• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
2
از ابتدای سال جاری تاکنون صورت گرفت؛

پذیرش ۶۴ کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی البرز

  • کد خبر : 28946
  • 23 خرداد 1403 - 17:27
پذیرش ۶۴ کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی البرز
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴ کودک در مراکز فوق الذکر مورد پذیرش قرار گرفته که از این تعداد ۲۰ نفر به خانواده ترخیص و بازگشت داده شده اند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، وجیهه محمدی فلاح، مدیرکل بهزیستی استان البرز به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان گفت: کودکان عامل حفظ بقای جامعه هستند اما همه آنها از حقوقِ واقعی خود برخوردار نیستند و در معرض مخاطرات بسیاری همچون رفتارهای پرخطر، بزهکاری، سوء تغذیه، محرومیت از بهداشت و سلامت و استثمار قرار دارند و از طرفی جامعه را نیز دچار آسیب های اجتماعی می کنند.

وی مسئله کودکان کار و خیابان را از عمده ترین مسائل اجتماعی استان البرز دانست و با اشاره به اینکه سیاستگذاری ها برای رفع این معضل تاکنون مقطعی و پراکنده بوده است، افزود: آمار کودکان خیابانی نشان دهنده این است که بیشتر کودکان پذیرش شده در مراکز کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و به دلیل عدم برخورد هدفمند با آنها و خانواده هایشان معمولا به مراکز استان ها و عمدتا شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند.

محمدی فلاح با بیان اینکه اینکه ۱۲ دستگاه متولی ساماندهی کودکان کار و خیابان هستند و هیچگاه اقدامات و مداخله‌های جامع و اثرگذار در این حوزه شکل نگرفته است، گفت: مهمترین مشکل در این حوزه، تعریف و جمع آوری آمار دقیق و مستند از کودکان کار و خیابان و مراکز ارائه دهنده خدمات به آنها بوده و بدیهی است اطلاعات ناکافی و عدم جامعیت آماری، سیاستگذاری اجتماعی در این عرصه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به راهکار کاهش تعداد کودکان کار مطرح کرد: بخشی از سیاستگذاری های موجود باید به سمت پیشگیری و کاهش تنش و آسیب‌های موجود و آموزش خانواده‌ها هدایت و بخشی دیگر هم به کاهش مشکلات معیشتی خانوارهای فقیر و عمدتا حاشیه نشین که برای امرار معاش، کودکان خود را وارد شبکه کار غیررسمی می‌کنند، معطوف شود.

وی با بیان اینکه شکل گیری بخش فقیری از جامعه شهری معلول تحولات ساختاری اخیر، رشد مهاجرت بی رویه از استان‌ها و شهرهای کمتر توسعه یافته به استان البرز، رشد مهاجرت اتباع خارجی و گسترش حاشیه نشینی است، عنوان کرد: با این اوصاف، سیاستگذاری برای مقابله با این پدیده نمی‌تواند تنها به اقدامات قهری و فعالیت‌های جزیره ای در این زمینه متکی باشد.

محمدی فلاح خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی البرز پیرو قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با هدف ساماندهی این کودکان و جلوگیری از حضور آنان در خیابان، دو مرکز شبانه روزی هر یک با ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر در گروه سنی هفت تا ۱۵ سال پسران در کرج را راه اندازی کرده که با ایجاد محیطی امن به صورت روزانه و نگهداری موقت فعالیت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه این مراکز شرایط بهره مندی آنان از خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری با محوریت توانمندسازی خانواده ها برای بهتر زیستن و جلوگیری از سوء استفاده از این کودکان را فراهم آورده است، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴ کودک در مراکز فوق الذکر مورد پذیرش قرار گرفته که از این تعداد ۲۰ نفر به خانواده ترخیص و بازگشت داده شده اند.

وی با بیان اینکه ۴۰ کودک اتباع مورد طرد مرز قرار گرفته اند و اقدامات لازم برای ساماندهی سایر کودکان در حال انجام است، گفت: بخشی از خدمات تخصصی ارائه شده به این کودکان در مراکز تحت نظارت بهزیستی شامل ثبت اسکن عنبیه، پیگیری قضایی جهت تعیین تکلیف کودکان، ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی به کودک و خانواده جهت بازپیوند کودک به خانواده و پیگیری و بازدید پس از ترخیص خدمت گیرندگان است.

محمدی فلاح حرفه آموزی، دریافت پیگیری امور حقوقی کودکان فاقد سرپرست مؤثر از دادگستری، آموزش روزانه مهارت های زندگی (نه گفتن، خودمراقبتی و …)، منع مصرف مواد مخدر، انجام خدمات بهداشتی با همکاری شبکه بهداشت، ارائه مشاوره به خانواده کودکان در خصوص آشنایی با حقوق کودک و منع کار کودکان و آموزش روزانه سوادآموزی و تحصیل به خدمت گیرندگان را از دیگر خدمات برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز هماهنگی با اداره اتباع و مهاجرین جهت اخذ مدارک هویتی و اقامتی نامبردگان را دیگر خدمت ارائه شده به این کودکان عنوان و مطرح کرد: بهزیستی استان البرز طی سه سال گذشته بیش از دو هزار نفر خدمت، به کودکان کار و خیابان استان ارائه کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=28946

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.