• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
14
مدیرکل بهزیستی استان البرز مطرح کرد؛

ناترازی منابع و حجم خدمات در سازمان بهزیستی/ با پاک کردن صورت مسئله، معضل کودکان کار و خیابان حل نمی شود

  • کد خبر : 19842
  • 24 تیر 1402 - 13:40
ناترازی منابع و حجم خدمات در سازمان بهزیستی/ با پاک کردن صورت مسئله، معضل کودکان کار و خیابان حل نمی شود
مدیرکل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه در سازمان بهزیستی با ناترازی منابع در اختیار و حجم، نوع و تکثر خدمات مواجه هستیم، گفت: اعتقاد ما بر آن است که با پاک کردن صورت مسئله و جمع آوری این کودکان از سطح خیابان این معضل حل نمی شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، وجیهه محمدی فلاح، مدیرکل بهزیستی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: سازمان بهزیستی به عنوان مولود انقلاب، یک سازمان حرفه ای و متولی سلامت اجتماعی جامعه، وظایف و نقش هایی را به صورت حاکمیتی و بر اساس ضوابط، قوانین و مقررات بر عهده دارد.

وی مطرح کرد: ۵۴ ماموریت برای سازمان بهزیستی مصوب و ذیل آن ها حدود ۱۷۰ خدمت برای این سازمان تعریف شده است؛ این خدمات در حوزه پشتیبانی و چهار معاونت تخصصی توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت های مردمی به جامعه هدف گسترده و متنوع این سازمان ارائه می شوند که در استان البرز حدود ۱۶۲ هزار نفر از این خدمات بهره مند می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز، معلولین، بانوان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، مبتلایان به سوءمصرف موادمخدر، افراد آسیب دیده و در معرض آسیب و سالمندان را جامعه هدف بهزیستی خواند و ادامه داد: خدمات این سازمان از پیش از تولد در حوزه ژنتیک و پیشگیری از معلولیت ها آغاز می شود و تا زمان سالمندی ادامه دارد.

محمدی فلاح اذعان کرد: ما در سازمان بهزیستی با ناترازی منابع در اختیار و حجم، نوع و تکثر خدمات مواجه هستیم که همواره تلاش کرده ایم آن را با بهره گیری از ظرفیت خیرین و نیکوکاران، پوشش دهیم. در سال های اخیر، تعداد گروه های مردمی، جهادی و نهادهای علاقه مند به فعالیت در حوزه اجتماعی در کنار بهزیستی و به تبع آن توفیقات بهزیستی در حوزه های اجتماعی و پیشگیری افزایش یافته است.

آمار پشت نوبتی های حوزه توانبخشی به صفر رسید

وی با اشاره به اینکه همجواری استان البرز با پایتخت، گاها به جای ایجاد فرصت، تبدیل به تهدید شده است، البته فرصت های خاص خود را نیز دارد، خاطرنشان کرد: ابتدای دولت سیزدهم، یک برنامه تحولی را منطبق با نگاه و سند تحول دولت تنظیم و همواره تلاش کردیم اقدامات خود را بر مبنای برنامه های مشخص شده پیش ببریم؛ رویکرد ما در ارائه خدمات، امیدآفرینی و تحول آفرینی است.

محمدی فلاح بیان کرد: در سنوات گذشته شاهد بودیم که مددجویان در حوزه های معلولین، بانوان سرپرست خانوار و خانواده های دارای فرزند چندقلو به واسطه محدودیت منابع پشت نوبت خدمات قرار می گرفتند. سال گذشته حدود ۶ هزار نفر در حوزه توانبخشی پشت نوبت بودند اما با اقدامات انجام شده، آمار مددجویان پشت نوبت به صفر رسیده است و مراجعان بلافاصله در چرخه خدمت رسانی قرار می گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به فعالیت ۷۹ مرکز توانبخشی در این استان و ارائه خدمات به معلولین جسمی حرکتی و ذهنی، سالمندان و بیماران اعصاب و روان مطرح کرد:‌ از این تعداد، ۵۷ مرکز به صورت شبانه روزی فعالیت دارند که ظرفیت اسمی آن ها حدود ۴ هزار و ۴۳ نفر بوده و ظرفیت بیشتر این مراکز تکمیل است.

وی عنوان کرد:‌ نگاه تحولی ما در سازمان بهزیستی هدایت حمایت ها به سمت خانواده است که در این راستا دو مرکز مراقبتی مبتنی بر خانواده در استان البرز فعالیت و نسبت به ارائه خدمات موردنیاز مددجویان در منازل آن ها اقدام می کنند. پیش بینی های لازم برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت این حوزه نیز صورت گرفته و راه اندازی دو مرکز دیگر در سال جاری در دستورکار قرار دارد.

افزایش یارانه حق پرستاری به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

محمدی فلاح خاطرنشان کرد:‌ در سال گذشته، مبلغ یارانه حق پرستاری به ازای هر فرد، ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ در سال جاری به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. این اعداد و ارقام رشد قابل توجهی داشته اند اما با تورم و شرایط اقتصادی جامعه متناسب نیستند که این موضوع همواره مطالبه ما در سطح کلان دولت نیز هست.

مدیرکل بهزیستی استان البرز از افزایش ۱۱۹ درصدی اشتغال مددجویان خبر داد و با اشاره به رشد قابل توجه تامین تجهیزات توانبخشی اعم از سمعک، ویلچر، عصا، واکر و … اظهار کرد: ادعای ما این است که نباید هیچ دانش آموز ناشنوا یا کم شنوایی در این استان باشد که سمعک نداشته باشد. در صورتی که معلولین به بهزیستی مراجعه کنند پشت نوبت نمی مانند و بر اساس دستورالعمل ها می توانند تجهیزات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی افتتاح اولین مرکز سالمندان اعصاب و روان را از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی استان البرز دانست و مطرح کرد:‌ اواخر سال ۱۴۰۰ عنوان شد که یکی از چالش های اصلی استان البرز کودکان کار و خیابان هستند که این موضوع به این دلیل حل نمی شود که بهزیستی ظرفیت کافی برای ساماندهی آن ها ندارد اما این گفته صحیح و بر اساس نظر کارشناسی نبود.

محمدی فلاح افزود: علیرغم ناصواب بودن این گفته، تلاش بسیاری کردیم تا موفق به افزایش قابل توجه ظرفیت موردنیاز در استان البرز شدیم که در این راستا در سال گذشته، دو مرکز در حوزه کودکان کار و خیابان افتتاح شد تا گام موثری در این زمینه برداشته شود زیرا یکی از دغدغه های همیشگی سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی، همین کودکان کار و خیابان هستند.

۱۵ دستگاه در ساماندهی کودکان کار و خیابان وظیفه دارند

مدیرکل بهزیستی استان البرز تصریح کرد: طبق دستورالعمل ساماندهی کودکان کار و خیابان، حدود ۱۵ دستگاه در این امر وظیفه دارند که سازمان بهزیستی یکی از آن هاست اما ما در انتهای مسیر این فرآیند نقش داریم؛ این کودکان پس از شناسایی و انجام وظایف سایر دستگاه ها در اختیار بهزیستی قرار می گیرند تا بحث ساماندهی و توانمندسازی آن ها دنبال شود.

وی با اشاره به فعالیت مرکز غربالگری شهید فخری زاده با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ نفر در شیخ آباد و مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان شیرین با ظرفیت ۵۰ نفر در ماهدشت بیان کرد: ما با استفاده از واژه جمع آوری در این زمینه مخالف هستیم زیرا بحث جذب مطرح است. اعتقاد ما بر آن است که با پاک کردن صورت مسئله و جمع آوری این کودکان از سطح خیابان این معضل حل نمی شود.

محمدی فلاح تاکید کرد: ما باید به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این خانواده ها و این نکته توجه و تمرکز کنیم که چه دلایلی موجب شده کودکان به خیابان ها بیایند. در این راستا طرح اقدام و عمل بهزیستی مبنای کار قرار گرفت و جمع آوری آن ها صورت گرفت اما نقصی در کشور ما وجود دارد، مبنی بر اینکه وقتی امور فرابخشی می شوند و دستگاه های مختلف باید ایفای نقش کنند، کار دشوار می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به وجود اشکالات تقنینی در حوزه اجتماعی در قانون خاطرنشان کرد: در ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، در حوزه معتادان متجاهر نوشته شده بهزیستی یا شهرداری …. که این «یا» کار را سخت می کند زیرا گاها با ترک فعل هایی مواجه هستیم و به دلیل کثرت موارد اولویت دار در دستگاه ها، بیشتر فشار در این حوزه متحمل بهزیستی می شود و مطالبات نیز از این نهاد صورت می گیرد.

رشد ۴۱ درصدی اعتبارات بهزیستی البرز

وی هدف سازمان بهزیستی را توانمندسازی مددجویان در حوزه های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری دانست و اذعان کرد: ما پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم و بیشتر تمرکز ما بر پیشگیری در حوزه های مختلف است، اما به دلیل مهاجرپذیر بودن استان البرز با مشکلاتی مواجه هستیم که تلاش های بسیاری برای رفع آن کردیم اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

محمدی فلاح با اشاره به رشد ۴۱ درصدی اعتبارات اداره کل بهزیستی استان البرز در سال گذشته، مسکن را یکی از موضوعات بحرانی مددجویان دانست و ادامه داد: به واسطه افزایش نرخ اجاره بها، البرز بعد از تهران گران ترین استان است که این موضوع جامعه هدف بهزیستی را با حداقل حمایت ها و کمک های صورت گرفته به آن ها با مشکلاتی مواجه کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۹۱ کمپ ماده ۱۵ در استان البرز فعالیت داشت اما به واسطه وصول برخی گزارش ها و استفاده از روش های نامناسب خدمتی، نظارت کلی و بازنگری و رتبه بندی و درجه بندی آن ها صورت گرفت و با ورود مقام قضائی تعداد قابل توجهی از کمپ ها تعطیل شدند. در حال حاضر ۵۱ کمپ ماده ۱۵ در البرز فعال هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مناسب سازی معابر را مطالبه کاملا به حق جامعه معلولین دانست و تصریح کرد: وضعیت استان البرز در این زمینه خوب نیست و ما هم این مطالبه را به شکل های مختلف داریم. ریاست ستاد مناسب سازی استان با استاندار و دبیری آن با بهزیستی است و برای همه دستگاه های عضو این ستاد، نقش و مسئولیت تعریف شده اما با ترک فعل ها و کم کاری هایی مواجه هستیم.

روند مناسب سازی معابر در البرز کند است

محمدی فلاح عنوان کرد: برای نخستین بار مقرر شده بخش خصوصی که خودجوش اقدام به مناسب سازی کرده اند را رصد و ارزیابی و نشان های نقره ای و طلایی را به آن ها اهدا کنیم. بخش عمده کار مناسب سازی باید از سوی شهرداری ها انجام شود اما روند آن را در البرز کند می بینیم. اگر نتوانیم در جلسات در خدمت استاندار به عنوان رئیس ستاد مناسب سازی باشیم، عملا نمی توان کاری را از پیش برد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: دبیرخانه مناسب سازی فعال است و جلسات تخصصی به صورت مرتب برگزار می شود اما برخی دوستان کارشناسان دست چندم خود را به جلسه می فرستند که گاها اطلاعی از موضوعات مربوطه ندارند. تا زمانی که شهرداران پای کار تحقق مطالبه به حق جامعه معلولین نیایند، با خواهش و تمنا کاری از پیش برده نمی شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=19842

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.