تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تنوع و رویکرد انحصاری و سویه گیری های استعماری رسانه های آزاد، پدیده جهانی شدن نوعی غربی سازی جهانی نیست؟ عنوان کرد: در واقع طرح موضوع جهانی شدن، با فراگیرشدن رسانه و فضای مجازی، هویت مشخص تری پیداکرد و تا به امروز نشان داده که قرار نیست استقلال و آزادی رسانه در جهت منافع غیراستعماری باشد، امروزه رسانه ها آزادند که حقایق را تقلیل و ذائقه مخاطبان را تغییر دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز اظهار کرد: تمام این تقلیل و تغییرات در خدمت اهداف راهبردی غرب و صاحبان اصلی پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی هستند تا گفتمانِ لیبرالیزم و امپریالیزم جهانی را بازتولید و منتشر کنند. منطقی نیست که این نوع جهانی شدن آن هم در راستای اهداف و سلایق بخشِ سلطه گر دنیا را منصفانه و مطلوب ارزیابی کنیم.

فتح اللهی افزود: این در حالی است که سلطه گران عالم خود را حاکم بلامنازعِ کل جوامع می دانند و همواره با استفاده از جنگ نرم، به طور مستمر در صدد اعمال تغییرات به هر قیمت و تنها در جهت منافعِ ظالمانه و جنایتکارانه خود تلاش می کنند و با وارونه سازی نیازهای واقعی و حقیقیِ انسانها و تولید نیازها و ضرورت های کاذب، مدلِ پوسیده و شکست خورده خود را بر ملت های جهان تحمیل می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز به دانش آموزان و خانواده های آنها در خصوص استفاده از رسانه به عنوان یک ابزار آگاهی بخشی در جامعه نیز مطرح کرد: در دنیای هوش مصنوعی و تکنولوژی های پیشرفته، رسانه مفهومِ بسیار گسترده ای پیداکرده و عملا قدرتمندترین و تاثیرگذارترین عاملِ توجیه، اقناع، تبیین و اعمال تغییر و اثرگذاری در جهان امروز است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به عنوان یک انسان آزاده و خردمند، پا به پای این عملکردها و اعمال نفوذ و تحریف ها، با مطالعه، دقت و تلاش مسئولانه نتوانیم به رشد آگاهی و تشخیص صحیح خود برسیم، هر چه می گذرد، دسترسی ما به اصل وقایع و رویدادها محدودتر می شود و امکان بازنده شدن در زمین بازی هایی که دشمنان برای ما طراحی می کنند بیشتر است.

فتح اللهی گفت: دانش آموزان و همکاران ما باید خود برای مقابله با این پدیده ها، با بهره گیری از دانش، آگاهی و تحلیل مناسب و شناخت رویکردهای هر رسانه، زمین بازی را شناسایی کرده و با تقویت توانمندی های خود، دشمن را به مهره ای باخته، ناامید و شکست خورده در زمین خود تبدیل کنند.

وی در پایان تاکید کرد: این امر جز با فراگیری و افزایش سواد رسانه ای و کنشگری های اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان و خانواده های آنها و نیز توجه به لزوم تربیت چندوجهی که سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش در ساحت های ۶ گانه دنبال می کند، خصوصا ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ممکن نیست.

گفت و گو: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=30123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.