• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
کارشناس اورژانس استان البرز عنوان کرد؛

شیوع مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما/ مراقب مرگ خاموش باشیم

  • کد خبر : 23367
  • 03 آبان 1402 - 12:04
شیوع مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما/ مراقب مرگ خاموش باشیم
یک کارشناس اورژانس استان البرز گفت: شیوع مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما، فقط مربوط به نصب غیراصولی بخاری نیست و نصب پکیج‌های گرمایشی در فضای بسته هم منجر به مسمومیت و مرگ می‌شود.

به گزارش دیده بان البرز، مسعود بهنام ارزنده، کارشناس اورژانس ۱۱۵ استان البرز گفت: یکی از چالش‌هایی که با فرارسیدن فصل سرما در اورژانس با آن مواجه هستیم، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است. در این فصل با توجه به برودت هوا، استفاده از وسایل گرمایشی به ویژه بخاری آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد:  در خانه‌هایی که قدیمی‌تر هستند یا سیستم‌های گرمایشی مطمئن‌تری مانند شوفاژ ندارند، در نصب بخاری دقت‌های لازم به کار برده نمی شود که این سهل انگاری موجب گازگرفتگی و مسمومیت با گاز دی اکسید کربن می‌شود.

این کارشناس اورژانس ۱۱۵ استان البرز اذعان کرد: نصب غیراصولی و چک نکردن لوله‌های بخاری موجب می‌شود سوخت ناقص گاز در بخاری، گاز منوکسید کربن آزاد شده و از طریق لوله به بیرون از ساختمان هدایت نشود. چون این گاز هیچ رنگ و بویی ندارد، ساکنین ساختمان متوجه نشت آن نمی‌ شوند.

بهنام ارزنده اضافه کرد: گاهاً ممکن است در زمانی که افراد بیدار هستند، کمی بتوانند نشت این گاز را احساس کنند زیرا فرد هنگام مسمومیت دچار یکسری علائم مانند ضعف، بی‌حالی، سرگیجه و سنگینی سر و در حالت شدیدتر همراه با تهوع می‌شود.

وی ادامه داد: اما مشکل اصلی و بحرانی در مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن زمانی پیش می آید که این مسمومیت در شب رخ دهد زیرا چون افراد در حال خواب هستند و متوجه مسمومیت نمی‌شوند، لذا در این شرایط، احتمال مرگ بسیار زیاد است.

این کارشناس اورژانس ۱۱۵ استان البرز با اشاره به خطرات مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اظهار کرد: به دلیل تمایل بسیار زیاد این گاز به متصل شدن به گلبول‌های قرمز خون، مسمومیت با گاز منوکسید کربن، موجب جلوگیری از اکسیژن رسانی به بدن می‌شود و فرد را سریعا دچار خفگی می‌کند.

بهنام ارزنده افزود: به همین دلیل به آن عنوان مرگ خاموش داده شده زیرا فرد بدون اینکه متوجه شود خیلی راحت و سریع دچار مسمومیت و به کام مرگ کشیده می‌شود. برای جلوگیری از نشت گاز مونوکسید کربن، توصیه می‌شود هنگام نصب بخاری‌ها، دستگاه‌های گازسوز و گرمایشی، حتما لوله‌ها را چک و اصول لازم رعایت شود.

وی عنوان کرد: لوله‌های بخاری باید به طوری نصب شود که در زمان روشن بودن بخاری کاملا داغ باشد؛ داغ بودن لوله بخاری نشان می دهد که گرما و گاز مونوکسید در حال خروج از لوله است. توصیه می‌شود از لوله بخاری به شکل اچ، در خروجی روی پشت بام استفاده شود تا در صورت وزش باد یا بارش، انتهای لوله بخاری مسدود و مانع از خروج گاز نشود.

این کارشناس اورژانس ۱۱۵ استان البرز گفت: به غیر از بخاری، گاها مشاهده شده که مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نصب غیر اصولی پکیج‌ها اتفاق افتاده است. این مسمومیت بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که پکیج را در مکان‌هایی قرار می‌دهند که ایمنی و اطمینانی ندارد. در مواردی دیده شده که پکیج را در داخل حمام کار گذاشته اند که خروجی هوای خوب و مطمئنی ندارد و موجب گازگرفتگی و مسمومیت می‌شود.

وی درباره اقدامات لازم هنگام مواجهه با فرد مسموم شده با گاز مونوکسید کربن، بیان کرد: اگر فردی دچار مسمومیت با این گاز شد، در وهله اول باید در و پنجره‌های محیط سریعا باز و فرد از محل خارج شود. سپس حتما با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند تا همکاران به بالین بیمار برسند و او را به بیمارستان انتقال دهند.

بهنام ارزنده تاکید کرد: مسمومیت با این گاز درمان خاصی ندارد، فقط اقدام مهم خارج کردن فرد از محل و رسیدن اکسیژن به اوست تا به تدریج غلظت اکسیژن در خون او افزایش پیدا کند. معمولا این افراد در بیمارستان تحت نظر و مراقبت بوده و تحت درمان با اکسیژن با غلظت بالا قرار می‌گیرند تا این مسمومیت برطرف شود و فرد بتواند به خانه برگردد.

این کارشناس اورژانس ۱۱۵ استان البرز در رابطه با اینکه در چه مناطقی مسمومیت با گاز بیشتر مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشتر در مناطق جنوب شهری که کمی از لحاظ اقتصادی در وضعیت پایین‌تری قرار دارند، حوادث مسمومیت با گاز بیشتر مشاهده می‌شود زیرا در این مناطق بیشترخانه‌ها قدیمی هستند.

بهنام ارزنده ادامه داد: حتی اگر نوساز هم باشند وسایل گرمایشی مطمئنی مانند شوفاژ و گرمایش از کف ندارند و از بخاری استفاده می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از افراد به دلیل سطح آگاهی پایین از نحوه درست کار گذاشتن بخاری، خیلی مطلع نیستند و با نصب غیراصولی و استفاده از لوله بخاری غیراستاندارد دچار حادثه می‌شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=23367

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.