• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
9
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز:

قاچاق، عامل ویرانی اقتصاد هر کشور است/ افزایش ۷۰ درصدی رقم کشفیات

  • کد خبر : 19606
  • 15 تیر 1402 - 0:16
قاچاق، عامل ویرانی اقتصاد هر کشور است/ افزایش ۷۰ درصدی رقم کشفیات
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز با اشاره به افزایش 70 درصدی رقم کشفیات سال 1401 نسبت به سال های گذشته گفت: قاچاق، عامل ویرانی اقتصاد هر کشور است که باید با تمام توان در مسیر مبارزه با این پدیده و افرادی که قصد ورود به این مسیر را دارند، گام برداریم.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، یاسر فلاح نژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن گفت و گوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با اشاره به صدور فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: استان البرز گذرگاه و شاهراه مواصلاتی ۱۴ استان کشور است و شاید یکی از دلایلی باشد که در این استان، قاچاق کالا بیشتر مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه گسست اجتماعی موجود نیز این استان را به باراندازی در کنار پایتخت برای اجناس و کالاهای قاچاق تبدیل کرده است، ادامه داد: مذاکراتی صورت گرفته و بر اساس آن مقرر شده سپاه پاسداران، پایگاه های بسیج و انجمن های مردم نهادی که ظرفیت گزارش دهی از سطح شهر را دارند و می توانند کمک کننده باشند، به میدان بیایند و در این رابطه نیز دوره های آموزشی لازم برگزار شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز با اشاره به تفاوت تعریف قاچاق در قانون و برداشت مردم از آن، بیان کرد: عرضه خارج از شبکه نیز در قانون به عنوان قاچاق معرفی شده اما مردم تصور می کنند این واژه به کالاهایی تعلق می گیرد که از آن سوی مرزها بدون مجوز گمرکی وارد کشور شده است که در این رابطه و با تاکید استاندار البرز، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تشکیل شده است.

فلاح نژاد اذعان کرد: امروز مباحث اقتصادی مهم ترین موضوع و بزرگترین مشکل کشور است که اگر نتوانیم به آسیب های این مورد، توجه و رسیدگی کنیم قطعا حل اصل موضوع، امکان پذیر نخواهد بود. بدین منظور با نظارت دقیق و هماهنگی های انجام شده بین دستگاه هایی که ذیل کمیسیون فعالیت می کنند، برنامه ریزی های هوشمندانه ای صورت گرفته است.

وی افزود: وزارتخانه های صمت، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، جهاد کشاورزی، شرکت پخش فرآورده های نفتی، ادارات کل استاندارد، راه و شهرسازی، تعزیرات حکومتی، اقتصاد و دارایی، گمرک، صدا و سیما، سازمان جمع آوری اموال تملیکی، اتاق های اصناف و بازرگانی از جمله دستگاه های فعال ذیل کمیسیون هستند که می توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز در رابطه با جایگاه و وظایف این کمیسیون، اظهار کرد: ما مسئول برنامه ریزی و هماهنگی یبن دستگاه ها و نظارت بر عملکرد آن ها هستیم. در این زمینه پنج کارگروه فعالیت می کنند و کارگروه اطلاعات و عملیات که مسئول هماهنگی بین دستگاه های نظامی و امنیتی است  به ریاست فرمانده فراجا استان البرز مشغول به کار است.

فلاح نژاد با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارگروه اطلاعات و عملیات در استان البرز، عنوان کرد: پس از تصمیم گیری در کمیسیون و با در نظر گرفتن قوانین مربوطه، مصوبات این کارگروه ها با موارد مذکور، تطبیق داده شده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد جهت انجام اقدامات لازم در راستای مصوبات، به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می شود.

وی توضیح داد: همچنین کارگروه حمایت از تولید به ریاست مدیرکل صمت و کارگروه فرهنگی نیز سال های گذشته به ریاست صدا و سیما بوده که از ماه قبل به وزارت ارشاد واگذار شده است. کارگروه فرآورده های نفتی نیز ذیل مدیرکل پخش فرآورده های نفتی و کارگروه بهداشت و درمان نیز به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی فعالیت های جداگانه و مشخص شده ای را انجام می دهند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز مطرح کرد: ابتدای هر سال، تمامی دستگاه های مذکور و کارگروه های مربوطه، ابلاغ های لازم را دریافت می کنند که بسیاری از آن ها بومی سازی می شود و نسبت به شرایطی که در استان فراهم باشد، امکان تغییر و یا افزودن ابلاغیه ها وجود دارد. در برخی موارد نیز تفاهم نامه هایی در برخی زمینه ها منعقد می شود.

فلاح نژاد با اشاره به انعقاد ۱۰ مورد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف طی سال گذشته که در استان های دیگر چنین اقدامی صورت نگرفته و البرز به نوعی الگو بوده است، خاطرنشان کرد: هفت کمیسیون نیز در شهرستان ها به ریاست فرمانداری ها تشکیل شده و به فعالیت پرداخته اند و توفیقاتی در زمینه های مختلف حاصل شد. در مجموع اقدامات انجام شده نسبت به سال های گذشته افزایش ۷۰ درصدی داشته است.

وی همچنین با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی رقم کشفیات سال ۱۴۰۱ نسبت به سال های گذشته نیز مطرح کرد: با توجه به آمارهای اعلام شده پیش بینی می شود در بحث کاهش عرضه علنی قاچاق در طرح های اجرا شده به صورت زیرساختی نیز شاهد اتفاقات خوبی باشیم. طرح شناسنامه دار کردن لوازم خانگی یکی از اقداماتی بود که از سال گذشته برای اولین بار در البرز اجرایی شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز با اشاره به همکاری اتحادیه لوازم خانگی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی و اداره کل صمت در البرز در اجرای طرح مذکور، بیان کرد: آمار بیکاری از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ از ۶/۱۰ به ۹/۹ رسیده است که دلیل اصلی این کاهش آمار را می توان ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور عنوان کرد.

فلاح نژاد ضمن قدردانی از اقدامات استاندار البرز در راستای هموار کردن مسیر ایجاد کارخانجات تولید لوازم خانگی و در پی آن، کاهش آمار بیکاری در استان، گفت: اجرای طرح دوم ریجستری موبایل نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که در راستای مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفت زیرا این مورد یکی از پرسودترین قاچاق ها در کشور بود که جلوگیری از آن، کمک خوبی به شرایط اقتصادی دولت کرد.

وی بیان کرد: همه تلاش خود را در راستای تمرکز کمیسیون و دستگاه های نظارتی بر پرونده های درشت و حساس به کار گرفته ایم و تاکنون نتایج خوبی نیز حاصل شده است زیرا معتقدیم هر جا که بوی پول به مشام برسد، افراد سودجو نیز در همان جا هستند که قصد دارند ره صد ساله را یک شب طی کنند و با توجه به سودی که در قاچاق کالا وجود دارد، انگیزه ای برای افراد سودجو ایجاد می شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز در پایان با اشاره به انجام اقدامات لازم در زمینه کاهش ورود البسه قاچاق به کشور و ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال نیز تاکید کرد: قاچاق، عامل ویرانی اقتصاد هر کشور است که باید با تمام توان در مسیر مبارزه با این پدیده و افرادی که قصد ورود به این مسیر را دارند، گام برداریم. رهبر معظم انقلاب نیز بر جلوگیری از قاچاق کالا به کشور تاکید دارند.

خبرنگار: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=19606

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.