• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
16
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خبر داد؛

ورود موسسه رازی به تولید واکسن های نسل سوم و چهارم

  • کد خبر : 21213
  • 22 مرداد 1402 - 19:46
ورود موسسه رازی به تولید واکسن های نسل سوم و چهارم
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی و صنعتی واکسن های پروتئین نوترکیب در این موسسه خبر داد و گفت: با آغاز به کار این خط تولید، موسسه رازی به تولید واکسن های نسل سوم و چهارم ورود می کند.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، دکتر علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات این مجموعه برگزار شد، تولید فرآورده های بیولوژیک و پزشکی را از جمله وظایف موسسه رازی دانست و گفت: هفت واکسن و سرم های ضد مار و ضد عقرب در این مجموعه تولید و حدود ۹۰ درصد نیاز کشور در حوزه دام با تولیدات موسسه رازی تامین می شود.

وی از تولید سالانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دز واکسن دام و سه و نیم تا چهار میلیارد دز واکسن طیور خبر داد و تحقیقات بیماری های دامپزشکی را از جمله ماموریت های دیگر این موسسه برشمرد و افزود: تحقیق و توسعه ماموریت اصلی موسسه رازی بوده و تمرکز اصلی مجموعه بر این حوزه است و فرآورده هایی که در سبد تولیدات موسسه سرم سازی رازی قرار دارند، محصول تحقیق و توسعه مجموعه هستند.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عنوان کرد: دوران کرونا علیرغم تمام مشکلات و دشواری ها، فرصت مفیدی برای کشور و موسسه رازی بود و چند دستاورد مهم را رقم زد و فارغ از تولید واکسن کووپارس، تحریم واکسنی کشور را شکست. کووپارس اولین واکسنی بود که از کشف (دیسکاوری) تا بازار را تجربه کرد، در صورتیکه در طول عمر ۱۰۰ ساله موسسه رازی، هیچ واکسنی چنین شرایطی را نداشت.

اسحاقی، توسعه واکسن در حوزه کشف تا تولید انبوه و صنعتی را تجربه گرانسنگ موسسه رازی دانست و با اشاره به اینکه این تجربه گرانبها آسان و ارزان به دست نیامد و هزینه، زمان، انرژی و نیروی انسانی بسیاری برای آن صرف شد، مطرح کرد: کووپارس، اولین واکسن ترکیبی تزریقی – استنشاقی در دنیا بود که مطالعه مجزایی روی دز استنشاقی آن به عنوان دز بوستر انجام شد که نتایج خوبی را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه واکسن تولیدی موسسه رازی به عنوان دز بوستر برای سایر واکسن ها از جمله پاستور، نورا، فخرا، سینوفارم و … نیز مورد استفاده قرار گرفت، از راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی و صنعتی واکسن های پروتئین نوترکیب در این موسسه خبر داد و اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته، تخصیص ارز از سوی دولت انجام شد و موسسه رازی با اخذ وام از بانک، آن را به ریال تبدیل و تجهیزات موردنیاز را خریداری کرد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اذعان کرد: با آغاز به کار این خط تولید، موسسه رازی به تولید واکسن های نسل سوم و چهارم ورود می کند. با توجه به پراکندگی اقدامات انجام شده در حوزه تحقیقات دامپزشکی، سال گذشته شورای راهبردی تحقیقات دامپزشکی تشکیل و نیازهای این حوزه در هفت گروه احصا و موسسه رازی مکلف شد پروژه های مدنظر سازمان دامپزشکی را اجرا کند که چند مورد آغاز شده است.

اسحاقی با اشاره به برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه در تولید و تحقیقات موسسه رازی گفت: با توجه به قدمت ۱۰۰ ساله این مجموعه، ممکن است بسیاری از زیرساخت های موجود فرسوده باشد که نوسازی آن ها در حوزه تاسیسات، بناها، آزمایشگاه ها و تجهیزات به صورت جدی در دستورکار قرار گرفته و این امر نیازمند اعتبارات بسیاری است که با توجه به بالا بودن قیمت ارز، درآمد موسسه رازی پاسخگوی این نیازها نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات و مشکلات ما در حوزه نوسازی زیرساخت ها و منابع انسانی بوده و میزان بازنشستگی کارکنان بیش از ورودی نیرو است و به شدت نیاز به نیروی متخصص در این مجموعه احساس می شود که شرایط برای انجام این امر مهیاست اما نیازمند اخذ مجوزهای لازم هستیم. در صورت اخد مجوز از سازمان امور استخدامی، آمادگی جذب ۱۵۰ نیرو و پرداخت حقوق آن ها را داریم.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اذعان کرد: در طول چند سال اخیر، علیرغم تشدید تحریم ها، تولیدات موسسه رازی حدود ۹۰۰ تا یک میلیون دز افزایش یافت. تفاوت صنایع واکسن سازی و صنایع داروسازی در این است که صنایع داروسازی ماده فعال دارویی را وارد و سپس فرموله می کنند اما صنایع واکسن سازی، ماده فعال و آنتی ژن را خودشان تولید می کنند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=21213

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.