• امروز : چهارشنبه - ۱۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 2 October - 2024
4

هشدار جدی مدیرکل استاندارد البرز/ از تردد خودروهای دوگانه سوز غیرایمن نگرانیم

  • کد خبر : 29659
  • 27 تیر 1403 - 15:46
هشدار جدی مدیرکل استاندارد البرز/ از تردد خودروهای دوگانه سوز غیرایمن نگرانیم
مدیرکل استاندارد استان البرز گفت: باید هشدار داد که برخی از مخازن غیراستاندارد خودروها می توانند حادثه آفرین و بحران زا تلقی شوند و از این منظر از تردد خودروهای دوگانه سوز غیرایمن بسیار نگرانیم.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، محمد آئینی، مدیرکل استاندارد استان البرز مطرح کرد: مخازن سی ان جی خودروهای دوگانه سوز هم در مرحله ساخت مشمول مقررات استاندارد اجباری و هم در دوره استفاده و بهره برداری تا قبل از تاریخ انقضای آن، مشمول بازرسی های اجباری هستند و باید توسط شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شوند و مورد بازرسی و آزمون قرار گیرند.

وی افزود: استانداردهای ساخت این مخازن در هنگام تولید بسیار سختگیرانه است و از سال گذشته به استناد تبصره ۳ بند ۵ – ۴ مصوبه شماره ۳۵۵۳۶۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ شورای اقتصاد و از محل مصوبه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، طرح ثبت نام و تعویض رایگان مخازن سی ان جی فرسوده، مالکان تاکسی های دوگانه سوزی که تاریخ انقضای مخزن آنها به اتمام رسیده یا مخازن آنها در مراکز معاینه فنی در آزمون هیدرواستاتیک مغایر استاندارد اعلام شده و وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی فرسوده بودن یا غیراستاندارد بودن این مخازن را اعلام کرده اند، می توانند از طریق سامانه ثبت نام شرکت پخش فرآورده های نفتی در طرح تعویض رایگان ثبت نام کنند.

مدیرکل استاندارد استان البرز عنوان کرد: واضح است که در مرحله اول باید آمار دقیق تعداد تاکسی های ثبت نام شده در این طرح احصا و بعد از آن درصد مخازن سی ان جی تعویض شده معلوم شده و در مرحله بعد آمار خودروهای شخصی دوگانه سوز دارای مخازن فرسوده چه آنها که در شرکت های خودروساز دوگانه سوز شده و چه خودروهایی که در کارگاه های مجاز و غیرمجاز بعدها دوگانه سوز شدند و در حال تردد در سطح کشور هستند، به صورت دقیق مشخص شود.

آئینی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مخازن سی ان جی با عمر زیر ۱۵ سال است که تعدادی از آنها ممکن است به دلیل آسیب های سطحی و عیوب ناشی از تاثیرات شیمیایی و خوردگی، زنگ زدگی یا ضربه های ناشی از تصادف خودرو، در معرض آسیب جدی قرار گرفته باشند که این مخازن نیز باید به صورت معمول هر سه تا پنج سال یکبار مورد بازرسی های استاندارد قرار گیرند و پس از تایید استاندارد در خودرو استفاده شوند.

دبیر شورای استاندارد استان البرز اذعان کرد: در سامانه سیمفای وزارت کشور، هنگام مراجعه خودروهای دوگانه سوز به مراکز معاینه فنی خودروها، تاریخ، اطلاعات زمان تولید و انقضای مخازن، مشخصات شرکت تولیدکننده و شماره شاسی خودروهای دوگانه سوز ثبت می شود و این مخازن قابل شناسایی و ردیابی هستند.

وی بیان کرد: یک مشکل اساسی دیگر تردد خودروهایی است که رسما بنزینی محسوب می شوند اما در کارگاه های غیرمجاز دوگانه سوز شده و در کارت این خودروها عبارت گازسوز درج نشده و معمولا قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، مخازن را از خودرو جدا کرده و بعد از اخذ معاینه فنی، دوباره مبادرت به نصب مخزن در شرایط غیر استاندارد می کنند.

مدیرکل استاندارد استان البرز اظهار کرد: پس از احصای آمار دقیق این مخازن در کشور، باید با برنامه ریزی متمرکز و تخصیص بودجه های مناسب، هرچه سریع تر مخازن فرسوده و غیراستاندارد موجود در تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی و با ایجاد مشوق های لازم، مخازن فرسوده و غیر استاندارد خودروهای شخصی نیز از چرخه مصرف خارج شوند.

آئينی گفت: بازرسی های ادواری مخازن زیر ۱۵ سال نیز باید جدی گرفته و مخازن غیر استاندارد از چرخه مصرف خارج شوند. تردیدی نداریم که استفاده از سوخت پاک CNG باید در حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهرها و خودروهای شخصی توسعه یابد تا به صورت عملی و واقعی شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم. البته باید هشدار داد که برخی از این مخازن غیراستاندارد می توانند حادثه آفرین و بحران زا تلقی شوند و از این منظر از تردد این خودروها بسیار نگرانیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=29659

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.