• امروز : چهارشنبه - ۱۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 2 October - 2024
5

کاهش تنش آبی در البرز/ موفق به تامین آب پایدار برای مردم شدیم

  • کد خبر : 30320
  • 23 مرداد 1403 - 14:42
کاهش تنش آبی در البرز/ موفق به تامین آب پایدار برای مردم شدیم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز از کاهش تنش آبی در این استان با تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته خبر داد و گفت: علیرغم مواجهه با افزایش دو تا سه برابری محدودیت در استفاده از منابع تامین، موفق به تامین آب پایدار برای مردم شدیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حمیدرضا نامداری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز ظهر سه شنبه در همایش تجلیل از خبرنگاران که در سالن اجتماعات موسسه علمی کاربردی آب و برق وزارت نیرو برگزار شد، ضمن تبریک هفته خبرنگار با اشاره به تنش آبی در مناطقی از جمله فردیس، محمدشهر، کرج، شهر جدید مهستان در سال گذشته گفت: امسال به واسطه برنامه ریزی ها و تلاش های صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد این مشکلات رفع شد.

وی با بیان اینکه علیرغم مواجهه با افزایش دو تا سه برابری محدودیت در استفاده از منابع تامین، موفق به تامین آب پایدار برای مردم شدیم، افزود: از ابتدای شهریور سال گذشته پس از خروج از پیک تابستان، جلسات تخصصی متعددی برای تامین آب برگزار شد و در راستای تحقق این هدف مهم، اقداماتی از جمله حفر و مهندسی مجدد و احیای بیش از ۲۷۰ حلقه چاه در سطح استان، راه اندازی تصفیه خانه شماره ۳ کرج اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز، اصلاح و بازسازی شبکه های توزیع، تعادل بخشی به شبکه و راه اندازی مرکز پایش و کنترل تاسیسات آب را دیگر اقدام انجام شده عنوان و اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری تصفیه خانه شماره ۳ کرج به صورت کامل و فول ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد. ظرفیت این تصفیه خانه ۳۸۰ لیتر بر ثانیه بود که در ایام پیک باید ۵۷۰ لیتر بر ثانیه آب را تصفیه می کرد که اکنون این میزان یک هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است.

نامداری خاطرنشان کرد: اکنون این قابلیت وجود دارد که سهم تخصیصی استان که ۱۱۰ میلیون مترمکعب در سال بود را به صورت کامل دریافت و تصفیه کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. ارتقای ظرفیت تصفیه خانه های شماره ۱ و ۲ کرج و آبگیری از تصفیه خانه شهر مهستان از دیگر اقدامات انجام شده است. ظرفیت تصفیه خانه آب شماره ۱ کرج حدود ۱۶۵ لیتر بر ثانیه بود که با احداث یک تصفیه خانه با تکنولوژی روز، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آن افزوده شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به ارتقای ظرفیت تصفیه خانه آب شماره ۱ کرج به ۴۵۰ لیتر بر ثانیه اذعان کرد: تصفیه خانه آب شماره ۲ کرج هم شامل سه مدول ۵۰۰ لیتر بر ثانیه بود که در سال گذشته به ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت و از خرداد امسال امکان آبگیری از تصفیه خانه شماره ۲ کرج تا ۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه فراهم شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته شاهد تنش آبی در کیانمهر، حسین آباد، فاز ۱، فاز ۴ و … بودیم که امسال با افزایش ظرفیت آبگیری از آب های سطحی و تجهیز چاه های افزوده شده به مناطق مذکور، امسال کمترین تنش آبی در طول سال های گذشته را داشته ایم. البته در برخی مقاطع شاهد تنش بودیم اما عامل اصلی آنها حوزه آب نبود، بلکه محدودیت ایجاد شده در منابع تامین بود.

به گفته نامداری، سال گذشته وضعیت خاصی در فردیس داشتیم که اکنون با توجه به اتصال به آب سدهای طالقان و کرج اکنون می توانیم تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب به فردیس انتقال دهیم و با تکمیل اتصال خط مخزن جهان نما نیز امکان انتقال آب تا ۸۰۰ لیتر بر ثانیه به فردیس را خواهیم داشت. شهر گرمدره در سال گذشته بعدازظهرها دچار تنش می شد و تامین آب در بسیاری از محلات آن انجام نمی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به اینکه امسال با اصلاح مخزن پنج هزار مترمکعبی و اتصال شبکه آب گرمدره به آب سد کرج و آب های سطحی تنش برطرف شد، اذعان کرد: در نظرآباد نیز با اتصال به آب سد طالقان و انتقال آب به اشتهارد، تنش آبی در غرب استان به حداقل رسید. تمامی اقدامات مذکور در راستای رضایتمندی مردم انجام شدند و در این مسیر خبرنگاران و اصحاب رسانه کمک بسیاری به مجموعه آب و فاضلاب استان داشتند.

نامداری ضمن درخواست از اصحاب رسانه برای همراهی بیشتر این مجموعه در راستای مدیریت مصرف و انتقال مفاهیم مصرف بهینه آب به مردم و نیز آموزش همگانی برای قدر نهادن به ارزش آب مطرح کرد: به هیچ عنوان نمی توانیم جایگزینی برای مایه حیات در زندگی پیدا کنیم، بنابراین باید قدر آن و مفاهیم ارزشمند مربوطه را به مردم انتقال دهیم. اگر بدانیم چه گوهری در دست داریم، هم به درستی از آن استفاده و هم کنترل می کنیم که به آیندگان برسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=30320

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.