• امروز : دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
1

کاهلی برخی دستگاه ها در جذب اعتبار، ۲۰ میلیارد تومان را روانه خزانه کرد

  • کد خبر : 32759
  • 15 مهر 1403 - 20:58
کاهلی برخی دستگاه ها در جذب اعتبار، ۲۰ میلیارد تومان را روانه خزانه کرد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز در خصوص اعتبارات جذب نشده استان با بیان اینکه برخی دستگاه ها به دلیل تنبلی و کاهلی نمی توانند بودجه را جذب کنند گفت: 15 میلیارد اعتبار مربوط به اداره کل ورزش و جوانان و 5 میلیارد مربوط به اداره کل میراث فرهنگی استان البرز بود که به دلیل تعلل جذب نشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، توحید شیریزاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز امروز عصر در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه این سازمان نمایندگی هفت تا هشت دستگاه از جمله برنامه و بودجه، امور اداری استخدامی، مرکز آمار، هدفمندی یارانه ها و … در استان را دارد، وظایف عدیده ای بر عهده ما واگذار شده است.

وی افزود: تمام وظایف تخصیصی و نظارت ها از جمله امور محوله هیات های رسیدگی به تخلفات مشاوران و پیمانکاران یا در بخش های اجرایی، تخصیص بودجه و اعتبارات، آموزشی و پژوهشی و نیز ساماندهی نیروها بر عهده ماست و باید به درستی صورت گیرد و چنانچه تعللی در هر قسمت باشد باید پاسخگو باشیم و اگر هم کارها به خوبی پیش برود نشان از تلاش همکاران ما در مجموعه است.

سرشماری کشاورزی در کشور و البرز آغاز می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز با اشاره به در پیش بودن سرشماری کشاورزی که از ۱۲ آبان امسال آغاز و تا ۲۶ آذرماه ادامه خواهد داشت بیان کرد: کشاورزی یکی از بخش های عمده اقتصادی در کشور ماست و در البرز نیز با وجود وسعت کم استان باید این امر صورت گیرد و مراحل و شرایط آن باید توسط اصحاب رسانه برای مردم به ویژه بهره برداران در روستاها و شهرها تشریح شود.

شیریزاد مطرح کرد: تکلیفی بر عهده ما گذاشته شده که باید ۸ درصد رشد اقتصادی در استان ایجاد کنیم که بدین منظور باید بخش کشاورزی نیز تقویت شود. این در حالی است که حوزه کشاورزی ۵ درصد، خدمات ۶۰ درصد، بخش صنعت ۳۰ درصد و سایر فعالیت ها ۵ درصد اقتصاد استان البرز را تشکیل می دهند.

وی اظهار کرد: سال اول اجرای برنامه توسعه هفتم مقارن با آغاز فعالیت دولت چهاردهم شده است و امیدواریم عارضه یابی های صورت گرفته به رفع مشکلات کشور کمک کند. برنامه هفتم به دنبال این است که به اعتبارات استانی استقلال بیشتری ببخشد و سهم استان از درآمدهای جذب شده را افزایش دهد. اما اختیارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به لحاظ بودجه آن گونه که باید، قدرت لازم را دارا نیست که برنامه هفتم به دنبال افزایش این قدرت نیز هست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز تاکید کرد: در بند پ ماده ۱۷ قانون برنامه توسعه (نظام درآمد هزینه استانی) اهتمام بر این است که درآمدهایی را از نظام تنبیه و تشویق برای استانها جذب کند. استان البرز جزو ۱۲ استانی است که درآمد عمده ای را فراتر از آنچه بر عهده داشته جذب می کند.

تحقق صد درصدی مصوبات بودجه استان البرز طی ۶ ماهه ابتدای امسال

شیریزاد خاطرنشان کرد: سال گذشته مقرر بود ۱۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شود اما عملکرد استان البرز در حوزه جذب درآمد، حدود ۱۸ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بود. طی ۶ ماهه ابتدای امسال تمام مصوبات در نظر گرفته شده برای استان البرز به طور صد درصد محقق شده و شاهد رشد ۶۶ درصدی در حوزه عملکرد بوده ایم و ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کسب درامد داشته ایم.

وی ادامه داد: به دلیل پروژه های عدیده ای که طی سال های قبل برای البرز تعریف شده است سازمان برنامه و بودجه اجازه تعریف پروژه ای را به استان نمی دهد اما اگر بتوانیم سهم اعتبارات استانب را افزایش دهیم می توانیم پروژه های جدید و اعتبارات ریز روستایی که در رفاه مردم تاثیرگذار هم هستند را تعریف و بودجه هایی را به آنها اختصاص دهیم. در صورت افزایش منابع درآمدی، سرعت اتمام پروژه ها نیز افزایش می یابد.

اگر بهتر عمل می شد بازگشت بودجه به خزانه نداشتیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز در خصوص اعتبارات جذب نشده گفت: دستگاه ها حدود ۱۸ ماه فرصت دارند پروژه های تعریف و اجرا شده را به اتمام برسانند اما حدود تیر و مرداد و شهریورماه اعتبارات جذب نشده به دغدغه ما تبدیل می شوند که بخشی از این عدم جذب به دلیل جمع بندی ها و تسویه حساب با پیمانکاران طبیعی است اما برخی دستگاه ها به دلیل تنبلی و کاهلی نمی توانند آن را جذب کنند.

شیریزاد با بیان اینکه نگران عدم جذب بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار استان بودیم که با کمک دستگاه های نظارتی و با استفاده از ظرفیت های قانونی ۲۰ میلیارد تومان به خزانه بازگشت که ۱۵ میلیارد آن مربوط به اداره کل ورزش و جوانان و ۵ میلیارد آن مربوط به اداره کل میراث فرهنگی استان البرز بود که به دلیل تعلل و به گفته خودشان به دلیل موانع قانونی جذب نشد اما ما معتقدیم اگر بهتر عمل می شد این اتفاق رقم نمی خورد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند وضع برخی استان ها از البرز بدتر است و با تمام این تفاسیر استان ما در حوزه جذب پیشرو بوده و موفق به جذب اعتبارات خوبی برای استان شده است اما به دنبال روزی هستیم که بتوانیم راهکارهای قانونی ارائه دهیم تا بتوانیم اعتبارات را به صورت کامل جذب کنیم.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

عکاس: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=32759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.