• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
9
مدیرکل بیمه سلامت استان البرز:

ضرورت اصلاح قانون در مورد افزایش زمان بیمه سلامت افراد در مرحله اول

  • کد خبر : 21207
  • 22 مرداد 1402 - 17:46
ضرورت اصلاح قانون در مورد افزایش زمان بیمه سلامت افراد در مرحله اول
مدیرکل بیمه سلامت استان البرز گفت: امسال حدود ۷۰ موسسه با این ‌سازمان قرارداد بیمه منعقد کردند اما لازم است اصلاح قانون در زمینه افزایش مدت بیمه اولیه صورت گیرد زیرا پس از پایان قرارداد یک ماهه بیمه افراد، لغو قرارداد از سوی موسسات طرف قرارداد صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، دکتر داوود زارع، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت سالروز تاسیس بیمه سلامت ایران برگزار شد، گفت: خبرنگار شخصی پرتلاش، اهل پژوهش، خوش ذوق و پل ارتباطی میان مردم و مسئولین است و باید به کار خود علاقه مند باشد تا بتواند سختی های مسیر را تحمل کند.

وی با اشاره به ۲۲ مرداد و سالروز تاسیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان پس از تجمیع حوزه های درمان بیمه گرها، بیان کرد: قرار بود تمام پرداختی سازمان های بیمه گر پایه تجمیع شوند که این موضوع به نفع کشور بود اما این اتفاق نیفتاد و امیدواریم اجرایی شود و ادامه پیدا کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان البرز اذعان کرد: دولت و مجلس، در راستای کاهش مشکلات مالی مردم در درمان ها، برنامه های خاصی را در نظر گرفته اند که بیمه رایگان‌ مردم، یکی از این اقدامات است. طبق قانون همه آحاد جامعه باید تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرند لذا بین ۳۹ تا ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

زارع با اشاره به تحت پوشش قرار دادن پنج دهک درآمدی جامعه به صورت رایگان و نیز برخورداری دهم نهم از تخفیف های سرانه مطرح کرد: در استان البرز تقریبا ۳۰۰ هزار نفر که باید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کردند، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان البرز توضیح داد: دهک ۶ جامعه ۲۰ درصد و دهم ۹ جامعه حداکثر ۵۰ درصد از این سرانه را پرداخت می کنند که لازم است اطلاع رسانی های لازم در این خصوص توسط اصحاب رسانه صورت گیرد تا افرادی که به هر دلیلی از این مزایا برخوردار نیستند، بتوانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

امکان پرداخت حق بیمه سلامت به صورت اقساط سه ماهه

وی با اشاره به قانون بیمه های دولتی و عدم ورود آن ها به بخش بیمه های تکمیلی به دلیل اختصاصی بودن این نوع بیمه، اظهار کرد: چنانچه فردی از بیمه برخوردار نباشد، این سازمان به مدت یک ماه به صورت رایگان وی را تحت پوشش قرار می دهد و پس از انجام آزمون وسع و مشخص شدن دهک های مالی، درصد تخفیف پرداختی بیمه افراد مشخص می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان البرز، یکی دیگر از اقدامات این سازمان را پرداخت سه ماهه حق بیمه به صورت اقساط و برخورداری از این مزایا برای بیمه شدگان عنوان و مطرح کرد: تمهیداتی در خصوص جوان سازی جمعیت و بیمه زنان باردار به شرط آزمون وسع، اندیشیده شده است به گونه ای که مادران باردار حتی در ماه پایانی بارداری خود نیز می توانند از این بیمه برخوردار شوند.

زارع گفت: یکی از وظایفی که امسال برای این سازمان لحاظ شده، بیمه اتباع بیگانه بوده که شامل افراد آسیب پذیر و غیرآسیب پذیر است که حق بیمه گروه اول توسط کمیساریای عالی پناهندگان پیگیری و پرداخت و سرانه بیمه گروه دوم توسط خود افراد پرداخت می شود. رقم این نوع بیمه برای اتباع بیگانه سالانه دو میلیون تومان است.

وی در ادامه به طرح الزام انعقاد قرارداد حرفه های پزشکی شامل تشخیص، درمان و دارو از سال ۱۴۰۱ اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح با بیمه های پایه در سال جاری هم تکرار شده و در برنامه پنج ساله هفتم نیز ادامه یافته و تکرار می شود. در این راستا و بر اساس بند «ل» تبصره ۱۰ قانون بودجه، همه حرفه های پزشکی موظف هستند با سازمان های بیمه گر پایه قرارداد ببندند.

مدیرکل بیمه سلامت استان البرز یکی از محاسن این اقدام را خدمات رسانی بهتر و مناسب تر به مردم از سوی سازمان بیمه گر و پرداختی پایین تر از حد معمول دانست و بیان کرد: امسال حدود ۷۰ موسسه با این ‌سازمان قرارداد بیمه منعقد کردند اما لازم است اصلاح قانون صورت گیرد زیرا پس از پایان قرارداد یک ماهه بیمه افراد، لغو قرارداد از سوی موسسات طرف قرارداد صورت می گیرد.

زارع در ادامه با اشاره به بند «ل» تبصره ماده ۱۰ قانون بودجه، ادامه داد: در چنین شرایطی بیمار باید هزینه ها را پرداخت و سپس از سازمان بیمه گر دریافت کند در حالیکه اگر مدت زمان این بیمه از یک ماه به سه ماه افزایش یابد، مردم ملزم به پرداخت مبلغ قابل توجه هزینه ها در مراکز درمانی نمی شوند.

تاخیر در پرداخت حق بیمه داروخانه ها از سوی ما نبوده است

وی با اشاره به اجرای طرح دارویار در کشور و البرز، مطرح کرد: در این طرح، داروها با ارز ترجیحی تهیه و مستقیم به سازمان های بیمه گر پرداخت می شود تا بار افزایش قیمت دارو بر دوش بیمار نباشد. در این خصوص اعتراضاتی از سوی داروخانه ها مبنی بر تاخیر در پرداخت ها مطرح شد اما اعلام کردیم که به روز هستیم و تاخیری نداشته ایم و به محض پایان زمان ارسال اسناد و مدارک، پرداخت ها انجام می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان البرز ادامه داد: پرداخت حق بیمه افراد در همه حرفه های پزشکی نیز تا آخر خرداد پرداخت اما در مورد بیمارستان ها که زمان بیشتری برای ارسال اسناد و مدارک لازم است، تا آخر فروردین امسال پرداخت شده است. تایید نسخه غیرحضوری نیز از یک سال پیش آغاز شده و بین ۸۵ تا ۹۰ درصد بیمه شدگان در البرز می توانند از این خدمات استفاده کنند.

زارع افزود: در خصوص بیماران خاص و صعب العلاجی که هزینه های کمرشکنی دارند نیز از ابتدای سال گذشته صندوقی ذیل بیمه سلامت ایجاد شد و دولت ۱۰۱ بیماری را در این ردیف قرار داد و در حال حاضر قانونگذاری در مورد ۵۱ بیماری صورت گرفته است و بیماران‌ نشاندار می توانند از مزایای آن برخوردار شوند.

وی رقم ‌پرداختی در این خصوی از سال گذشته تا نیمه اول امسال را حدود ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: بیمه شدگان می تواند از طریق کد دستوری #۱۶۶۶* یا ۱۶۶۶ به صورت شبانه روزی با این‌ مجموعه ارتباط برقرار، مشکلات را اعلام و پاسخ خود را دریافت کنند. همچنین می توانند از این طریق اعتبار بیمه خود را نیز استعلام بگیرند.

مدیرکل بیمه سلامت استان البرز عنوان کرد: بیماران همچنین به منظور تایید نسخه خود می توانند با شماره های ۳۴۴۸۷۳۲۳ و ۳۴۴۸۷۲۲۰ تماس بگیرند و یا از طریق ارسال کپی کارت ملی و اسناد لازم در اپلیکیشن های داخلی به شماره ۰۹۱۰۹۵۳۹۵۱۴ پیامی ارسال و پاسخ مربوطه را دریافت کنند. به منظور اعلام اعتبار بیمه و تغییر پوشش بیمه ای و بارگذاری مدارک لازم نیز می توانند به سامانه شهروند مراجعه کنند و از خدمات منظور شده بهره مند شوند.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=21207

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.