• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
6
مدیر پایگاه میراث جهانی کاروانسراهای ایران:

کاروانسرای ینگی امام در اولویت تزریق اعتبار قرار دارد

  • کد خبر : 25710
  • 08 بهمن 1402 - 21:39
کاروانسرای ینگی امام در اولویت تزریق اعتبار قرار دارد
مدیر پایگاه میراث جهانی کاروانسرهای ایرانی با اشاره به اینکه در صورت تزریق اعتبارات، کاروانسرای ینگی امام در اولویت قرار دارد گفت: این کاروانسرا در نوع خود منحصر به فرد است و می‌تواند در حد استانی و فرا استانی بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش دیده بان البرز، علیرضا جلالزایی مدیر پایگاه میراث جهانی کاروانسراهای ایران در نشست با مدیرکل میراث‌فرهنگی البرز پس از بازدید از کاروانسرای ینگی امام که به همراه معاون میراث‌فرهنگی و رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ انجام شد، به ثبت ۵۴ کاروانسرای ایرانی از جمله ینگی امام در فهرست میراث جهانی به عنوان یک اقدام ارزشمند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بازدید‌ از این کاروانسراها برای تشریک مساعی و هم اندیشی برای برون رفت از شرایط فعلی و احیای آن‌ها صورت می‌گیرد مطرح کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از اماکن بسیار خوب و تاریخی است که مدیریت استان نیز تاکنون اقدامات خوبی برای حفظ آن انجام داده‌ است و امیدواریم با این بازدیدها بتوان اعتبارات خوبی برای این مکان تاریخی تخصیص داد.

مدیر پایگاه میراث جهانی کاروانسراهای ایران با اشاره به قرارگیری کاروانسرای مذکور در شاهراه بسیار مهم در استان البرز اذعان کرد: با توجه به نگاه مدیرکل میراث‌فرهنگی استان البرز بیش از سه هزار بنگاه اقتصادی و صنعتی کوچک و بزرگ در اطراف این کاروانسرا وجود دارد که می‌توانند تاثیرات زیادی از لحاظ برون رفت از شرایط حاضر بر این کاروانسرا داشته‌ باشند و توفیقات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی خوبی در این مجموعه ایجاد شود.

جلالزایی عنوان کرد: با تعامل صورت گرفته میان سه ضلع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با استفاده از قابلیت های این سه حوزه، این مکان می‌تواند با عناوین فرهنگی پذیرای گردشگران باشد. بر آن هستیم اعتباراتی را هر چند کم با تسریع زمان به این مجموعه تزریق کنیم تا بتواند کارکرد اصلی خود را حفظ کند. افق آینده این کاروانسرا بر مبنای رونق اقتصادی و در سطح استانی و ملی مد نظر است. طرح‌های سرمایه‌گذاران در کمیته‌ای در وزارت میراث و با نگاه معاون میراث کشور، امور پایگاه جهانی و تایید استان بررسی می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی کاروانسرای ایرانی با اشاره به اینکه تصمیم گیری برای این کاروانسرا در دو مرحله انجام می شود ادامه داد: فاز اول اعتباری کمک می کند کارکرد این کاروانسرا بیش از پیش خود را نشان دهد و فاز دوم بسته سرمایه گذاری که از سوی افراد حقیقی یا حقوقی حاصل می‌شود و مورد تایید استان است.

وی در پایان با بیان اینکه این کاروانسرا در نوع خود منحصر به فرد است و می‌تواند در حد استانی و فرا استانی بسیار تاثیرگذار باشد به احتمال آسیب‌های محیطی به بنای تاریخی مذکور اشاره کرد و گفت: برای احیای ظاهر و همچنین استحکام بخشی از بنا نیاز است هر چه سریع تر مرمت صورت گیرد. با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد این کاروانسرا باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن شود و در اولویت تخصیص اعتبارات قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=25710

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.