• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
10
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز:

کم شدن هر خشت از بناهای تاریخی امامزادگان، آب به آسیاب وهابیت ریختن است

  • کد خبر : 19142
  • 06 تیر 1402 - 11:36
کم شدن هر خشت از بناهای تاریخی امامزادگان، آب به آسیاب وهابیت ریختن است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: در روزگاری که چرخ‌های مدرنیته در حال از بین بردن سنت‌ها هستند، هر خشت و آجری که از بناهای تاریخی امامزادگان کم شود، آب به آسیاب وهابیت ریختن است.

به گزارش دیده بان البرز، رحیم خاکی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، یکی از الگوهای معماری هر فرهنگ و تمدنی را معماری مذهبی عنوان کرد که پس از معماری مسکونی، کهن‌ترین الگوی معماری در جهان است.

وی با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی آستان مقدس امامزادگان گفت: حدود هزار سال است این اماکن به عنوان میراثی غیرمنقول در برابر دید همگان قرار دارند و اجداد ما با حفظ و صیانت از این یادمان‌ها ریشه‌های تاریخی و پرچم تشیع را در برابر دیدگان جهانیان و ادیان مختلف افراشته نگه داشته‌اند.

خاکی با بیان اینکه اکنون این پرچم نزد ما به امانت است و باید بدون کم و کاست به نسل‌های آینده سپرده شود، مطرح کرد: در روزگاری که چرخ‌های مدرنیته در حال از بین بردن سنت‌ها هستند، هر خشت و آجری که از بناهای مذکور کم شود و یا شکل تاریخی آن را تغییر دهد، آب به آسیاب وهابیت ریختن است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز بیان کرد: وهابیت با پروپاگاندای فراوان و تبلیغات و هزینه‌های میلیون دلاری تلاش می‌کند، تاریخ عظیم تشیع را به دوره صفوی تقلیل دهد، از این رو حفظ بناهای تاریخی آستان مقدس امامزادگان حتی اگر با خشت گل نیز باشد، ضروری است.

وی با بیان اینکه معماری آیینی به مرور زمان و با پیدایش ادیان آسمانی به ویژه ادیان ابراهیمی، هویت ساختاری ویژه یافت، اظهار کرد: سنت‌های ساخت بناهای آرامگاهی در ایران پس از اسلام برای مدتی متوقف و از قرن سوم و چهارم هجری مجدد احیا و اندک اندک بزرگان دینی و امامزادگان پس از تدفین، صاحب مقابری شدند که در هر دو قرن با توجه به سنت‌های معماری شکل یافت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز عنوان کرد: در دوران سلجوقی اغلب بناهای تاریخی آرامگاه امامزادگان برج مقبره هستند و در دوران ایلخانی تبدیل به نقشه شده اند که هنوز نیز بسیار پررنگ است؛ یک رواق در شمال، سپس ایوان و بعد از آن گنبدخانه‌ای بر روی مزار قرار دارد. این ساختار تا به امروز نیز ادامه یافته است.

گفتنی است اکنون حدود ۸۵ بقعه متبرکه تاریخی در البرز وجود دارد که از این تعداد ۴۱ امامزاده تاریخی به ثبت ملی رسیده است. بیشتر بناهای تاریخی امامزادگان استان مربوط به دوران صفوی و قاجاری و برخی نیز مربوط به دوران تیموری، ایلخانی و سلجوقی هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=19142

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.