• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
4

قیمت تمام شده دارو با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد/ خطر ورشکستگی بیخ گوش تولید‌کنندگان دارو

  • کد خبر : 7425
  • 13 بهمن 1400 - 17:47
قیمت تمام شده دارو با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد/ خطر ورشکستگی بیخ گوش تولید‌کنندگان دارو
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه قیمت تمام شده دارو با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، گفت: این شرایط تولید‌کنند‌گان دارویی را با بحران مالی و ورشکستگی مواجه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، امیر فرشچی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز در خصوص دستورالعمل‌های اجرایی کنونی در خصوص ارز ترجیحی و نحوه تخصیص آن به حوزه تولید دارو گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، ارز موردنظر از سوی بانک مرکزی به این وزارتخانه اختصاص یافته اما تولید‌کنند‌گان اقلام دارویی در کشور با چالش‌ها و دغدغه‌های بسیاری مواجه و خواستار اعمال تصمیماتی برای برون رفت از این مشکلات هستند.

وی افزود: فرآیند تخصیص ارز، طولانی و پیچیده است و تولید‌کنند‌گان محصولات بیو‌تکنو‌لوژی، از مواد اولیه و تجهیزات متنوع و بسیاری در مراحل تولید دارو استفاده می‌کنند که نبود هر یک، منجر به تعطیلی خط تولید می‌شود. تخصیص کند و قطره چکانی ارز ترجیحی تولیدکنندگان حوزه دارو را با مشکلات جدی مواجه کرده است. زمانی که نتوانیم مواد اولیه و تجهیزات خط تولید را تامین کنیم، خطر عدم دسترسی به موقع بیماران به داروهای مورد نیاز و حیاتی نمود پیدا می‌کند.

فرشچی با اشاره به اتخاذ تصمیمات جدید دولت سیزدهم در زمینه سیاست‌های ارزی عنوان کرد: شرایط نقدینگی تولید‌کنند‌گان اقلام دارویی در زمینه هایی از جمله تامین مواد اولیه و حد واسط، پرداخت حقوق و مزایای کارگران، هزینه بسته‌بندی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده کالا نسبت به سال‌های گذشته تغییر مثبت و محسوس آنچنانی نداشته است و با توجه به تورم افسار گسیخته حاکم بر اقتصاد کشور، شاهد بیشتر شدن بهای تمام شده داروها هستیم.

به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، موارد دیگری از جمله عدم توانایی تامین نقدینگی به موازات افزایش سرسام‌آور هزینه تهیه مواد اولیه و تجهیزات از دیگر مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان دارویی تحت تاثیر شرایط ناپایدار اقتصادی از جمله تورم و نوسانات ارزی است. با این وجود قیمت نهایی دارو و محصولات تولیدی متناسب با تورم و شرایط موجود افزایش نمی یابد و قیمت تمام شده دارو با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، بنا‌براین تولید‌کنند‌گان با بحران مالی و خطر ورشکستگی مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر وجود ظرفیت‌های بالای کشور در حوزه صادرات اقلام دارویی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به واقعی نبودن قیمت دارو به علت استفاده از ارز ترجیحی و سایر محدودیت‌ها‌ی موجود در حوزه صادرات، قاچاق دارو رو به افزایش است. قاچاقچیان با تهیه دارو از داروخانه‌ها با قیمت بسیار پایین تر از قیمت منطقه آن را از مبادی غیر رسمی کشور خارج می‌کنند و سود این سهمیه به جیب دلالان و  قاچاقچیان می رود و این امر موجب می شود استفاده از یارانه تخصیصی به حوزه داروهای ایرانی، به مصرف کنندگان خارجی برسد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز بیان کرد: علاوه بر این ضعف بزرگ موجود در حوزه صادرات اقلام دارویی کشور که راه را برای گسترش جنس و کالای قاچاق هموار کرده است، کاستی هایی نیز در حوزه اعمال سیاست‌های تشویقی مناسب برای تجار و صادرکنندگان دارو وجود دارد که باید در راستای بهبود و توسعه صادرات در این حوزه، نواقص مربوطه هرچه سریعتر مرتفع شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=7425

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.